Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Adaptere og pedaler


Palle

Anbefalte innlegg

Lurte på om noen kunne lære meg litt om adaptere, jeg?

Jeg har to Boss loopere. En RC-2 og en RC-30 som jeg driver og daller med. RC-2 funker greit.

Problemet er at RC-30-en bare funker sporadisk med adapter. Må kjøre den på batteri stort sett. And that's not kewl, u guys.

Som regel er den helt død ved innkobling av adapter. Noen ganger glimter den bare litt til for så å dø igjen. Og noen ganger fungerer den helt bra. En annen sak,som også gjelder RC-2-en,men i mindre grad, er at opptakene har blitt merkbart annerledes. Grøtete, distorted, og ikke sånn det var da jeg tok det opp. Dårlig mix. Uten at jeg har rørt noe som helst. Føler også at jeg får dårligere signal.

Men poenget er vel at det ikke bestanding har vært sånn, men bare plutselig eller gradvis blitt sånn. RC-30-en suser også noe helt jævlig.

Og da lurer jeg på..Er det adapteret? Kan et feil adapter skade elektronikken og gi de problemer jeg beskriver?

Jeg har ikke det PSA-adapteret som BOSS anbefaler.

Jeg har brukt samme adapter på begge pedalene.

Her er spesifikasjonene til adapteret :

Input : 230V.50hz 50mA

Output: 9V DC 500mA 4.5 VA

Dette sier meg ingenting.

Om RC-30 står dette :

Current Draw Maximum 195 mA (DC 9 V)

Og om RC-2 står det 50mA DC 9V

Kan noen forklare meg hvordan man skal tolke dette? Og hvordan man finner rett adapter.

Er adapteret synderen? Eller kan det være noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til akkurat de pedalene, men det KAN være strømforsyningen. Hvis du har et adapter som bare består av en transformator og en likeretter kan det lage mye støy og ikke minst variere kraftig i spenningen. En regulert strømforsyning type Boss PSA e.l. er langt bedre til både analoge og digitale pedaler. Adapteret bør være merket med "Switching power supply" eller noe lignende.

Endret av el_roffo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som står på RC-30 og RC-2 er kravene til en strømforsyning.

Begge skal ha 9 Volt likestrøm (DC) og mA tallet forteller hvor mye strøm pedalen trekker maksimum.

Det betyr at strømforsyningen du bruker må passe disse kravene. DC spenningen må være lik, og mA må være minst det som pedalen trekker. Det gjør ingenting om strømforsyningen kan levere mer, pedalen tar den strømmen den må ha.

I tillegg må pluggen passe, og på en DC-adapter må også pluggen passe med polariteten, dvs. hva som er pluss og minus på adapteren, det står også normalt på pedalen hva den skal være. 90% av alle pedaler følger Boss sin standard, men så er det disse som IKKE gjør det da.... Så studer alltid pedalen og pass på at adapteret passer!

Og El_Roffo nevner at det bør være en 'Switching Power Supply'... Der er jeg faktisk helt uenig, har brukt noen av den typen før, og jeg synes de introduserer unødig mye støy på et pedalbrett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takk for svar.

Så rent tallmessig så passer jo adapteret da? Den leverer 500mA i output og pedalene trenger 150mA og 50mA.

Det er outputen jeg bør se på, ja?

Det med polaritet skjønner jeg ikke. Pluss og minus? :wacko: Det er jo bare en ledning med èn plugg. Forklaring? :P

Jeg bruker en sånn 5-veis stikkkontakt med bryter. Slik at alt blir slått av og på samtidig. Forsterker, multieffekt og pedal. Kan dette være et problem? Har det noe å si?

Det sto nemlig i BOSS-manualen at man skulle slå forsterker og pedal av og på i en viss rekkefølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klipper over ledningen vil du se at det er to ledninger inni der, en pluss og en minus. I pluggen er det to ledere, en som du ser utvendig, og en på innsiden...

Om du slår alt av og på med ei padde spiller nok ingen rolle.

Og det adapteren du bruker passer nok begge pedalene dine.

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. Så.. Det finnes to forskjellige adaptere da? En med minus på f.eks høyre og pluss på venstre og vice verca ?

Hmm... Høres jo litt rart ut at to pedaler fra den samme serien skulle ha to forskjellige polariteter da.. Hvis jeg forsto deg rett.

Så konklusjonen da må vel bli at pedalen er dau?

Rare greier. Får vel kjøpe ny, men det hadde vært morsomt å vite hva som var problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RC30-en er nok ikke defekt, som noen har vært inne på, hunpluggen i pedalen din ha dårlig kontakt. Dette er det ikke vanskelig å finne ut av ved å måle, men da må man kunne det.

Jeg er villig til å vedde flere kavringer på at de pedalene dine har samme polaritet, og at det er noe rusk i strøminngangen som gjør at dette ikke funker. Har du forsøk å drive bare "problempedalen", altså fjerne selve fordelerbiten til de to pedalene og koble strømforsyningen kun til den ene? har du et sånt "skjøteledd" med flere plugger på, kan det være den som lager trøbbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. La meg se om jeg forstår deg rett. Mye der jeg ikke skjønte. Du mener altså at problemet kan sitte i selve strøminngangen på pedalen. I mottaket.

Og at jeg kan måle det. Hvordan gjør jeg dette?

Videre så foreslår du at jeg burde teste å kjøre gitar-pedal-forsterker. Uten skjøteledd og uten andre effekter. Sant?

Dette har jeg nå prøvd. Adapteret rett i veggen, gitar til forsterker via Loop station. Samme greia. Virka en stund, men er nå steindau. Ikke livstegn engang.

Har nå testet begge grundig, og RC-30 (når den fungerer) rører til signalet. Slik at når jeg spiller opp igjen det jeg har tatt opp så spiller den av en litt mer grautete, distorted lyd. Dette gjør ikke RC-2.

Den virker når den først er på. Den slår seg ikke av. Men for å få den på må man gjerne ta inn og ut kontakten 10-20 ganger. Som regel virker ikke det heller. Og det varier hvor mye livstegn den gir. Men det er det å få den på som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.