Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det noen her i norge som lakkerer gitarer?


mtropolis

Anbefalte innlegg

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Siden det er proffer her, så satser jeg på et konkret spørsmål i denne tråden:

Går det greit å lakkere en trebasert gitar med billakk?

Da kan man jo bruke lakkpleieprodukter for bil for å holde en varig finish.

Tenker å begynne med filler rett på treet, og så fortsette med lakk og klarlakk i flere lag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør Fender. :)

Spør hvem som helst som lager gitarer.. De lakkproduktene som er laget for sprøyte er stort sett helt universale hva angår underlag (innenfor rimelighetens grenser) Med andre ord er det ikke så mye egne lakker for ditten og datten. Lakk som er plastbasert og herder til en hard hinne passer like godt til en bil som til et kjøleskap eller gitar. Det er i alle fall lite som ikke binder til treverk med sin porøse overflate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant som Greener sier, at det ikke er noen spesiell lakk for gitarer. Såkallt "bil lakk" kan godt brukes på en gitar.

Nå for tiden er det vannbasert lakk som er vanligst, pga. milø og slikt (unntatt klarlakk, den er fortsatt tynnerbasert), og den typen lakk er finfin å lakke gitarer med.

Det finnes ett ukjendt antall lakkprodusenter, men kjøper man lakk på bil/lakkverksteder er kvaliteten og egenskapene så godt som de samme fra produsent til produsent.

Som klarlakk er det nå for tiden 2-komponent tynnerbasert lakk som er på markedet. Man skal lete lenge for å finne lakkverksteder som tilbyr nitrocellulose-lakk i dag. De finnes sikkert, men det er langt i mellom dem.

Det er ikke no problem å klarlakke en gitar med 2-K lakk, og den lakken er mere slitesterk enn nitrocellulosen, og holder derfor lengre på finishen.

En "ulempe" med 2-K lakken er at den for noen kanskje er litt for slitesterk. Jeg tror ikke den vil krakkelere på samme vis (like lett/mye) som nitrocellulose-lakk, ikke helt sikker der, men kan se for meg det. Og klarlakk av "vanlig-lakkverksted-kvalitet" inneholder uv-filter, så hvite overflater, som binding og "alpine white" gitarer vil ikke gulne. I allefall langt seinere enn om det brukt er nitrocellulose-lakk.

Jeg har fått klarlakkert en av mine Gibson's med 2-K lakk, og den ble helt super.

Det som kan være lurt når man lakker en gitar med 2-K klarlakk er at man ikke kjører på med så innmarig mye varme som man vanligvis gjør i en lakkboks (60-70 grader, for å korte inn på tørketiden) Dette fordi at treverket er fullt av små luftproer, og lufta i dem utvider seg mere enn treverket når det blir oppvarmet, og det kan skape ørsmå bobler i lakken, som ikke ser så bra ut.

Det er vel mest fare for at dette skjer på en gitar som er bare beiset, eller lakkert i en form for "burst", så treverket sees/vises, tror ikke en gitar som er grunnet og lakkert med heldekkende farge er like utsatt for dette.

Jeg skjønner ikke helt hvor folk har det at 2-K lakk er plastbasert fra...

Det er faktisk nitrocellulose lakk som er plastbasert. Den er i all enkelhet laget av aceton og omtrent den samme typen plast som brukes i ping-pong-baller. Denne plasten løser seg opp i kontakt med aceton.

Ett lite tips ved sliping av gitarer, før lakkering:

IKKE VANNSLIP EN GITAR...

Vann i slike mengder på treverk kan gi heller dårlige resultater.

Vann trekker veldig lett inn i treverket og kan gi missfarging av treet.

Ett annet, og større problem er at det fortsatt kan være en del fukt inn i treverket selv om overflaten er tørr og fin, og begynner man da å lakke, før det er 100% tørt, vil sansynligvis det skape masse hodebry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo.

Jeg driver med aribrushing, og lakker gjerne en gitar eller 7 :rolleyes:

Har ikke lakkert motiv på gitarer før, men jeg lakket en i ensfarget for noen år siden bare for å prøve. Brukte da vanlig billakk, og det ble helt knall.

Jeg har selv en Epiphone LP Black beauty som jeg har planer om å lakke lik Zakk Wylde's "rebel" en gitar som jeg synes er drittøff.

Kan legge ut noen bilder litt senere av noen motiver som jeg har lakkert.

