Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"skjev" fordeling i 412 cab


Anbefalte innlegg

Har et 412 behringer cab, der to av elementene er byttet med g12k-100 fra celestion. Dette medfører jo såklart at k-100ene gir mye mer trøkk enn de originale bugera elementene. Men det er også stor forskjell på trøkket fra de to k-100 elementene. De er satt inn i x-mønster med de opprinnelige elementene. Hva kan dette skyldes, og hva kan jeg evt gjøre?

Det er litt plagsomt iom at det ene k-100 elementet får såpass mye at det låter litt "icepicky" som de kaller det borti der. For ordens skyld var det slik med de gamle høyttalerne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det BG412H eller BG412HS?

BG412HS ser ut til å være en "surroundversjon" med en krets for surround ett eller anna..

BG412H - 100W / 4Ohm

BG412HS - 100W / 8Ohm

Hvorfor har du satt de i kryss? Er det ett A-kabinett ( skrått ) er det mye overlatt til tilfeldighetene og vil aldri spille likt. Det skriver du jo forsåvidt selv, ville nok vurdert å satt de parvis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 412s typen. 8 ohm. De står i kryss siden de siste to bugeraelementene skal ut, så fort jeg får tak i noe nytt å sette i, som gir like mye lydtrøkk som g12k. Var jo klar over at oppfattet lyd ut ville bli meget forskjellig, men her er det mye større forskjell. Både det man hører, og kjenner ved å forsiktig legge fingeren bortpå. (Også stor forskjell mellom de to celestion elementene)

Surround funksjonen er rett og slett at elementene er vinklet fra hverandre (de to øverste), for å spre lyden på scena. De to nederste går mer rett fram, med tanke på de som er i salen.

De originale elementene er 70 watt bugera "vintage" i 8 ohm.

Kabinettet er av slant-typen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik den er koblet nå, etter det jeg kunne se, når jeg skifta elementer.

Det jeg imidlertid ikke skjønner er at det blir så stor forskjell i output på to like elementer. Har dette evt med motstand i "kretsen" å gjøre? Er grønn på koblinger og strøm, så hvis noen kan hjelpe, blir jeg særdeles fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har satt de inn i kryss så er de vel også koblet sånn? + bør gå til + på ett par, samme med - motsatte to like for at de skal få lik strøm.

Ett A kabinett vil altid spille forskjellig oppe og nede, hvor mye varierer og med forskjellige elementer og attpåtil i kryss er alt overlatt til tilfeldighetene.

Det er flere ting som spiller inn her.

Motstand: Selvom de er oppgitt til 8Ohm kan det være store avvik. 8 kan i praksis være alt fra over 4 til under 16. Eksemplevis gir halve motstanden en dobling av effekt.

Sensitivet, måleenhet for hvor høyt elementet faktisk spiller med lik watt inn, oppgitt i watt inn = DB ut per avstand. Selv med lik Ohm og watt kan det her og være store forskjeller. DB er logaritmisk, "Bare" 6db forskjell utgjør en dobling av effekt i watt!

Behringer oppgir selv at det er en krets / komponenter inni der, har du dobbeltsjekka at det ikke er noe og at elementene er koblet direkte på panelet?

Og en liten ting til, om det er så stor forskjell, sjekk igjen at det faktisk er koblet og virker. Ett dødt element i et sånt lukka kabinett får mye hjelp av de andre og en kan lett lures til å tro at det spiller "litt".

Nå burde du vel ha litt å holde på med, skaff eller lån deg ett multimeter. :)

Endret av JoachimV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sier jeg mange takk til begge to for hjelpen, og går til anskaffelse av multimeter og gjerne litt pågangsmot, hvis det er å oppdrive:-)

Kanskje like greit å koble hele greia på nytt og sette de to gode elementene oppe. Det er jo stort sett de jeg hører selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, det tåler nok en 400 watts Berhingerforsterker.. :)

Synes det er rart at det skal sitte en passiv "sourroundkrets" i det. Har aldri hørt om slike passive kretser som kan gi en slik effekt. Det skjemaet synes jeg er vanskelig å lese, da det ikke går fram hvor pluss og minus til inngang er koblet til,og ikke heller hvor den bryteren sitter.

