Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det noen her i norge som lakkerer gitarer?


mtropolis

Anbefalte innlegg

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har faktisk opplevd at lakken har en del (ok, liten del) å si for lyden på en elektrisk gitar. (Kan tenke meg det spiller mye større rolle på akustiske gitarer/fioliner etc. Fioliner har en spesiell fiolinlakk forresten)

Jo, har hatt en Fender Custom Shop Relic Strat i besittelse nesten ett år, og denne hadde jo tynn nitrocellulose lakk og i tillegg påført krakkelering (som er noe av hypen til closet classic/relig gitarene til fender)

Den lette lakken + at lakken var "sprukket" opp hele veien gjorde at det virket som gitaren fikk vibrere mye friere. Det var en vesentlig fyldigere og åpnere tone i kroppen på denne gitaren i forhold til en vanlig Am. Standard gitar med Poly finish.

Kan tenke meg at den tjukke poly finishen virker som et "deksel" rundt gitarkroppen, og hindre den i vibrere.

Du bør kanskje ikke tenke på slike smådetaljer, men det er slike detaljer som lager helheten.

Jeg vet ikke hvor mye du skal henge deg opp i Poly/nitro finish eller lignende, men du kan jo prøve å forsikre deg om at det er en nokså tynn lakkering som blir påført.

Warmoth (www.warmoth.com) skal visst lakkere delene sine i tynn poly finish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om treverk ikke hadde en dritt å si så hadde jeg utelukkende kjøpt billigere gitarer og satt heftige mikker i dem.

Det aller beste er olje eller voks finisher. Grunnen er at dette ikke legger seg som en skall utenpå gitaren og treverket får vibrere og leve mye mer. Dette har ENORMT mye å si for tonen, og akkurat derfor folk betale mye for en god gitar; Godt treverk, godt håndverk og en god finish er ting som sørger for at en gitar låter bra. Billige gitarer har billige finisher.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...
Du kan vel snakke med din lokale gitar foretning. Eller du kan jo også kjøpe spray på Biltema og spraye selv..*hånlig*

Hallo.

Jeg driver med aribrushing, og lakker gjerne en gitar eller 7 :rolleyes:

Har ikke lakkert motiv på gitarer før, men jeg lakket en i ensfarget for noen år siden bare for å prøve. Brukte da vanlig billakk, og det ble helt knall.

Jeg har selv en Epiphone LP Black beauty som jeg har planer om å lakke lik Zakk Wylde's "rebel" en gitar som jeg synes er drittøff.

Kan legge ut noen bilder litt senere av noen motiver som jeg har lakkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Det finner mange forskjellige typer lakk som brukes på gitarer.

Nitrocellulose er veldig kostbart, men noen mener det gir en bedre lyd i gitaren.

Polyurethane brukes ofte under nitrocellulose fordi det er billigere, Fender bruker denne kombinasjonen. Hvilken effekt nitro har over polyurethane aner jeg ikke.

Urethane finnes også, min er lakkert med slik type lakk (tenker på swirl).

Engelsknorsk navn på fargegiverne, aner ikke hva de kan hete på norsk.

Hva som er forskjellen på disse produktene, og deres soniske kvaliteter skal jeg ikke si så mye om. Husker ikke hvilke(n) men noen typer er forbudt grunnet skadeeffekten på menneske og miljø. Mener nitrocellulose er blant disse. Kanskje en grunn til å flytte deler av produksjonen til andre land?

Tror de færreste av oss hører forskjell på den eller den lakken, det er jo forskjell på treverket i seg selv også. Noen typer trekker seg inn, andre legger seg utenpå. Det vil trolig ha betydning for lyden. Hva som er best avhenger av hva man liker. Altså, vanskelig å vite. Tror det meste av info her er korrekt, men rett gjerne på meg hvis noe er feil.

Her er litt info om de forskjellige lakktypene:

(hentet fra forskjellige nettsider, lakkleverandører o.l)

Gitarlakk er tradisjonelt billakk. Fender og de andre pionerene på 50-tallet valgte det fordi slik lakk var lett tilgjengelig. Den gangen var det nitrocellulose-lakk, som gjaldt, og mange gitarfolk sverger fortsatt til det.

Bilindistrien gikk raskt over til akryl-lakker, fordi nitrobasert lakk ikke var slitesterk nok. Idag bruker både bilfabrikker og gitarfabrikker ulike polyurethane-typer.

Nitrocelluloselakk selges fremdeles, men det er skumle saker å jobbe med, de er proppfulle av løsemidler og greier.

Nitrocellulose lakk er laget av en form for plast kalt celluloid, som består hovedsakelig av nitrocellulose. Nitrocellulose lakk er enkelt; nitrocellulose oppløst i aceton.

Det som brukes i lakkindustrien nå fortiden i stedet for nitrocellulose er 2-komponent klarlakk (polyurethane). Denne er enklere å påføre, bedre for helsa og miljøet, veldig slitesterk og det blir en perfekt shine av bre noen få lag, nitrocellulose lakk må legges i en del flere lag for at den skal bli fin.

Urethane lakk er en en-komponent base, altså den lakken som ligger under klarlakken.

Alle disse lakktypene er tynnerbaserte, og nå for tiden (etter 1. Jan 07) ”forbudte” med enkelte unntak selvfølgelig. Og unntatt den 2-komponente klarlakken. Den brukes fortsatt over alt.

Nå fortiden er det vannbaserte lakktyper som er det vanlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt poenget med å bumpe en tre år gammel tråd? Men hvis dette fortsatt er aktuelt, lar jeg den stå oppe. Brukeren Sirell er det ikke noen grunn til å skrive noe til, vedkommende har ikke vært aktiv på forumet på snart ett år.

Ok, jeg tenkte bare det var kjekt med litt info...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nitrocelluloselakk får du ikke tak i her til lands. Det er forbudt i bruk etter hjemmel fra SFT og DSB. Når DET er sagt, er det viktig at gitaren etter lakkering får "hvile" i 3+ mnd slik at lakke forsteiner. Det er også viktig å bruke en lakk som ligger utenpå, og ikke trekker inn uansett hva andre sier

Den lakken er ikke for salg no mere nei.... Men "allt" kan skaffes :rolleyes:

Og det er riktig som du sier, at lakken må få "hvile" en tid. Hvor lenge kommer vel litt an på temperatur og div faktorer, men etter 3 måneder i romtemp. vil den nok begynne å bli bra herdet ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Info i forumet er velkomment, også om lakkering, da det er mange som lurer på det. Velkommen skal du være!

Start gjerne en egen tråd hvis du vil lage en "howto", teorikunnskap om gitarlakkering eller noe lignende.

Jeg er helt sikker på mange hadde lest en slik tråd grundig!

Hmmmja.. Kanskje det.. Blir ikke ennå da, men senere kanskje.. Har en del andre prosjekter jeg må prioritere nå framover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.