Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hodeløs reisegitar, DIY


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg har spikket meg et par nye gitarer og en bass siden sist, relativt standard saker. Men på lørdag startet jeg med en helt ny gitar jeg har gått og grublet på lenge. Jeg synes hodeløse gitarer høres veldig spennende ut, og siden jeg kjøpte meg en Martin reisegitar har jeg hatt lyst til å lage en liten, men fullskala, elektrisk gitar.

Som vanlig har jeg kjøpt alle delene fra Kina. Etter å ha brent meg noen ganger på dårlige komponenter (!) vil jeg gjerne understreke at det er viktig å slenge i et par ekstra dollar på pot'er og switch. Veldig lite penger som skal til for å øke kvaliteten betraktelig. P90 pickup'ene er tullball, men greit for å teste ut konseptet før man investerer i noe ordentlig. Kostet meg 100 kroner for begge. Det virker som kineserne har mye bedre kvalitet på single coiler og humbuckere enn disse.

Litt om byggingen. Båndsag, søyledrill og overfres er utstyr man bare er nødt til å ha. Jeg valgte sirkelform fordi jeg nettopp hadde sett bilde av verdens første el-gitar (the frying pan:-). Jeg syntes det så passe nostalgisk ut til P90'ene. Nå har jeg bygget både telecaster stratocaster, dobble humbuckere, etc. Det eneste jeg ikke har er gitar med 2 P90. Og jeg ville ikke ha neck pickup, men en senter og en bridge, som en utvidet Junior. Plattformen for stemmeskruene er senket 9mm, men jeg tror 5mm hadde vært bedre (pga vinkelen eller "fallet" fra broen). Jeg valgte å felle inn til stemmeskruene, slik at knottene fullfører sirkelen, eller ligger 2mm innenfor diameteren til kroppen. Arbeidet med halsen var spennende. Det er en litt bred hals (54mm over 12, bånd, men normale 42mm ved nøtta). Det var en slags Telecaster kopi, men ikke egentlig. På baksiden av hodet har jeg felt inn 6,5mm messing ferrules til strengene. Ingenting annet enn et lite hull på forsiden. Regner med at strengene lager groper til seg selv ettersom tiden går. Det elektriske er litt snudd på hodet. Pickuppene går opp til bryteren, og én ledning går tilbake til volum pot'en sammen med jord, og videre til jack'en. Valgte denne løsningen fordi jeg ikke ville ha tonekontroll. De to små plekterbrettene er en tabbe og burde stått på baksiden. Jeg gjør det neste gang, garantert! Broen måtte jobbes litt med. Jeg måtte file hakk til strengene med nøtt-sag for at de ikke skulle hoppe av. Jeg hadde planlagt å bruke strenge-trær på 1. og 6. streng, men det viste seg å ikke være nødvendig.

Gitaren ble ca 78cm lang og har en kropp på 27cm i diameter, noe jeg mener er et absolutt minimum. Telecasteren min er 97-98cm og ser gigantisk ut ved siden av, og veier mer enn dobbelt så mye.Interessant i og med at de har samme register (65cm).

Lydmessig har gitaren veldig bra sustain, og en sprø og energisk lyd. Jeg oppdaget imidlertid en merkelig ting. Ved for god kropskontakt ble vibrasjonene på 5. strengen merkelig dempet. Man fysisk kjenner vibrasjonene forlater gitaren og dirrer inn i lår og mage, og det høres! Virker som det er prisen man betaler med et for lett instrument. Jeg er derfor glad for at jeg droppet å lage en cut til låret, men valgte å holde på sirkelformen. Gitaren har ellers nydelig ballanse, og står av seg selv dersom halsen pekes lett oppover. Dette er den første gitaren jeg har bygget der jeg er sikker på at jeg skal oppgradere med bedre pickup'er. Dette er også en gitar jeg kommer til å bygge flere av. Det har tatt tid å løse alle tekniske og geometriske småproblemer, men det er rom for et par små forbedringer på neste versjon. Håper jeg får lagt ved bilde, ellers poster jeg det for seg.

Alt godt!

post-12881-0-83370100-1394031531_thumb.j

post-12881-0-35692000-1394031911_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult :-) Men tenkte litt på strengeproblemene i bru med en gang jeg også. Hva med å lage strengeguider for hver streng?

Hei,

Jeg tenkte å gjøre dette så enkelt som mulig. Som sagt så forkastet jeg idéen med guider eller strengetrær da jeg så jeg kom unna med å file broen som om det var nøtta. Strengene glir bra og stemming går som en drøm slik det er nå. Ingen buzz eller klirr, og så kan man lage litt melodisk moderne samtidsmusikk på strengeendene :-)

Når det gjelder avstanden på pickup'ene så var det et bevisst valg. Har aldri likt lyden av pickup i hals, og denne gangen var det ikke mulig fysisk. Ville bare lage noe som klinger annerledes, ellers hadde jeg bare brukt én.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin. Og ikke helt ulik min i hvordan hode og stemmeskruer er løst. Jeg laget for øvrig strengeguide av helt vanlige skruer og et stykke tre (her kunne man sikkert også brukt et skuffehåndtak)

Spennende at du også har en svart tele med lønnehals. Great minds think alike. ;)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice! jeg liker den veldig mye!

Er den greit å spille på i sittende posisjon?

Takker!

Super å spille sittende. Pek den litt oppover og den balanserer på låret av seg selv. Har funnet ut at jeg bommer på V og VII'ende bånd på den. Det er noe optisk illusjon ute og går når hodet mangler ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.