Jeg har planer om å lage en gitar til. Hvor mye tar du for lakkering av bare kroppen (+evt hodet) med heldekkende bak og transparent foran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvor folk har det at 2-K lakk er plastbasert fra...

Det er faktisk nitrocellulose lakk som er plastbasert. Den er i all enkelhet laget av aceton og omtrent den samme typen plast som brukes i ping-pong-baller. Denne plasten løser seg opp i kontakt med aceton.

Vel så vidt jeg vet er stort sett all moderne lakk/maling basert på en eller annet plast/polymerbase. Ulike løsemidler og tilsetningstoffer gjør det mulig å stryke/sprøyte disse slik at de herder til et hardt og slett skikt på relativt kort tid. Unntaket her er egentlig gammeldags beis og andre mer oljebaserte ting som tungoil e.l.

Man kan diskutere ulike typer lakk i det uendelige tror jeg, men nitro har en del "fordeler" som jo egentlig er bakdeler i alle andre sammenhenger - som nevnt - litt dårligere slitestyrke, manglende lysfilter og evnen til å sprekke/krakkelere etter ganske kort tid og ved brått temperaturomslag.

Så lenge man ikke forventer seg akkurat disse egenskapene av en mer moderne lakk og lar lakken herde skikkelig før man gjør noe med den, så kan man legge et meget tynt lag av moderne lakk på en gitar også, selv om enkelte produsenter har en tendens til å "dyppe" delene sine i poly-lakk.

For et hjemmeprosjekt, kan jeg anbefale å først farge opp treverket med ymse vann eller sprit/løsemiddel baserte beis typer for så å lakkere med god gammeldags oljebasert gulvlakk. Dette er ting du får kjøpt lokalt og gir et like utmerket resultat på gitarer som for de som lager kostbare møbler o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør bruke airbrush når du legger på burst. Du har alt for lite kontroll med en sprayboks. Ja, jeg har prøvd, hvis du husker "engangsgitaren". Det ble ikke helt slik jeg hadde tenkt meg, men på den gitaren gjorde det nok ikke.

Tack för svar. Jag var nog litt oklar, jag menar inte burst. Mer som en svart, jämn och rak kant som ser ut som binding :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUFFTUFFTUFF:

Det lar seg nok gjøre. Du må da maskere det du ikke skal ha lakkert (masker ALLT som ikke skal lakkeres, hele gitar'n, for det vil legge seg lakkstøv i flere meters omkrets).

Siden den faded trenger du egentlig ikke slipe der du skal lakkere, da finishen på denne gitaren i utgangspunktet allerede er matt.

Resultatet av en spraybokslakkering i en bod eller garagen kan bli så som så. Men dette er så små flater at det kan kanskje bli ganske greit.

Greener :

Nå har jeg absolutt ingen peiling på kjemi, så jeg skal ikke diskutere med noen hva dagens lakk består av, så det kan godt være at den typen lakk også er plastbasert :)

Men akkurat det som jeg nevnte ang nitrocelluloselakk husker jeg at jeg leste ett sted for en tid siden :)

Og som du sier, 2-K klarlakk kan nok legges rimelig tynnt ja, om man har egnede lokaler, med god luftavsug og filtrering av luften for å unngå støv.

Nitrocelluloselakk har jeg alldri prøvd å lakke, så hvor tykkt den må legges, og hvor mange strøk som trengs vet jeg ikke. Men har lest at det er rimelig vanskelig å få bra resultat med få lag.

Gulvlakk kan sikkert brukes. Den bør nå i hvertfall vøre slitesterk skullen tro :)

Jeg brukte 3stjerners gulvlakk på ett veggmotiv en gang, og det ble knall.

nikotro:

Sender deg PM litt senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg ferrest mulig lag med lakk. Legg tynne lag, ikke flere enn at det dekker.

Om du legger for mange lag og tykkt på, vil det bli en veldig merkbar kant etter at du fjerner maskeringen. En slik kant vil du få med tynne lag også, men i en mindre grad.

2, kanskje 3 tynne lag er nok vil jeg tro.

Nå står det ikke mye info om den lakken på sidene til biltema, så jeg vet ikke om det må klarlakk oppa, men det tviler jeg på.

Om du legger klarlakk oppa den etterpå vil du få ennå mere kant etter maskeringen, så det er nok best å bruke en lakk beregnet å være uten klarlakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.