Gå til innhold
E5150

NPD! Endelig i hus

Anbefalte innlegg

Streng tatt er det ganske unødvendig å lage en ny tråd bare fordi man har skaffet seg nok en effektpedal. Jeg gjør imidlertid et unntak da denne er litt spesiell. I det minste for meg.

Det hele starter en dag i andre halvdel av 1990-tallet i Bergen. Nøyaktig hvilket år, om det det var sol, regn, snø eller det som verre er, husker jeg ikke. Det begynner å bli veldig lenge siden og jeg får samtidig konstatere at jeg har blitt ganske gammel. La oss si det var 1996 eller 1997 at unge og noenlunde uerfarne E5150 var en tur innom daværende Carvin musikk i Kong Oscars gate for å kjøpe en ny vrengpedal. Da jeg var godt inne i ekstrem metal hadde jeg opprinnelig sett meg ut noe så fryktelig som en Rocktron Rampage, men butikkens innehaver, Atle, overtalte meg til å heller kjøpe en Gollmer FatDist. Dette var visst skikkelige greier og når han dro sine blueslick hørtes det bra ut.

Vel hjemme låt pedalen selvsagt ikke like bra. Faktisk mislikte jeg den på det sterkeste. Skuffelsen var enorm. Heldigvis ble pedalen værende, men Gollmer hadde fått seg en stripe i lakken. Noen uker senere var jeg på kompressorjakt. Den gangen var ikke utvalget allverdens og jeg hadde egentlig bare valget mellom Gollmer Composus og Boss CS-3. Klok av skade falt valget på sistnevnte. Vel hjemme låt strengt også denne pedalen helt forferdelig, noen den gjør den dag i dag, men hva visste vel jeg om kompressorer den gang.

Nå har det seg slik at man modnes musikalsk med årene og etterhvert begynte Fat Disten å fungere bedre og bedre og jeg satte mer og mer pris på den. Det samme kan jeg ikke si om CS-3en. På denne tiden, rundt 2003-4 snek det seg også inn en anger. Hvorfor kjøpte jeg ikke Gollmer Composus den gangen på 1990-tallet? Jeg måtte ha den pedalen. Nå var den for lengst ute av produksjon og bare for å gjøre det enda vanskeligere viste det seg at selveste David Gilmour hadde benyttet seg av pedalen. Hva skjer da? Jo gamle pengesterke Pink Floyd fans støvsuger markedet for alt som ligner på Composuser.

Siden den gang har jeg lett og lett etter denne pedalen uten å lykkes. Jeg har faktisk aldri sett den til salgs. De jeg har hørt om har gått for demoniske summer og langt over det jeg kan og vil betale. Nå er det visst noe med at den som venter på noe godt osv. og etter 10 år med venting dukker det faktisk opp en Gollmer Composus på en dansk annonseside til den nette sum av 400 kroner. Jeg kom over annonsen noen minutter etter at den var lagt ut og sende avgårde en mail. Hadde ikke noe tro på at jeg skulle få tilslag, men jaggu møter jeg ikke på en fantastisk hyggelig selger som gjerne ville selge til meg og sende til Norge. Fem dager senere er pedalen i hus og jeg er lett overlykkelig.

2014312_2014-03-12%2021.24.43.jpg

Nå gjenstår bare en Gollmer Big Stack og en Ugly Bee så er samlingen komplett!

Bonuspedal: Hev meg på hypen og dro med meg hjem en EHX Soul Food i dag.

soul-food.jpg

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk testet pedalene i dag. Hva skal man si? Gollmeren låt bra, anerledes og kanskje en tanke bedre enn de andre kompressorene jeg allerede har. Til tross for alt arbeidet med å få den i hus gjorde den meg imidlertid ikke til en bedre gitarist ;)

Soul Fooden var helt konge. Fin-fin pedal.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.