Som nevnt her, kan det være ganske stor forskjell på "like" elementer. Det du i hvert fall kan gjøre, er å ohme elementene for å se om de har samme motstand. Husk at begge terminalene ikke kan være koblet til når du måler dette. Da blir resultatet ren bingo.

Bare litt angående "Watt". Behringer er ikke de eneste som opererer med fantasitall når det gjelder watt. Det er ganske vanlig.

Se på bilstereogutta, for eksempel. Man har gjerne en forsterker på tusen watt. Halvparten går bort i varme, og ikke i lyd. Del resten på to, er det 2x250. Dette klarer forsterkeren å yte over en veldig kort periode, vi snakker om sekunder, før den går i stykker. Halvér dette igjen, så spiller den med full forvrenging, men overlever over en lengre periode. Vi er fortsatt ikke nede i noe som det er greit å høre på. 125 watt er med full grums. Del dette på to, og da er vi nede i 60 watt per kanal. Det er også trolig i meste laget.

På bil er det jo ganske enkelt, det er bare å kikke på sikringen som sitter i forsterkeren. Er den på la oss si 20 Ampére, kan forsterkeren forsyne seg med maks 240 watt før sikringen går. La oss anta at halvparten går bort i varme, noe som er vanlig, sitter vi igjen med 2x60 watt. Med full forvregning. Sånn går no dagan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, det tåler nok en 400 watts Berhingerforsterker.. :)

:lol:

"Because of the special surround circuitry the acoustic source is well locatable and nevertheless remarkably spatial. Additionaly the specially angled front panel ensures an optimal dispersion pattern."

:o

Er smått nysgjerrig hva som ev. sitter der.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett noe som ligner på surroundkomponenter. Har hatt jackplata og to elementer ute, men skal ta en ordentlig titt inni der, når jeg sjekker over koblingene på de andre elementene.

Tror ikke det er snakk om noe annet enn to elementer, som er vinkla fra hverandre for å spre lyd på scena, mens de to nede er retta rett mot salen/lokalet. Forsåvidt fint å få spredd litt scenelyd, men ikke så greit mtp miksing av elementer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmpphhh!

Jeg er usikker på om jeg skal kaste meg ut i denne debatten, men i mitt hode er den nedenstående koblingen ingen god ide. Forrige gang jeg ga meg ut på debatten om å blande elementer, så ga jeg meg med kommentaren "låter det bra for deg, så er vel det det viktigste".

Well, here I go again:

Du skal IKKE seriekoble ulike elementer. Selv om de har NOMINELL impedans på 8ohm, så er impedansen en frekvensavhengig kurve. Man vil altså ved å koble ulike elementer i serie få en frekvensavhengig spenningsdeling over de to elementene. Det vil gå samme strøm gjennom begge elementene, men den vil fordele seg over elementene slik at det elementet som har høyest impedans får høyest spenning over seg, og må dermed konsumere tilsvarende høyere andel av effekten.

Jeg ville koblet slik at seriekoblingen består av kun like elementer. For nedenstående koblingsskjema betyr det at man heller plasserer to like elementer nederst og to like elementer øverst. Da vil hvert sett av elementer forholde seg til signalet fra forsterkereren, uten å måtte "slåss" om spenningen med et element med en annen impedanskurve.

Dette er ikke noen garanti for at de spiller "jevnere" i lydstyrke, men det gjør ihvertfall at elementene spiller det forsterkeren sier de skal spille.


CCI24032014.jpg

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres logisk ut det, Sarge!

Tror jeg flytter, slin at begge g12k'ene havner oppe og kobler slik du nevner.

For ordens skyld:

Da skal g12k'ene være "nærest" inngangen på kabinettet, ikke sant?

Den ene på pluss-siden og den andre på minus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.