Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NAD 1969 Fender Bassman!


Anbefalte innlegg

Gratulerer! selv om jeg ikke er fan av alu-ramma rundt grillclothen.

Litt usikker på hvilken krets som sitter inni, så litt usikker på lyden og trøkket.

Bl.a. har tidligere modell 6G6-B mer trøkk og sprut enn de seinere da den bruker 12ax7 som faseplitter.

Men er sikker på at du har fått deg en kongebra amp. :-)

USA-import med 110V eller ekte norsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titta litt på AB165- skjemaet. Kan se ut for meg som det er en PRE-CBS krets, hvilket er meget positivt.

Det som gir 6G6-b mer sprut er i første rekke fasesplitterrøret (som sitter nærmest utgangsrørene).

AB 165 bruker 12AT7, mend 6G6-b bruker 7025/12ax7/ECC83 i stedet. det går an å prøve å bytte til det røret hvis du ønsker mer clean punsj!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titta litt på AB165- skjemaet. Kan se ut for meg som det er en PRE-CBS krets, hvilket er meget positivt.

Det som gir 6G6-b mer sprut er i første rekke fasesplitterrøret (som sitter nærmest utgangsrørene).

AB 165 bruker 12AT7, mend 6G6-b bruker 7025/12ax7/ECC83 i stedet. det går an å prøve å bytte til det røret hvis du ønsker mer clean punsj!

Tenker du at clean blir hottere eller mer twangy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, høyere lyd og mer sprut i ampen.

Ja, du kan vel tenke mer headroom også, men det er snart 30 år siden jeg testet dem opp mot hverandre.

Min 6G6-b har mye mer trøkk enn de som bruker 12AT7 i fasesplitter.

Jeg har egentlig aldri vært med å prøvd å bytte det røret i en seinere amp, men mener at forskjellen i kretsen skal være at de nyere ikke har Presencekontroll, men heller Deep på Bass og Bright på Normal. Ved lett øye-blikk så det likt ut så du gjør ikke noe feil ved å prøve.

Endret av Hank Annicke Noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å kjøre 8 ohm kabinett på den? Skal vel egentilg ha 4 denne. Har hørt både det at det er nøye at dette stemmer på rørforsterkere, og at så lenge man kjører med høyere motstand enn det forsterkeren er beregnet for, så går det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The common rule of thumb with speaker impedances in Fender amps is that the output transformer handles a impedance variation of +100% and -50%. This is a safe operating level where your amp doesn’t suffer. Example: An amp with a 4 ohm output impedance may handle a speaker load between 8 and 2 ohms with either removal or supplement of speakers.

Saksa frå http://fenderguru.com/how-to-select-speakers

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å kjøre 8 ohm kabinett på den? Skal vel egentilg ha 4 denne. Har hørt både det at det er nøye at dette stemmer på rørforsterkere, og at så lenge man kjører med høyere motstand enn det forsterkeren er beregnet for, så går det fint.

Ikke no problem å kjøre 8ohm på denne, det gjør i alle fall jeg. 2xG12H 16ohm i parallell. Har gjort det siden midten av 80-tallet da orginalene røk. Den har ikke tatt skade av det. Det eneste man oppnår er at ampen sprekker opp litt tidligere på volume, men det er allikevel mer en høy nok clean før den sprekker opp.

Endret av Hank Annicke Noe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert lagt merke til den ekstra lampa som står i basskanalen? Det er Tore Slåttsveen som har bygget den om, så han har laget en vrengkanal. Jeg sendte han bilder idag, siden han ikke kunne helt huske hva han hadde gjort med den(flere år siden). Får etterhvert litt mer info om hva som er gjort. Sånn ser den hvertfall ut inni.

post-10124-0-92785700-1395351949_thumb.j

post-10124-0-55341700-1395351954_thumb.j

post-10124-0-86322400-1395351958_thumb.j

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.