Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Shellac - problem?


Anbefalte innlegg

Hei

Kjøpte meg en pose skjellakk som jeg fikk veldig billig pga at den var gammel og åpnet. Jeg kjøpte posen i tro av at ublandet skjellakk ikke blir gammel.

Prøvde å mikse ut litt i går og istedet for å få en klar væske ble den ugjennomsiktig og ikke klar slik jeg har sett andre plasser. Kan sammenlignes litt med at den ser ut som te med litt melk i, og ikke som blank te som jeg hadde sett for meg.

Er skjellakken for gammel?

Rødspriten jeg blandet med var ganske gammel og hadde omtrent mistet rødfargen, kan det være spriten som er dårlig?

Er det for tidlig i prosessen, og bare jeg som er utålmodig og at alt av skjell ikke er oppløst enda og den vil klarne opp etter hvert?

(Skal legge opp et bilde når jeg får tid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis shellacen er ugjennomsiktig, kan det være i alle fall 2 grunner. Enten er det voks i shellacen, eller så er rødspriten for gammel og har trukket til seg vann. Prøv å la shellacen stå et par dager og se om det kommer bunnfall i glasset, da er det voks. Den kan fjernes, så det er ingen krise. Evt. går det helt fint å bruke den med voks også.

Du kan også sjekke om shellac er for gammel ved å legge en stor dråpe på et stykke glass. Hvis den ikke er tørket/hard til neste dag kan den være for gammel.

Endret av el_roffo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar!

Hva er forskjellen i forhold til vokset/uvokset? (Både i forhold til jobbeprosess og sluttresultat)

Skal hvert fall sjekke om voksen herder og om den lar seg bruke på et prøvestykke før jeg begynner å smøre det på noen gitar.

For kan legge til at flakene ser helt fine ut, og er sprø og tørre uten å ha klumpet seg sammen eller noe.

Endret av MartheyG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett er den uten voks en liten anelse klarere (mer transparent), og er kompatibel med det aller meste av andre finisher. Den er også mer motstandsdyktig mot vann og varme.

Shellac med voks kan være lettere å få på uten at det blir fullt så "klissete", både med pensel og french polishing, og har litt større utvalg i farger. Du kan få problemer med denne hvis du skal ha andre typer finish oppå, det fester seg ikke skikkelig pga. voksen, men det går fint hvis man tar på et tynt strøk med dewaxed før det brukes andre typer finish. Du kan fjerne voksen selv hvis du ønsker det, det er bare å la det stå en stund så voksen legger seg i bunn og så forsiktig helle av den klare shellacen.

Sluttresultatet er det veldig liten forskjell på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.