Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

innspill på miks


Anbefalte innlegg

Nå har kanskje jeg et litt annet lydideal enn ganske mange andre, men for meg er det nå, uten at jeg i detalj kan huske den forrige versjonen, slik at kompet på plass, gitar høres bra, det samme med vokal med tilhørende koring. Fin komposisjon, liker riffet!
Problemet for meg er trommene og bassen, som på mitt anlegg høres litt grøtete og pumpende. Det kan nesten virke som om det er kompressorer som slåss, eller instrumenter som krangler om frekvenser. Bassen blir mer definert lenger ut i låten. Bass og trommer er liksom bare en "klump" med lyd der det er vanskelig å få tak i detaljer. Det er mulig det skal være sånn for alt det jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har ikke hørt den forrige innspillingen. Hva slags monitorer er det mixet over? og hvordan er disse plassert. For meg virker det som om høytalerne er plassert i bordhøyde og ikke er riktig vinklet. Dette kan gi "lommer" hvor foreksempel bassen legger seg og blir massiv i rommet det mixes i. Dette gjør at mixen låter tynt og slapt.

Jeg vil også anbefale dere å bruke noen referansehøytalere for å bli litt mer kjent med utstyret dere mixer over. Dette kan hjelpe mye. Jeg har selv noen ganske dårlige Fostex høytalere som jeg vet ljuger meg midt i trynet når det kommer til Bass og lav mellomtone. i enkelte frekvensområder så er høytalerne overpotente og andre steder klarer de ikke gjenngi hva jeg forsøker å skru. Dette er selvfølgelig en svakhet, men når man ikke har penger til å skaffe seg høytalere til 100000 og snekre ett kontrollrom som er optimalt lydbehandlet, så må man bruke det man har. Synes du gjør lurt i å skaffe deg feedback fra andre her. For til 7 og sist handler det om at du får mange til å teste det på sitt oppsett og gi tilbakemeldinger utfra det. Dette er ting som gjør at du går noen ekstra runder med ditt eget utstyr og lærer å kjenne dine ting bedre, dette vil resultere i bedre mixing og flere som gir låta en ekstra lytt.

Jeg foreslåt følgende endringer i mixen:

Du kan legge til mer av 50 Hz i stortromma. Det gjør at den får mer "sug" over seg

mixe bassen den minst 4 db høyere og legg til noe i lav mellomtone vil tippe rundt 200 hz og kanskje litt rundt 1000 hz. da får den mer definisjon, og blir ikke så mumlete (bak pute effekten forsvinner kanskje noe)

Maten i gitaren ligger rundt 1000 hz du kan forsøke å sette ett highpass filter for å fjerne unødige frekvenser i bunnen. Prøv å sette det rundt 80hz i første omgang.

Vokalen kan godt få litt mer power. forsøk å mate den litt med 1200hz. Du kan også adde noe rundt 6500 hz for å få frem klarheten i den.

Cymbaler kan mates med 8500 hz. og gjerne 3-4 db opp. (hør i forhold til eq) kanskje også noe rundt 5000 hz.

Skarpen kan bli ganske snerten med litt mer av 10000 hz og litt mer fylde rundt 1200 hz.

Også vil jeg anbefale deg å sidchaine stortromme og bass. Da vil de trykke mer sammen (uten at chill feelen blir ødelagt)

Det ser kanskje mye ut, men det er vel det jeg kom opp med etter å ha hørt litt. Om du vil så kan jeg forsøke å gjøre en mix for dere. Jeg synes slikt er morro. og om du ikke liker det så kan du enkelt la være å bruke det :)

Jeg takler også å få svaret nei ;)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.