Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

akkustiske gitarer med lav strengehøyde og kurvet gripebrett


KimT

Anbefalte innlegg

Så litt på hva som fantes av akustiske for moro skyld her om dagen, og oppdaget at jeg så en akustisk med lav strengehøyde og kurvet gripebrett, litt lik som på en elektrisk gitar. Noe spesielt med de gitarene? Trodde akustiske gitarer trengte mer rom for strengene, etc.

Lurer litt selv på om en slik venstrehåndsmodell ville vært god å spille på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel gir høyere strengehøyde bedre klang, og det er hovedgrunnen til at akustiske gitarer generelt har høyere strenger.

Jeg har en Cort Earth 100 som har omtrent samme gripebrettkurvatur og hals som en middels tykk LP. Strengehøyda er ca 1,7 mm på lav E og 1.3 mm på lys E, altså omtrent det samme som en elgitar med lav strengehøyde. Bakdelen er at denne gitaren har mye kasseklang og mindre av den fyldige lyden en gitar med tykkere hals og høyere strenger har. Nå er det ikke nødvendigvis bare strengehøyden som bestemmer om en gitar er god å spille på, her kommer også dine egne preferanser inn. På min hovedakustiske er strengehøyda 2,5-2 mm og den er forsåvidt like god å spille på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkte meg litt med å snu kassegitar strengene til en gitar som tilhører min far når jeg begynte med gitar, testet høyre hendt spilling vs venstre. Og endte opp med å bestille en elektrisk gio rg fra thomann for å ha en gitar selv(med en pause i spillingen på ett par tre år). Men tror jeg fikk et veldig rart inntrykk av akustisk spilling av den gitaren, etterpå fikk jeg høre en lokal gitarlærer som ga leksjoner til broren min ikke syntes den gitaren var noe spesielt god å trene på. Veldig høy strengehøyde, tydeligvis. Jeg fikk egentlig ikke til å få til ett barregrep ordentlig på den gitaren engang da. Gitarene på 4sound ser og føles derimot helt greie ut å spille på, jeg vet bare ikke hva jeg skal se etter når det kommer til akustiske gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å prøve seg fram på de forskjellige gitarene og finne en som du synes er komfortabel og har en lyd som tiltaler deg. Sett av tid til å prøvespille, finn noen du liker og prøvespill dem minst to forskjellige dager. Preferansene dine vil nok forandre seg med tida, men det er derfor folk kjøper nye gitarer. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.