Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

DIY Les Paul


Anbefalte innlegg

Ble inspirert av dere som som lager deres egne gitarer her på forumet og tenkte jeg skulle gjøre et forsøk på lage en Les Paul type gitar. Vet ikke helt hvordan jeg skal få laget en god sunburst, men får gjøre et forsøk. Ser at det i hovedsak er tre metoder som er beskrevet på nettet, men registerer samtidig at det er forskjellige meninger om hvilken metode som er best. Noen som har erfaring på dette området?

post-9021-0-53920400-1394836970_thumb.jp

post-9021-0-16523100-1394836982_thumb.jp

post-9021-0-07246000-1394836993_thumb.jp

Endret av 12AX7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tre bildene du poster henger for meg litt i løse luften. Etter det jeg kan se, er det ingen av de som er relatert til en sunburst- finish? Er dette noe du har laget, eller er det bilder av ting andre har lagd?

Vi må ha ting med teskje.. :)

Ja, det er bare noen sporadiske bilder fra prosessen med halsen jeg har laget. Gjenstår finpussing og finish. Driver for tiden å leter etter trevirke til lønntoppen. Stewmac er utsolgt og http://www.lmii.com ser ikke ut til å ha flammelønn til kurvet topp. Vanskelig å bestille trevirke, man ikke kan se i forkant, på internett. Det er første gang jeg bygger en gitar og tror den største utfordringen for meg er finishen. Ser mange bilder på nettet hvor finishen ikke er som en original Les Paul. Flere jeg har sett har hatt en del porer som synes gjennom den transparente lakken eller så ser ikke sunbursten ut som en original les Paul. Forøvrig ser det ut som om det er mye godt håndtverk. Tror dette gir en indikasjon på hvor vanskelig det er å få til en god finish.

1. En metode er å smøre på blekk i flere fargenyanser for deretter å legge klarlakk med sprayboks eller lakksprøyte. Er i så fall usikker på om porefylleren skal smøres på før eller etter blekket? Og skal det i så fall brukes primer? Noen blander også pore- fyller i blekket. Kanskje lettere å få til sunburst med denne metoden for en nybegynner, siden man har mer kontroll på overgangen mellom fargene. Men er usikker på om jeg blir fornøyd med resultatet ved denne metoden.

2. Den andre metoden som leg har lurt på om jeg skulle forsøke er å starte med å smøre på pore- fylleren for deretter å lakke resten med lakksprøyte. Tror denne metoden har en høyere vanskelighetsgrad, men at den muligens gir et bedre resultat hvis man bare får det til på første forsøket.

3. En kombinasjon av de to metodene.

Endret av 12AX7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er bare noen sporadiske bilder fra prosessen med halsen jeg har laget. Gjenstår finpussing og finish. Driver for tiden å leter etter trevirke til lønntoppen. Stewmac er utsolgt og http://www.lmii.com ser ikke ut til å ha flammelønn til kurvet topp. Vanskelig å bestille trevirke, man ikke kan se i forkant, på internett. Det er første gang jeg bygger en gitar og tror den største utfordringen for meg er finishen. Ser mange bilder på nettet hvor finishen ikke er som en original Les Paul. Flere jeg har sett har hatt en del porer som synes gjennom den transparente lakken eller så ser ikke sunbursten ut som en original les Paul. Forøvrig ser det ut som om det er mye godt håndtverk. Tror dette gir en indikasjon på hvor vanskelig det er å få til en god finish.

1. En metode er å smøre på blekk i flere fargenyanser for deretter å legge klarlakk med sprayboks eller lakksprøyte. Er i så fall usikker på om porefylleren skal smøres på før eller etter blekket? Og skal det i så fall brukes primer? Noen blander også pore- fyller i blekket. Kanskje lettere å få til sunburst med denne metoden for en nybegynner, siden man har mer kontroll på overgangen mellom fargene. Men er usikker på om jeg blir fornøyd med resultatet ved denne metoden.

2. Den andre metoden som leg har lurt på om jeg skulle forsøke er å starte med å smøre på pore- fylleren for deretter å lakke resten med lakksprøyte. Tror denne metoden har en høyere vanskelighetsgrad, men at den muligens gir et bedre resultat hvis man bare får det til på første forsøket.

