Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Luftfuktighet


Stagg

Anbefalte innlegg

Jeg har en Gibson Hummingbird og passer godt på å ha riktig luftfuktighet i rommet der den står (luftfukter på gulvet og måleapparat på veggen like ved gitaren). Men jeg har mange andre gitarer - blant annet en Ibanez Concord som jeg kjøpte på 1970-tallet. Den har overhodet ikke blitt passet på mht luftfuktighet. Den har ligget uten kasse i boden og på et tidspunkt ga jeg den bort. Hvor den da har vært aner jeg ikke - men da jeg etter mange år fikk den tilbake var lakken like fin. Ikke en eneste krakelering.

Jeg oppbevarer også mine andre akustiske gitarer i et rom uten luftfukter; blant annet en Takamine og en Yamaha klassisk. Disse har også klart seg helt fint i mange år.

Er Gibson spesielt utsatt for krakelering ved feil luftfuktighet pga lakken som brukes på disse akustiske gitarene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, lakken spiller mye inn på om en gitar vil kraklere eller ikke. Seige typer lakk vil bevege seg mer med treverket kontra en sprøere og stivere lakk.

Luftfukter er lurt for å unngå at selve treverket skal sprekke opp under tørre vinterforhold. Lakken derimot sitter vi jo bare å venter på at skal begynne å sprekke. Ingen ting er finere enn en godt kraklert gitar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig info, MartheyG :) Når det gjelder hva som er finest - en godt krakelert gitar eller en uten krakeleringer - der er vi nok litt uenige. Men som vanlig; smaken er forskjellig både mht utseende og lyd på gitarer. Og takk for det.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et kvalitetsinsterument bør takle de variasjonene vi har her i Norge ganske bra. at det er for tørt er jo det værste som er da.. Prøver å ha Tyloren min så mye i gitarkassen som mulig egentlig, og i kassen er nok det beste oppbevaringsplassen for en gitar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.