Web Analytics
Jump to content

Adaptere og pedaler


Palle
 Share

Recommended Posts

Lurte på om noen kunne lære meg litt om adaptere, jeg?

Jeg har to Boss loopere. En RC-2 og en RC-30 som jeg driver og daller med. RC-2 funker greit.

Problemet er at RC-30-en bare funker sporadisk med adapter. Må kjøre den på batteri stort sett. And that's not kewl, u guys.

Som regel er den helt død ved innkobling av adapter. Noen ganger glimter den bare litt til for så å dø igjen. Og noen ganger fungerer den helt bra. En annen sak,som også gjelder RC-2-en,men i mindre grad, er at opptakene har blitt merkbart annerledes. Grøtete, distorted, og ikke sånn det var da jeg tok det opp. Dårlig mix. Uten at jeg har rørt noe som helst. Føler også at jeg får dårligere signal.

Men poenget er vel at det ikke bestanding har vært sånn, men bare plutselig eller gradvis blitt sånn. RC-30-en suser også noe helt jævlig.

Og da lurer jeg på..Er det adapteret? Kan et feil adapter skade elektronikken og gi de problemer jeg beskriver?

Jeg har ikke det PSA-adapteret som BOSS anbefaler.

Jeg har brukt samme adapter på begge pedalene.

Her er spesifikasjonene til adapteret :

Input : 230V.50hz 50mA

Output: 9V DC 500mA 4.5 VA

Dette sier meg ingenting.

Om RC-30 står dette :

Current Draw Maximum 195 mA (DC 9 V)

Og om RC-2 står det 50mA DC 9V

Kan noen forklare meg hvordan man skal tolke dette? Og hvordan man finner rett adapter.

Er adapteret synderen? Eller kan det være noe annet?

Link to comment
Share on other sites

Kjenner ikke til akkurat de pedalene, men det KAN være strømforsyningen. Hvis du har et adapter som bare består av en transformator og en likeretter kan det lage mye støy og ikke minst variere kraftig i spenningen. En regulert strømforsyning type Boss PSA e.l. er langt bedre til både analoge og digitale pedaler. Adapteret bør være merket med "Switching power supply" eller noe lignende.

Edited by el_roffo
Link to comment
Share on other sites

Det som står på RC-30 og RC-2 er kravene til en strømforsyning.

Begge skal ha 9 Volt likestrøm (DC) og mA tallet forteller hvor mye strøm pedalen trekker maksimum.

Det betyr at strømforsyningen du bruker må passe disse kravene. DC spenningen må være lik, og mA må være minst det som pedalen trekker. Det gjør ingenting om strømforsyningen kan levere mer, pedalen tar den strømmen den må ha.

I tillegg må pluggen passe, og på en DC-adapter må også pluggen passe med polariteten, dvs. hva som er pluss og minus på adapteren, det står også normalt på pedalen hva den skal være. 90% av alle pedaler følger Boss sin standard, men så er det disse som IKKE gjør det da.... Så studer alltid pedalen og pass på at adapteret passer!

Og El_Roffo nevner at det bør være en 'Switching Power Supply'... Der er jeg faktisk helt uenig, har brukt noen av den typen før, og jeg synes de introduserer unødig mye støy på et pedalbrett!

Link to comment
Share on other sites

Ok. Takk for svar.

Så rent tallmessig så passer jo adapteret da? Den leverer 500mA i output og pedalene trenger 150mA og 50mA.

Det er outputen jeg bør se på, ja?

Det med polaritet skjønner jeg ikke. Pluss og minus? :wacko: Det er jo bare en ledning med èn plugg. Forklaring? :P

Jeg bruker en sånn 5-veis stikkkontakt med bryter. Slik at alt blir slått av og på samtidig. Forsterker, multieffekt og pedal. Kan dette være et problem? Har det noe å si?

Det sto nemlig i BOSS-manualen at man skulle slå forsterker og pedal av og på i en viss rekkefølge.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du klipper over ledningen vil du se at det er to ledninger inni der, en pluss og en minus. I pluggen er det to ledere, en som du ser utvendig, og en på innsiden...