3. En kombinasjon av de to metodene.

Porefyller skal på før farge, mange tilsetter farge til porefylleren eller bruker farget porefyller for å fremheve treverket når de skal ha en transparent finish. Lønn trenger ikke porefyller da lønn er meget hardt og ikke har store åpne porer som f.eks mahogany.

Hva burst angår så finnes det mange metoder, du finner massevis av info på youtube om hvordan du kan få en burst. Tror du vil få best resultat av å først farge toppen f.eks gul og så legge et par lag klarlakk for så å gradvis spraye inn bursten men å bruke klarlakk med litt rødt fargepigment, PRS blant annet bruker denne metoden for å få en burst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veldig lite erfaring (kun en relakkering), men drister meg likevel til å si noe.

Å smøre fargestoff rett på treverket vil jeg tro (uten å ha noen erfaring med det) er litt "risikabelt". Vanskelig å få av igjen dersom noe går galt, eller du ikke blir helt fornøyd. Uansett om du smører eller sprayer er det kanskje lurt å forsegle treverket med klarlakk (eller vinyl-forsegler er vel my brukt har jeg forstått, men har ikke greid å finne det selv).

Ikke en Les Paul, men lakkeringsprinsippet er vel omtrent det samme - kanskje

06a_hardware_back_on_zpsa190ff82.jpg

Jeg brukte Glasurit Clear (2-Komponent billakk) gjennom hele prosessen.

Lønn er så tett at jeg brukte ingen porefyller. Forseglingsstrøket jevner ut det som er av porer.

Grunnpusset treverket med 220.

Forseglet med tynt lag lakk for å unngå at farge kommer ned i treverket. (Skulle noe gå galt under veis, noe det selvfølgelig gjorde, er det da uproblematisk å slipe seg ned igjen og starte på nytt.) Kun et tynt lag forsegling, men tykt nok til å slipes uten å komme ned i treverket.

Slipte helt jevnt med 320 - helt jevnt for at overgangen i bursten skal bli jevnest mulig.

Sprayet burst med tre forskjellige fargenyanser. Brukte Transtint/Colortone blandet i klarlakken. Først den smale randa mot kanten med mørk farge, etterfulgt av de neste fargene med bredere pray.

Hvordan bursten blir seende ut har litt med hvordan man vinkler pistolen, og hvordan pistolen er innstilt.

Avsluttet farge-spraying med tynt lag klarlakk før fargelaget var helt herdet, slik at jeg unngikk å slipe i selve fargelaget.

Slipte lett ned med 320.

To/tre normale lag med klarlakk (iblandet litt amber + brun for å få litt gulnings-effekt) med sliping imellom.

Finsliping og polering til slutt.

En av de tidkrevende jobbene var å eksperimentere med farge-miksing for å få den fargen jeg ville ha.

Deretter å eksperimentere for å finne hvor mye fargestoff jeg kunne ha i lakken uten at overgangene ble kornet (vil jo ha så mye fargestoff som mulig for at fargelaget skal bygge minimalt). Også eksperimentere for å finne hvor mye tynner jeg kunne blande i (også for å unngå å bygge fargelaget for tykt) uten at det ble problemer. Transtint bandet seg ikke spesielt godt med tynneren, så hvis jeg hadde for mye tynner (mer enn 66% i forhold til lakken) begynt fargestoffet å separere.

Vil anbefale å trene først.

Et av mine første forsøk :blush:

00_testspray_zps8732b7a0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan godt si at det er litt risikabelt ja, men har man en figurert topp så vil jeg si det er et must om man vil vise frem figuren i treet. Men ja, viktig å være sikkert på farger og ha en god plan før man starter. Alltid lurt å gjøre testing på avkapp før man gjør det på gitaren. Alt annet man putter på vil skjule treverket. Viktig å vite forskjellen på en "stain" og en "dye" før man begynner og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser spennende ut,og halsbildene er jo artige.

