Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Yamaha thr 10 + looper


Anbefalte innlegg

Tjallabajs!

Har en yamaha thr10 som brukes. Heftig liten sak for oss amatører som ikke har en plan om å rocke på scenen og erobre verden. Og alle andre kanskje;)

Har lenge tengt tanken på å skaffe meg en looper, feks boss rc-2.

Så til casen. Dette er jo en forsterker som virkelig ikke er ment til å bruke pedaler på. Ingen effektsløyfe. Jeg er TOTALT retard når det kommer til pedaler og bruk av de. Aldri eid en i hele mitt liv.

Hvordan vil det funke i praksis? Har jeg oppfattet det riktig mtp effektsløyfe, at i mangel på dette, så vil jeg kun få samme lyd/Sound når jeg looper? Altså ikke spille noe med clean, og legge noe med distortion oppå? At alt vil da vrenges når jeg bytter kanal?

Evnt andre tanker som ikke har slått meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok funka strøkent det, Thor, men da faller litt av poenget bort med lett liten forsterker og utstyr bort;)

Ellers knall forslag. Blæh! Hadde en Blackstar ht-5 med effektsløyfe, den hadde jo funka fett nå.

Pokker!

Så alt jeg looper blir da likt som det den nyeste innstillingen på forsterkeren står på da... Nedtur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Er ikke noe jeg fikser selv hvertfall:-) blir vel enten å gi beng i at det blir lik lyd, eller bytte forsterker. Med mitt nivå så er det vel like greit å gi beng og gønne på! Looper hadde gjort det litt fetere! Lagavulin i glasset, og jamalong med seg selv må jo være en vinner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Boss RC-30, og den tar stereo inn og ut. I prinsippet skal du da kunne koble den inn på AUX-inngangen på THR10 for å spille av uten effekter. Tilsvarende kan du også ta opp fra hodetelefonutgangen, men da har du kanskje et problem med å høre hva du spiller mens du tar opp. Men med kreativ bruk av kabler, adaptere, splittere og hodetelefoner er vel det meste mulig...

Det ser ut til at RC-3 også kan brukes til dette.

Eller gå for en Zoom G3. Den har vel det meste innebygget av det du trenger. Spill inn loopen din på den, og bruk THR10 som clean amp. Eller koble den til AUX når loopen er ferdig og bruk THR10 til gitaren.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Looperen looper ut det den får inn. Kjører du clean inn, så får du clean ut. Kobler du gitaren rett i looperen så tar looperen opp clean også. Men når jeg tenker meg om så blir det upraktisk å forsøke å få lyden fra THR10 inn i looperen. For hvis du da kobler utgangen fra looperen inn i THR10 samtidig, så får du feedback fra h...

Etter nøye ettertanke så er du nok nødt til å bruke enten en looper med effekter i forkant eller leve med clean i looperen. Jeg vil ikke anbefale at du kobler fra THR10 til looperen (da må du i så fall bruke en separat (hodetelefon)forsterker på utgangen av looperen.

Altså en av disse:

* gitar->effekter->looperen->THR10 (gitarinngang) og THR10 i clean mode. Dette er også måten å koble på med G3

* gitar->THR10-THR10 (hodetelefonutgang)-> looper-> annen (hodetelefon)forsterker

For øvrig: Dersom du har enkel tilgang til PC, så kan du bruke opptaksfunksjonen i den og software som fulgte med THR10 og bruke DAW-programmet som looper.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det ikke fungere å velge noen av de forsterkerne som blir mere clean når en skrur ned volumet på gitaren og ta opp det som skal være clean da. Og så skru opp volumet for å få noe mere crunch? Vet ikke hvordan det vil virke når to toner treffer oppå hverandre med forskjellig volum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvordan du bruker looperen. Jeg bruker rhythm guide også, og da blir jo evt vreng på rytmen også. Nå skal det sies at for øvelse kan man leve med det (har gjort det flere ganger på gitarampen min (en Fender Superchamp XD, som konseptuelt ikke er helt ulik THR10.)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.