Om du slår alt av og på med ei padde spiller nok ingen rolle.

Og det adapteren du bruker passer nok begge pedalene dine.

Edited by askret
Link to comment
Share on other sites

Ok.. Så.. Det finnes to forskjellige adaptere da? En med minus på f.eks høyre og pluss på venstre og vice verca ?

Hmm... Høres jo litt rart ut at to pedaler fra den samme serien skulle ha to forskjellige polariteter da.. Hvis jeg forsto deg rett.

Så konklusjonen da må vel bli at pedalen er dau?

Rare greier. Får vel kjøpe ny, men det hadde vært morsomt å vite hva som var problemet.

Link to comment
Share on other sites

RC30-en er nok ikke defekt, som noen har vært inne på, hunpluggen i pedalen din ha dårlig kontakt. Dette er det ikke vanskelig å finne ut av ved å måle, men da må man kunne det.

Jeg er villig til å vedde flere kavringer på at de pedalene dine har samme polaritet, og at det er noe rusk i strøminngangen som gjør at dette ikke funker. Har du forsøk å drive bare "problempedalen", altså fjerne selve fordelerbiten til de to pedalene og koble strømforsyningen kun til den ene? har du et sånt "skjøteledd" med flere plugger på, kan det være den som lager trøbbel.

Link to comment
Share on other sites

Ok.. La meg se om jeg forstår deg rett. Mye der jeg ikke skjønte. Du mener altså at problemet kan sitte i selve strøminngangen på pedalen. I mottaket.

Og at jeg kan måle det. Hvordan gjør jeg dette?

Videre så foreslår du at jeg burde teste å kjøre gitar-pedal-forsterker. Uten skjøteledd og uten andre effekter. Sant?

Dette har jeg nå prøvd. Adapteret rett i veggen, gitar til forsterker via Loop station. Samme greia. Virka en stund, men er nå steindau. Ikke livstegn engang.

Har nå testet begge grundig, og RC-30 (når den fungerer) rører til signalet. Slik at når jeg spiller opp igjen det jeg har tatt opp så spiller den av en litt mer grautete, distorted lyd. Dette gjør ikke RC-2.

