Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

hjelp til mere spicy akkorder


vatnar

Anbefalte innlegg

Hei folks

Skal opptre på på et arrengement på skolen nå til helga. Jeg og noen andre gutter skal spille "valborg oh oh yeah yeah," og den blir skikkelig kul :D Men det er en annen gitarist som skal spille selve "hovedmelodien," og jeg skal spille akkorder, noe jeg syntes er gørrkjedelig, ihverfall på denne sangen <_< . Noen som har tips til hvordan jeg kan rocke det opp litt? Akkordene som går igjennom hele sangen er: c, am, dm, g7 og f.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo en utrolig mye brukt akkordrekke i femtitallstil.

Jeg er enig i at det ikke akkurat er det mest spennende materialet, men det er nå slik denne rekke skal være..

Det er også en akkordrekke "alle" har hørt veldig mange ganger før, så endrer man noe særlig på den, vil mange synes det blir "feil", fordi det ikke er slik de er vant til.

Det er ikke meningen å skuffe deg, men jeg foreslår at du spille denne slik den er, og så gjør du så godt du kan med å få det til å låte bra.

Forsøk å ta det som en utfordring!

Forandrer du på akkorder, må bassisten og den andre gitaristen også spille annerledes, og da er det plutselig ikke den samme sangen lenger.

Regner med at dere har øvd noe, og da er det heller ikke videre smart å gjøre endringer sånn rett før man skal opptre.
Av egen erfaring blir resultatet da som regel at det ikke blir kult, men at man dummer seg ut.

Lykke til med showet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller meg bak alle råd her, men tar meg den frihet av legge ved noen enkle treklanger/firklanger som jeg ofte drar frem i farta.

 C    Am    Dm   G7    F   |----------------------------||-5----5-----6----3-----1----||-5----5-----7----4-----2----||-5----7-----7----3-----3----||----------------------------||----------------------------|  C6       Am7      Dm7        G9|----------5--------10--------------||-5--------5--------10---------3----||-2--------5--------10---------2----||-5--------5--------10---------3----||------------------------------2----||-----------------------------------|
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er egentlig et veldig stort og omfattende tema. Mange bruker mye mindre tid på sitt rytmespill enn melodispill - selv om de aller fleste bruker 95 % av sin tid på å spille rytme.

I et band handler det om å gjøre hverandre gode. Å stjele rampelyset er kanskje kult en liten periode, men det er veldig sjeldent det varer. For å si det sånn, av de jeg kjenner som har gjort det noenlunde bra innen musikken, så er det de som ikke hadde ekstreme individuelle ferdigheter som har kommet lengst. Du må spille noe du synes er morsomt. Har du fått beskjed om å spille akkorder, finn en måte å gjøre det på som er morsom. F.eks. ved å finne din måte å spille akkordene på, som PerA viser ovenfor. Så lenge du holder deg innenfor skjemaet og gjør de andre gode kan du gjøre "hva som helst". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.