Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pengane strekk ikkje til.. Men skal ikkje øydelggje straten!


Kossoff

Anbefalte innlegg

Eg spelar ikkje RHCP-funk.. :P

Eg kjem ikkje til å frese gitaren, det er rett og slett ikkje aktuelt. Ikkje fordi eg er redd for verdi, men fordi eg har lyst å setje han samen i original stand når eg ønskjer det. No læt han perfekt, og alle endringar kan dessverre øydelegje det.

Alternativene eg ser for meg no, er:
1) Setje samen ein legogitar med full pakke som beskrevet i fyrste innlegg.

- Hum.b: stol og hals, sc: mellomposisjon

- Blower switch.

- Seperat split for kvar hum.b

- Mid boost med potmeter og aktiveringsknott

Dette er vel kanskje det som er kjekkast/kulast.

Minuset her er at det vert dyrare enn det eg eigentleg har råd til no. Eg kan dessverre ikkje basere meg på at folk gjev bort det eg treng :P I tillegg er det ikkje sikkert gitaren lever opp til straten eg har frå før, det vert litt kjeisamt.

2) Finne mikrofonar som passer straten eg har no, evt. sette inn mid-boosten Alph skreiv om, om det går + brytere for kvar hum.b.

Best for økonomien, veit at eg får ein fantastisk gitar, i alle fall spelemessig.

Øydlegjer mest sannsynleg den fantastiske lyden eg har i gitaren no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp stratkropp på ebay/gfs og skru over hals, hardware osv.

Hva med 3 stk 3-veisbrytere istedet for 5-veis + div for å få alle muligheter.

Neck: humbucker - off - split

Middle: on - off - fasevendt

Bridge: humbucker - off - split.

Gir alle muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den låter perfekt så er vel problemet ditt et ikke-problem? :D

Ein skulle tru det! :D

Den læt perfekt til alt eg gjer heime og i småprosjekter (blues/soul). Men når det kjem til hovudgigen som er disko + slægers og litt rock/glam.. Då treng eg litt "hardare skyts" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmmmmmm, jeg skjønner hva du mener samtidig som jeg lurer å om folk egentlig har sett hva slags gitarer funk gutta spilte på 60 og 70 tallet. Er det John Fruciante som er malen på funk lissom? Slick 80s R&B?

There's only one hitmaker!

nileacross.jpg

Jeg forbinder Frusciante først og fremst meg Jaguar på BSSM (under the bridge). Jaguar er forøvrig er utrolig twangy gitar, kanskje tom. mer twangy enn tele - imho, ymmv, naturligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, slick R&B.............. Diana Ross lissom? Upside down?

For to år siden var det ingen som huska lenger hvem Nile var engang......... He got lucky.......... for å si det sånn. Men for all del, har split noen låter som har vært på radio den straten der ass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde BSSM stort sett var strat over hele fjøla...

Stemmer nok det. Men jeg ser for meg JF i under the bridge videoen med nisselue og jaguar ;-)

Tror han på den tiden brukte strat, tele, jaguar og muligens en white falcon. Nå kjører han på med yamaha SG'er.

Litt OT, men on-topic lell, anbefaler på det varmeste å lese dette intervjuet - skriver mye interessant om spilling, teknikk, instrumentet, osv.

http://www.premierguitar.com/articles/20428-john-frusciante-war-and-peace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser han for meg både med nisselue og poserende naken i et badekar med en sherwood green/gulnet lake placid blue jaguar. :)

Han hadde allerede på slutten av 80-tallet en god samling med vintage gitarer, men tror BSSM utelukkende er strat, foruten en 12-strengs (Ibanez tror jeg faktisk) kassegitar på Breaking the girl.

Noe jaguar på Californication i hvert fall. Falt av RHCP-vogna etter det.

Nok avsporing nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det som er bestemt:

- Eg skal ha strat.

- H - S - H (to "ekte" hum. B).

- Mid boost (trur eg går for EMG sin, men andre alternativ finnast jo). Med potmeter, som kanskje skrur seg av og på med push/pull på det aktuelle potmeteret.

- Blower switch til bru.hum.

- Seperat splitting for begge hum.b.

- 5-vegsvelgjer. Om det er moglet vil eg lodde det slik: hals - mellom - hals/bru - mellom/bru - bru.

Alt du nevner er fullt mulig, jeg ser bare ett potensielt problem. Du vil ha fire switcher utenom PU velger (split N, split B, mid boost, blower), men strat har kun tre potmetere (normalt). Skal du ha flikksvitsj eller et ekstra potmeter? Hvilken jobb vil du hvert potmeter skal utføre?

5-way switch løser du slik: du trenger en 5 way 2 pole switch, helt standard sak.

Pole A:

- pos 1: neck

- pos 2: middle

- pos 3: neck

- pos 4: middle

- pos 5: ingen

Pole B:

- pos 1: ingen

- pos 2: ingen

- pos 3: bridge

- pos 4: bridge

- pos 5: bridge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.