Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Akkordprogresjoner i kirketonarter


TMS

Anbefalte innlegg

Ja det er kanskje en slags vamp. Det jeg er ute etter er et "bakteppe" med akkorder som er enklere å forholde seg til når jeg improviserer enn en låt som bytter akkord hvert annet taktslag. I modal jazz, som tar utgangspunkt i en kirketoneart, varer gjerne en akkord 4 til 16 takter.

For å velge hvilke 2-3 akkorder som skal brukes som "bakteppe" og samtidig beholde karakteristikken fra valgt modus, var det jeg fant tipset å tenke IV og V akkorden fra "moder" dur tonearten til valgt kirketone modus. Da får vi f.eks akkordene C, Eb og F i C Dorisk, og akkordene Cm, Db, Eb i C frygisk

See ? Noen som har erfaring med dette ?

Begge akkordrekkene du skriver opp gir deg det du er ute etter. Det kan evt beholde samme grunntone © under akkordene. Evt legge en grunntone uten akkorder og bare eksperimentere med hvordan de forskjellige modesene høres ut.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Om jeg forstår spörsmålet riktig så lurer du på om overgangen dra Dm7 till Gm bevarer skalaen dorisk. Veldig kort forklart så er det landingstonen din som avgjør dette. Dersom du spiller G dorisk vil dette si tonene G - A - Bb - C - D - E - F.

Du bruker F dur sine toner men behandler G som grunntone. Dersom du vil ha akkordene i denne Kirketonearten så er de - Gm7 - Am7 - Bbmaj7 - C7 - Dm7 - Em7-5 - Fmaj7. om du spiller ren dorisk så har du i hovedsak disse akkordene og tonene å forholde deg til.

Gm7 = Tonika

C7 = Subdominant

Dm7 = Dominant.

Det som gjør at miles davis låter helt fantastisk er evnen til å spille utenfor skalaen. Bruke gjennomgangstoner og akkorder her og der. Men som du nevner så finnes det kule låter som er bygget opp på kun 2 akkorder. Men dette er ofte da bare basisen man spiller over. Som i en jam, man benytter foreksempel 2-5-1 skjema for å holde en "trygg grunnmur" men utformingen av musikken må tre ut av skjema for å leve. Slik sett så vil du ikke klare å skrive låter utfra noen bokstaver og tall på ett papir/skjerm, men det kan være til stor nytte for å finne flyten rundt det du spiller/tilfører.

Du kan heller tenke på å fremheve enkelte toner i skalaen som gir den "doriske" effekten. I G vil dette være tonene A - E - F. Si du velger å gjøre det enkelt for deg selv så bruker du pentatonskalaen og bare legger til ekstranotene. Så kan du begynne å sette særpreg på licks, riff eller partier. Hele poenget med å bruke kirketoneartene er å fremheve kvalitetene skalaen har.

Håper dette var til noe hjelp :)

- Bautabobb

og ja, det er fortsatt dorisk ;) (overgang fra Dm7 til Gm)

Ett hjelpemiddel som kan fungere er å sette opp gitarhalsen i en tabell (word/pages el.) så kan du markere tonene i skalaen du skal spille med farger. Dette gjør at du får ett raskt overblikk og ser ett større bilde av omfanget på gitarhalsen. Dersom du skal inn i jazz så anbefaler jeg å lese en bok av Bjørn Kruse "Jazz teori - Grunnleggende prinsipper" Denne boken har gjort underverker for meg og min utvikling innen teorien. Man trenger ikke studere alle noteeksemplene heller om man ikke kan lese noter godt. Det er grundig og enkelt forklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.