Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det noen her i norge som lakkerer gitarer?


mtropolis

Anbefalte innlegg

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du kan se om du finner noen som lakkerer biler. Kan bli drittøft det, en i klassen under meg som fikk gitaren sin lakkert med sann skiftefarge-farge som blir enten grønn eller brun alt etter kossen vinkel du ser den fra.

Kostet 1000 kroner, sa han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kameleonlakk koster ofte noen kroner i seg selv. Hvis man er heldig kan man kanskje få en rest for en billig penge. (Hvis noen har lakkert en bil og har en skvett til overs, og bileieren er snill.) Kalles også flip-flop lakk av og til, finnes mange forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finner mange forskjellige typer lakk som brukes på gitarer.

Nitrocellulose er veldig kostbart, men noen mener det gir en bedre lyd i gitaren.

Polyurethane brukes ofte under nitrocellulose fordi det er billigere, Fender bruker denne kombinasjonen. Hvilken effekt nitro har over polyurethane aner jeg ikke.

Urethane finnes også, min er lakkert med slik type lakk (tenker på swirl).

Engelsknorsk navn på fargegiverne, aner ikke hva de kan hete på norsk.

Hva som er forskjellen på disse produktene, og deres soniske kvaliteter skal jeg ikke si så mye om. Husker ikke hvilke(n) men noen typer er forbudt grunnet skadeeffekten på menneske og miljø. Mener nitrocellulose er blant disse. Kanskje en grunn til å flytte deler av produksjonen til andre land?

Tror de færreste av oss hører forskjell på den eller den lakken, det er jo forskjell på treverket i seg selv også. Noen typer trekker seg inn, andre legger seg utenpå. Det vil trolig ha betydning for lyden. Hva som er best avhenger av hva man liker. Altså, vanskelig å vite. Tror det meste av info her er korrekt, men rett gjerne på meg hvis noe er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt på et par lakkaringsverksteder selv, pluss at jeg spurte den nedlagte customshop'en i Oslo hvor han kunne sende den til en billakkør. Gjennomsnittspris på en vanlig svart finish var 4000 kroner, og det kunn for å lakkere kroppen på en bolt on. Har du en NT eller limt gitar blir det mye dyrere, spesielt om den gamle finishen må slipes bort, og det må den nok. Se heller om du kjenner noen som kjenner noen som KAN det, kjipt å ende opp med en ødelagt gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet også om folk som har fått lakkert gitaren hos folk som lakerer biler.

Ser bra ut, helt likt som i butikken :wink:

tror det var det jeg prøvde å si i mitt innlegg tidligere...

Vet også skrev jeg. Fra min side ser jeg ikke noe galt i få frem samme poeng i to innlegg.. Det andre innlegget forsterker jo bare meningen.

Så jeg forstår ikke hva du prøver å frem her.... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.