Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Billige og bra headphones?


Siss29

Anbefalte innlegg

Til bruk for å høre gitargreier på Youtube bruker jeg ett par Phillips SHP 2000 som jeg synes gir bra lyd etter min smak. Men disse er guttungen sine, og han liker ikke at jeg stjeler han sine, siden han bruker de en del selv. Jeg har tenkt å bruke de mer til å koble til forsterker og etter hvert også amplugene som er på vei (Joyo sin versjon som jeg skal teste ut). Er det noe forskjell på headphones til "vanlig" bruk og til gitarbruk? Vil ett par headphones som gir bra lyd på mp3 spiller, Laptop etc også gjengi lyden bra på gitarforsterker og lignende?

Ser at Sennheiser HD201 er anbefalt til "vanlig bruk" tidligere, men vil de fungere greit til gitarbruk og? Max grensen min er 300 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Beyerdynamic DT-770pro og anbefaler det til all studiobruk som krever 1) lydisolasjon 2) relativt troverdig lydgjengivelse 3) detaljert lyd 4) behagelig bærekomfort.

De er imidlertid litt tungdrevne og jeg anbefaler dem ikke på dingser som kun har ett eller to AAA-batterier, slik MP3-spillere og Amplug har. Og prisen er jo feil her.

Til all annen bruk har jeg til sammen 3 Koss Porta Pro headsett (1 på jobben, 1 i sekken, 1 hjemme), der det eldste er over 13 år gammelt, og det eneste jeg har måttet bytte er skumgummien noen få ganger.

Tross den lite strømlinjeformede utformingen så har disse 1) behagelige bærekomfort 2) fyldig, behagelig og god lyd 3) god byggekvalitet.

Jeg har selv brukt dette mye med Amplug. Ulempen er at de lekker lyd til omgivelsene, isolerer dårlig mot lyd fra omgivelsene og har bittelitt slør i diskantdetaljeringen som gjør dem litt mindre anvendelige til kritisk hifi- og studiobruk. Men for bakgrunnsmusikk fra PC, mobiltelefon, MP3-spiller osv er de ypperlige. Jeg ser noen anbefaler dem over, og kan bare støtte anbefalingen.

Det finnes andre konkurrenter til Koss Porta Pro, men ingen som har overlevd som produkt i snart 30 år uten vesentlige endringer i designet. En klassiker.

Og prisen er også rett: http://www.netonnet.no/art/lyd-og-hodetelefoner/hodetelefoner/apne/koss-portapro-black/9095025.3197/

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har surfet litt rundt og sjekket og lurer på om jeg kommer til å gå for ett par Phillips SHP 2500. (Sønnen min hadde SHP2000) Siden jeg likte sønnens sine med god bassgjengivelse og slikt. Dessuten sitter de godt på ørene. Prisen er fine 149kr på NetonNet. I tillegg har jeg ett sett Behringer HPM1000 liggende, men disse har denne storpluggen, så jeg skal skaffe meg en overgang fra 6.5mm til 3.5mm så jeg får testet disse også. (Disse sitter dog slett ikke like godt over ørene :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porta Pro er ikke brukandes. Fryktelig lyd. Alt er bedre enn dem. Alt.

Nei, det der klarer jeg ikke å ta seriøst. Jeg har snakket med MANGE som er seriøse på lyd som liker dem. Ikke til kritisk lytting, men til rekreasjonslytting.

Det er vel heller du som har en annerledes hørsel eller preferanse enn de fleste andre, vil jeg tro. Disse har som sagt vært i markedet i over 25 år, og de har kostet over det dobbelte av hva de koster i dag, og likevel fått fortsette som produkt.

Men jeg skal gi deg en sjanse: Hva, helt konkret, er det ved lyden som gjør at du mener de skiller seg så negativt fra alt annet?

Endret av sarge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver ting til sitt bruk. I bilen og på gressklipperen har jeg en helt annen lyd enn det jeg har på monitorene mine når jeg gjør forsøk på å mikse spor til musikk. Leter man litt, finner man en tråd her der jeg satte inn et par med portaproelementer i et hørselvernssett som jeg bruker på gressklipperen. Der låter de helt greit, men jeg ville ikke finne på å bruke de til miksing. Da foretrekker jeg en mer anemisk og detaljert lyd, og jeg har en formening om at jeg får et bedre og mer brukbart sluttresultat. Det betyr ikke at Portapro er ubrukbare. Langt der i fra. De koster jo nesten ikke noe lenger, og er masse lyd for pengene.

Dessuten- det virker jo som om folket er fornøyd med "hvasomhelst" av lydkvalitet, bare det er trendy, streamet og mettet.

Det virker som om "hifi"- bølgen er forbi, bortsett fra for enkelte entusiaster. Jeg har en stund forsøkt å finne en skikkelig DAB- radio, men alt man kan få kjøpt i vanlige butikker er jo bare latterlige små plastbokser med dertil hørende flat drittlyd til vanvittige priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... entusiasmen min for hifi er der fortsatt. Problemet er musikkutgivelsene som mastres så anemisk og udynamisk at hele poenget med et godt hifisystem faller bort. Det er ikke noe nytt, men et forfall som har vart i nesten 25 år.

Koss Porta Pro-designet ble unnfanget i en tid da musikkutgivelser fortsatt hadde dynamikk og kraft.

Det er likevel ikke helt svart for musikken. Dessverre må man på konsert for å høre hva slags kraft of dynamikk som bor i musikken nå om dagen.

Det er riktig at entusiasmen er for de få. Dårlig streaming tar over "fordi det er så enkelt". Litt på samme måte som de fleste tar til takke med taco og McDonald's. Mens entusiastene enten lager skikkelig mat etter kunstens regler fra skikkelige råvarer eller drar på en restaurant med et ordentlig kjøkken som behersker kunsten å få fram det beste uten å bøye seg for kravene om lavpris, hurtighet, tilgjengelighet og at det skal være så flatt og standardisert at det ikke skal være mulig å avvise, så spiser bermen sin fastfood og lytter til Spotify for å stenge verden ute heller enn å lytte til musikken. Ingen kjøper den for å ha den, for det er så forrige årtusen å høre på samme låt to ganger.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.