Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pengane strekk ikkje til.. Men skal ikkje øydelggje straten!


Kossoff

Anbefalte innlegg

Eg har bestemt meg for å ikkje øydelegje RS-straten!
Har bestemt meg for å få tak i ein japan strat, ein av dei gode mexico-gitarane eller noko liknande.

Men eg treng fortsatt tips til korleis eg kan gjere ting: Praktiske løysingar, kva eg kan kjøpe inn (på eletronikkfronten) osv.

Her er det som er bestemt:

- Eg skal ha strat.

- H - S - H (to "ekte" hum. B).

- Mid boost (trur eg går for EMG sin, men andre alternativ finnast jo). Med potmeter, som kanskje skrur seg av og på med push/pull på det aktuelle potmeteret.

- Blower switch til bru.hum.

- Seperat splitting for begge hum.b.

- 5-vegsvelgjer. Om det er moglet vil eg lodde det slik: hals - mellom - hals/bru - mellom/bru - bru.

Tar fortsatt imot tips og vink :)

Endret av Kossoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg treng:

1) Tips hum.b som kan splittast til sc.

Har prøvd nokon variantar tidlegare, men aldri fått det til å låte heilt optimalt. Einaste unntaket er ein EBMM Axis SS eg hadde, men her sleit eg litt med volumtap. Eg tenker å beholde mikrofonen eg har i midtposisjon.

Hadde ikke du et Gibson-sett liggende? Er ikke alle som liker 498/490, men jeg synes de høres bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Bill Lawrence (heter vel Wilde Pickups nå) L-500. Kommer i fire varianter, og låter helt knall splitta :) De er også temmelig billige. Hadde R og XL i Straten før, det låt kanon!

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1)Litt etter antall kroner og behov for lyd- blades i sc- størrelse, SD og GFS selger. Jeg er godt fornøyd med GFS-blades, men er ikke sikker på at alle andre i hele verden er enig. SD må jo være fett, til den prisen. Det kan alle høre.

2) Split og tapped er to helt forskjellige ting, og er ikke noe man kan gjøre på samme pickup. En "tapped" pickup er spesialviklet for det, og kan i og for seg være en singlecoil. Derfor skal du splitte.

Man kan splite to humbuckere samtidig med en miniswitch, men da er det "enten begge i buck, eller begge i single", ev den ene i buckog den andre i single eller omvendt.

Er det aktuelt å bare splite den ene buckeren, kan du få til en gradvis split ved å bruke den ene tonekontrolleren til en "flytende" split på den ene pickupen, og så den andre tonekontrollen som master.

3) Har GG- knapp noe med damer å gjøre?

4) Det avhenger av om det er plass i gitaren. Har du badekar?

5)Skjermet kabel, ikke sånn gammeldags stoffledning og full kobberpakke hjelper veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1)Litt etter antall kroner og behov for lyd- blades i sc- størrelse, SD og GFS selger. Jeg er godt fornøyd med GFS-blades, men er ikke sikker på at alle andre i hele verden er enig. SD må jo være fett, til den prisen. Det kan alle høre.

2) Split og tapped er to helt forskjellige ting, og er ikke noe man kan gjøre på samme pickup. En "tapped" pickup er spesialviklet for det, og kan i og for seg være en singlecoil. Derfor skal du splitte.

Man kan splite to humbuckere samtidig med en miniswitch, men da er det "enten begge i buck, eller begge i single", ev den ene i buckog den andre i single eller omvendt.

Er det aktuelt å bare splite den ene buckeren, kan du få til en gradvis split ved å bruke den ene tonekontrolleren til en "flytende" split på den ene pickupen, og så den andre tonekontrollen som master.

3) Har GG- knapp noe med damer å gjøre?

4) Det avhenger av om det er plass i gitaren. Har du badekar?

5)Skjermet kabel, ikke sånn gammeldags stoffledning og full kobberpakke hjelper veldig.

Takk for godt svar, Castor.

Kva for eit namn mikrofonane eg putter i gitaren har ikkje så mykje å sei. Lyden er det viktigaste! Eg vil gjerne kunne velge hum/sc individuelt på begge mikrofonane. Posisjon 2 og 4 er viktig i disko/funk-band. Eg skjønte at eg måtte velge enten 'split' eller 'tapped' ;)

GG-knapp er ein sånn en som Guthrie Govan hadde på sin Suhr sig. gitar. Då går signalet rett til bromik, utan nokon "stopp" på vegen. Om eg har badekar eller ikkje veit eg ikkje, men kan finne ut av snarest!

Då må eg få meg skjerma kabel og full kobberpakke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, blades låter bra, GFS låter fint. SD låter bedre. Tror vel at "Ekte" humbuckere låter bedre splittet, men det er en annen sak. Hadde du sett for deg en sånn "Ibanezkobling" der den femveisvenderen "flytter" en og en coil for hver plass, altså slik at pos. 2 og 4 er en kombinasjon av mid og en halv humbucker, eller egne brytere slik at du kan splitte buckere akkurat slik du vil?

Det er da ikke akkurat umulig å frese ut til buckere, da. Tar litt tid, men mye er unnagjort på en time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både SD og GFS blades i to forskjellige gitarer. SD blades er relativt kostbare, men framstår som mer "forfinet", rundere lyd, lettere å få til overtoner, i det hele tatt litt bedre enn GFS. Vanskelig å sammenligne direkte, da de sitter i to forskjellige gitarer. Videre har jeg vanlig humbucker som er splittet i en tredje gitar.

En av gitarene har såkalt "launch control", der jeg kan koble inn alle tre pickupene i enten splittet eller humbuckermodus. Det er gitaren med SD blades. Jeg synes den låter litt tynt i singlecoilmodus, men det kan jo også bare være fordi den låter så fett ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.