Den virker når den først er på. Den slår seg ikke av. Men for å få den på må man gjerne ta inn og ut kontakten 10-20 ganger. Som regel virker ikke det heller. Og det varier hvor mye livstegn den gir. Men det er det å få den på som er problemet.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Interessant lesning.Jeg er nysjerrig på Harley Benton og kvaliteten på disse.Ikke at jeg har tenkt å kjøpe en selv,hehe,jeg har vel de gitarene jeg skal ha og er fornøyd med det.Men jeg har skrudd på en del billiggitarer oppigjennom tidene,og har vel dannet meg et bilde av hvordan det ser ut under den skinnende overflaten.Vet ikke om du tok noe bilde av elektronikken før du oppgraderte,men det hadde vært interressant å se hvordan det ser ut. Her er forøvrig et bilde av elektronikken på en Gibson:
    • Ser ut som det er kun i USA du kan få tak i dette.
    • Var redd den SC550-II ` en måtte kasseres etter å ha konstantert at halsen hadde en svak s-form når den ble forsøkt justert rett, men til min store overraskelse ble den veldig bra. Oversadelen var bare slengt nedi hakket uten å renske opp først, deretter hadde de kutta slottene. Tok den av, rensket og satte den i på ny. Da ble den marginalt lavere og et hakk under det jeg ville turt å file selv, men det fungerer helt perfekt. Og da kan det ikke bli bedre Båndene var så ujevne at gitaren ikke var spillbar uten ekstremt mye relief og kjempehøy action. Et bånd var mye høyere enn de andre til tross for at det tilsynelatende var forsøkt slipt allerede. Halsen ble ikke helt rett, som nevnt, ved å justere trussroden, så jeg satset på å kompensere med sliping av båndene. Her var det heldigvis masse å a av, og de er til og med rustfri. Holdt pusten etter at strengene var på, og kunne konstantere at den hadde fått ørlite relief av lasten strengene påførte. Action var svært lav, men - tadaa- ingen choking, unormal buzzing eller noe som helst. Det var ikke nødvendig å justere trussroden tilbake, halsen kom rett i stilling når strengene var spent opp. Justerte broa slik at action ved 1. streng havnet et sted mellom 1,25 og 1,5 og ca 1,75+ ved 6. Fungerte med lavere og, så jeg er veldig fornøyd med denne båndjobben - spesielt med et litt skremmende utgangspunkt. Tittet under pickup`ene og her hadde de på typisk Harley Benton-vis bomma med en skru slik at den stod nede i selve utsparingen. Får vel lime på en beta og bore et skikkelig hull. Ellers så pickupene forseggjorte ut med skikkelig strekkavlastning på kabel og 4 ledere til hver. Så her kan man sette opp coilsplitting om ønskelig. Alle hulrom er skjermet, og pot`ene er fullsize. Lønnetoppen ser ut til å være fullsize, men det er nok en veneer på toppen der igjen selv om den merkelig nok har en slående 3d-effekt. Gitaren låter bra akustisk og jeg høres sikkert dust ut når jeg påstår at disse Tesla-pickup`ene låter grisebra. Utrolig at denne gjengen klarer å selge en sånn haug med det som egentlig er kremdeler til den prisen - men det er dessverre ikke en ferdig gitar uten mye jobb når det er satt sammen på en sånn måte. Spesielt med tanke på at dette var erstatningen for et totalt vrak som ikke kunne reddes og gikk i retur. Vi vet jo at de får det til rett som det er - T-stylen jeg nevner over var nær perfekt i så måte (gitt bort til en ung musikkstudent som måtte flykte fra hjemlandet for et par måneder siden) og en TE40 Redblast (Filtertronsak)  hadde strøken hals og alle bånd sånn de skulle være. Nå må jeg bare få skaffet med en original Strat til samlingen. Og noe kult med floyd som den Solar`en nevnt over. Og få solgt den Big Muff Pi`en. Vi skjønner alle hvor dette bærer, ikke sant?          
    • Må innrømme at det har blitt noen flere Harley Benton siden åpningsinnlegget i denne tråden. Geniale gitarer å lære seg båndsliping og oppsett på, ikke så veldig stor risiko om noe skulle gå galt. Og man kan faktisk ha flaks å ende opp med et knallbra instrument etter litt jobb -  de fleste er ikke klare for bruk ut av esken. Paradoksalt nok er de dyreste jeg har kjøpt også de som kom mest uferdige. En Fusion II var ikke mulig å justere opp pga flere veldig ujevne bånd. Fikk tilbake en femhundrelapp og la ned litt arbeid på hals/bånd, og nå har den  veldig lav action uten noen problemer. Holder på med en SC550 II nå og her var første stopp å ta ut oversadelen, renske opp og montere den skikkelig. Noen fryktelig høye bånd, og har prøvd å justere halsen rett for å planslipe båndene men den er rett og slett litt s-formet når den rettes ut. Får bare slipe i vei og se hvor det bærer, kan vel kompensere mye med høyden på båndene tenker jeg. Målet er lav action og bittelitt relief, og jeg tror S-formen forsvinner da. Den låter ihvertfall overraskende bra, disse Tesla-pickup`ene er ikke til å kimse av. Med 5 HB-gitarer og en bass i samlingen tenker jeg det holder med det merket. Nå tør jeg ta for meg dyrere instrumenter om det skulle bli nødvendig   Sikler  på Solar, spesielt  A1.6FRC. Har ikke noe med floyd og aktiv elektronikk i samlingen, så det må bli neste. Kommer til å prøve å unngå å kjøpe gitarer uten rustfri bånd i fremtiden og Solar kommer med det. Alternativt må jeg lære meg å skifte bånd. Har jo noen HB med nikkelbånd jeg kan øve meg på  
    • Er det noen som vet hvor man kan få tak i roasted pine emner som kan brukes til el kropp? Det eneste jeg har funnet er amerikanske sider der emne koster ca 1500,- kr men frakter er på 4000,-   Det eneste norske jeg har funnet er terrasse plank med det er for tynt og smalt. 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.