Jeg har forsøkt meg et par ganger med burstlakkering, og tror det er veldig smart å ha en airbrush for å få det bra. pørvde en gang med sprayboks, og det ble ikke så lekkert. I det tilfellet gjorde det ikke så mye, da det var en gitar som vi monterte fyrverkeri inni og tente på.. :)

I Dan Erlewines "Guitar repair guide" fra side 290 og utover er diverse burstfinisher beskrevet i detalj, med oppskrifter fra blant annet John Suhr og andre. Vel verdt pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser spennende ut,og halsbildene er jo artige.

Jeg har forsøkt meg et par ganger med burstlakkering, og tror det er veldig smart å ha en airbrush for å få det bra. pørvde en gang med sprayboks, og det ble ikke så lekkert. I det tilfellet gjorde det ikke så mye, da det var en gitar som vi monterte fyrverkeri inni og tente på.. :)

I Dan Erlewines "Guitar repair guide" fra side 290 og utover er diverse burstfinisher beskrevet i detalj, med oppskrifter fra blant annet John Suhr og andre. Vel verdt pengene.

Airbrush eller skikkelig lakksprayte hvor han kan ha full kontroll på mengden er absolutt å anbefale ja! Vinkel er og avgjørende for et best mulig resultat...teste seg frem først kommer nok en gang inn i bildet! :P Men høres ut som et gøyalt prosjekt! Håper det blir bra og at du legger ut masse bilder!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Alt annet man putter på vil skjule treverket. Viktig å vite forskjellen på en "stain" og en "dye" før man begynner og.

Det kan være lurt ja. :) Og siden du ikke sa det – "dye" er transparent fargestoff.

Bare av nysgjerrig - hvilken 2K-lakk brukte du på dette prosjektet?

http://forum.gitarnorge.no/topic/49603-pvx-byggesett/

Endret av Wiker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser spennende ut,og halsbildene er jo artige.

Jeg har forsøkt meg et par ganger med burstlakkering, og tror det er veldig smart å ha en airbrush for å få det bra. pørvde en gang med sprayboks, og det ble ikke så lekkert. I det tilfellet gjorde det ikke så mye, da det var en gitar som vi monterte fyrverkeri inni og tente på.. :)

I Dan Erlewines "Guitar repair guide" fra side 290 og utover er diverse burstfinisher beskrevet i detalj, med oppskrifter fra blant annet John Suhr og andre. Vel verdt pengene.

Nei, burst med sprayboks er neppe så lett - hvis man i det hele tatt får tak i transparent farge-lakk på sprayboks.

Hvis man allerede har airbrush er det jo bare å prøve på ei fjøl. Selv synes jeg at airbrush blir for puslete, og får ikke den vide vifteformede sprayen som en lakkpistol gir.

Tror nok jeg vil foretrekke ordentlig lakkpistol. Skru ned lakk-tilførselen til et minimum for å få bedre kontroll. Da må man gå over flere ganger, lettere å få det jevnt, og samtidig (avhenging av hvilken lakk man bruker) får tynneren dunstet litt av mellom hver passering slik at det er lettere å unngå sig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt ja. :) Og siden du ikke sa det – "dye" er transparent fargestoff.

Bare av nysgjerrig - hvilken 2K-lakk brukte du på dette prosjektet?

http://forum.gitarnorge.no/topic/49603-pvx-byggesett/

La opp til litt selvstudie :P men ja "dye" er helt transparent og penetrerer dypt inn i og farger treet i seg selv, mens en "stain" dog transparent penetrerer lite men legger seg oppe treet og vil derfor maskere figuren litt. Viktig å lese godt på hva man kjøper da det produktnavnet på ting kan være missvisende. Stewmac sin "liquid stain" f.eks er egentlig en dye. Letteste måten å se forsjellen er at en stain vil separere seg over tid og pigmentene vil legge seg på bunnen av beholderen og må røres ofte for å få jevn fargefordeling. En dye består kun av fargen og en "bærer" som vann eller alkohol. En stain består av pigment, en bærer og et bindemiddel...som f.eks akryl-latex i en vannbasert stain.

