Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til superclean røramp


Anbefalte innlegg

Det finns forskjellige typer cleanlyd å jakte på.

En ting som er greit å finne ut av er også om du ønsker romklang i forsterkeren.

Jeg liker Fender Blackface clean, og der er det mange varianter av den klassiske AB763 kretsen.

De forskjellige modellene avviker stort sett i størrelse på trafoer og på høytalerbestykning.

I tillegg har de varianter med 2x6L6 (Vibrolux Reverb, Super Reverb, Pro Reverb, Bandmaster, Tremolux),

4x6L6 (Twin Reverb, Showman) og 2x6V6 (Deluxe Reverb).

Min erfaring med Hiwatt amper er at de låter ganske hardt, og jeg likte i grunnen min bare med P90.

Kan nok også låte bra clean med andre pickups, men da tror jeg det trengs endel pedaler og styr.

Jeg hadde en '66 Vibrolux Reverb som var satt opp så clean som mulig,

og den hadde noe av det bedre jeg har hørt av Fender cleanlyd.

Marshall Vintage Modern, eller en JTM45 har også mye bedre clean enn de fleste tror.

Husk at en varm cleanlyd som regel betyr at ampen jobber litt,

og at det det trengs litt forvrengning for å lage en varm cleanlyd.

Hvis du ikke må ha reverb, så er en gammal JMIVox AC50 en fantastisk cleanamp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig info, Gunnar! Reverb er ikke noe must, brukte det mye før, men har etterhvert merket at jeg foretrekker en mer utilslørt lyd.

Nå har jeg lagt ned en del tid i å lese meg opp på BF Bassmenn, og det virker som denne ampen kan gi meg det jeg vil ha. Hyggelige priser også. Men spør igjen, da jeg ikke vet helt hva jeg ser etter: På en amp fra USA vil jeg trenge en step down trafo, sant? Hvilken modell/pris skal jeg evt. se etter for en 50 watts Bassman?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bassman låter tøft, men er ikke den klassiske AB763 kretsen.

En Bassman låter grommere og knurrer tøffere enn de fleste andre Blackface modellene når den går i vreng.

derimot er jeg ikke sikker på om jeg syns Bassman låter like bra som andre Blackface amper på clean.

Tøffeste Bassman ampen er selvfølgelig en blond G6G-B.

En 50w holder i massevis til gitar. Vi bruker en 50w Vox til bass.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, men en BF Bandmaster vil altså gi god clean med dugandes headroom?

Må forresten si at gamle Blackface-amper er rimeligere enn jeg hadde forestilt meg, nå føler jeg meg litt dum som ikke plukket opp en med en gang.

EDIT: Sitter nå og ser på en BF Bassman fra '66, en BF Bandmaster fra '63 og en SF Dual Showman fra '69. Ligger relativt likt i pris.

Endret av Eivind August
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Relativt kurant å bytte trafo på disse ass. Marsa kjøpte en clean pro reverb. Det jeg liker med Bassman er at det er en topp. Bassman gjennom en GB 4x12 låter supert. Ellers har jeg en Custom Vibroverb SRV combo også. Låter helt greit den og ass..... More junk in the trunk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Relativt kurant å bytte trafo på disse ass. Marsa kjøpte en clean pro reverb. Det jeg liker med Bassman er at det er en topp. Bassman gjennom en GB 4x12 låter supert. Ellers har jeg en Custom Vibroverb SRV combo også. Låter helt greit den og ass..... More junk in the trunk...

Du mener å bytte trafoen til en "norsk" trafo? Har ikke så peil på disse strømgreiene, ass.

Etter å ha brukt mesteparten av dagen (som jeg egentlig skulle bruke på en semesteroppgave) på å lese meg opp på disse ampene, ser det ut til at Bandmasteren er svaret på mine drømmer. Bra clean, høylytt uten å være overkill, den er en topp, og tar visst pedaler bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høhø, nok en gang tok jeg en hurtig avgjørelse. Denne gangen er jeg dog mer sikker på at jeg har gjort et bra kjøp.

'63 Blackface Bandmaster-topp på vei! Slo meg at superheadroom fra ville helvete vil være overkill i mine spillesituasjoner, 40 watt med ren pre-CBS mojo bør derimot være just about right.

Takk for alle råd og tips! NAD-tråd kommer i begynnelsen av april en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.