Klarlakken heter Mipa CX3...skulle jeg brukt noe slikt igjen ville jeg heller brukt CX1, den herder på 4 timer som gir mer tid til å legge nok lakk til å trygt kunne våtslipe. På en time er det vanskelig. All lakk etter herdetiden er ute vil ikke smelte inn med resten og vil gi "whitness lines" som oppstår når man ikke legger vått på vått. Lakken er ganske dyr og, betalte vel 800kr for 0,5l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La opp til litt selvstudie :P men ja "dye" er helt transparent og penetrerer dypt inn i og farger treet i seg selv, mens en "stain" dog transparent penetrerer lite men legger seg oppe treet og vil derfor maskere figuren litt. Viktig å lese godt på hva man kjøper da det produktnavnet på ting kan være missvisende. Stewmac sin "liquid stain" f.eks er egentlig en dye. Letteste måten å se forsjellen er at en stain vil separere seg over tid og pigmentene vil legge seg på bunnen av beholderen og må røres ofte for å få jevn fargefordeling. En dye består kun av fargen og en "bærer" som vann eller alkohol. En stain består av pigment, en bærer og et bindemiddel...som f.eks akryl-latex i en vannbasert stain.

Klarlakken heter Mipa CX3...skulle jeg brukt noe slikt igjen ville jeg heller brukt CX1, den herder på 4 timer som gir mer tid til å legge nok lakk til å trygt kunne våtslipe. På en time er det vanskelig. All lakk etter herdetiden er ute vil ikke smelte inn med resten og vil gi "whitness lines" som oppstår når man ikke legger vått på vått. Lakken er ganske dyr og, betalte vel 800kr for 0,5l

Beklager at jeg spolerte selvstudiums-opplegget. ;) Det er ColorTone fra Stewmac du refererer til går jeg ut fra. (ColorTone er forreste ’relabeled’ TransTint.) Selv om dette er ’dye’ virker det som man bør riste flaskene før bruk, i hver fall de mørke og brune nyansene. Går ut fra at en del av fargene er blandet, og at de mørke innholder en del svart (har jeg tenkt). Har lurt på om det er den svart komponenten som synker litt over tid. Anyway...

1 time herdetid – da blir det litt travelt ja. 4 timer kunne vært perfekt – ikke for travelt, men samtidig kan man få gjort unna litt på en dag. Men den var dyr ja. Ser ikke ut som den er så lett å finne på nett-handle for oss (=meg) som bor langt fra folk. Vel, det er vel uansett best jeg hold meg til den jeg allerede kjenner.

Back on topic......

Endret av Wiker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan lønne seg å riste en dye og om den har stått veldig lenge, mens en stain må egentlig røres kontinuerlig, også under bruk for å få jevn fordeling av pigmentet.

Men på tide å komme back on topic her ja :)

Tror vi er enige om at du nok får best resultat av følgende:

1) Porefylle (dette kan gjøres både før eller etter sealer). Ikke nødvendig på lønn, men mange poplulære treverkt til kropper trenger det så nevner det og.

2) Farge - i en tradisjonell sunburst ville jeg startet med en vintage amber, eller lignende.

3) Sealer - Dette kan f.eks noen tynne lag klarlakk. Viktig at å legge "tørre" lag her, ellers kan lakken reagere med fargen.

4) Spraye inn bursten med lakksprayte om du har, evt airbrush. Har prøvd med airbrush selv og det ble ok. Bruk en klarlakk som du tilsetter litt farge, spray med lite materiell! Så lite at du gjerne må gå over flere ganger dør du begynner å se noen merkbar forskjell. Da får du full kontroll på graderingen slik at du får en jevn overgang mellom mørk til lys.

5) Klarlakk, våtsliping, polering og all den kosen der!

Etter dette fortsetter du bare klarlakkering som vanlig. Du han også i steg 3 velge å legge nok klarlakk til at du kan våtslipe lett (for å få vekk de verste av ujevnheter hvor lakken har seget ned i porene, legger vekt på lett våtsliping! lakken er kun tørr og ikke herdet her så du må være lett på hånden og du skal kun jevne ut, ikke få en perfekt finish - det kommer senere) og nå spraye bursten før du fortsetter klarlakkeringen. Jeg ville personlig gått for den første metoden.

Endret av Scythes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.