Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste LP i prisklassen 3-4000 kr?


Siss29

Anbefalte innlegg

tronni- synes du det også er sant etter pickupbytte?

Det som er svakheten med disse, er tre ting. Eksemplarvariasjon, stemmeskruer og pickups. Fikser man det, er det masse gitar for pengene, bortsett fra at alle som kan spille smoke on the water på en streng i publikum vet at det låter drit.

Et eksempel på dritlåt fra en Epi..

Det er mulig det er noe feil med meg, men i mine ører kan man sage betong med denne gitarlyden. Men det er klart, det hadde sikkert vært bedre med en ekte Gibson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes folket må ned på jorda her! Synes selv jeg var litt drøy som linket til en brukt 7000 kroners gitar. Trådstarter har et budsjett, og er tydeligvis interessert i en gitar som ligner den Slash bruker! Og vil helst ikke kjøpe brukt! Brukt til både 7 og 10 tusen henger da ikke på greip! Og jeg tar min del av kjeften for det!

Såvidt jeg vet har Slash en Epiphone signaturgitar, og Epi har flere gitarer i 3-5000 kroner klassen, og jeg er overbevist om at de vil være helt kurante for trådstarter. Har prøvd Epi LP og Explorer selv, og synes det blir feil å si at de låter dritt, selv om de helt sikkert låter noe annerledes enn en CS til fire ganger prisen.

Jeg ville tatt sjansen på den siste fra Gitarhuset som trådstarter linket til. Om den ikke skulle falle i smak har man full returrett i 14 dager ved netthandel! Det er nesten sånn at jeg kunne gått innom butikken og testet den selv!

Endret av askret
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til "hobbybruk" er Epiphone helt greit - de kan være gode å spille på, og noen av de høres faktisk ikke så gærnt ut heller. En god Epiphone kan være bedre et bruksinstrument enn en mandags-Gibson (og det fins en del slike). Når det er sagt hadde jeg nok vurdert å legge på en tusenlapp eller to for en av de ovennevnte japan-kopiene (Tokai, Burny, Greco) hvis du spiller mye live.

Jeg er enig med mange her i at så lenge budsjettet er stramt er det veldig kurant å se etter brukte gitarer istedet for nytt. Siden mange Epiphones er kjøpt til hobbybruk og/eller ender opp med å bli lite spilt kan du nok lett finne eksemplarer som er så godt som nye til bra redusert pris.

Husk også at ett av argumentene mange uerfarne gitarkjøpere har er at brukte gitarer trenger å settes opp, men en gitar i denne prisklassen vil nok ikke være perfekt satt opp fra fabrikken/butikken.

I motsetning til andre hadde jeg kanskje styrt unna billige Gibson LP Studios dersom du ikke kan prøve gitaren før du kjøper, da disse er beryktet for å ha masse kvalitetsproblemer - spesielt dårlig tilpassede bånd (kan fort koste ett eller to laken å få retta opp).

Fant et par sunburst Epi-LPer på Finn ved første øyekast, denne er kanskje verd å se på?

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=46809005&searchQuery=epiphone

Endret av Kaputnik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forelska meg litt i den Sunburst eller er det det cherry sunburst det heter, med litt rødlig i kantene og lysere innover:

WEB_Image%20LTD%20EC-401%20VF%20FM%20FCS

WEB_Image%20Tokai%20El%20gitar%20ALS48%2

Ikke nødvendigvis fordi Slash har noe lignende (googlet slash for å se hvilken gitarerer han faktisk har, og han hadde jo den drøss forskjellige), men fordi jeg liker fargesammensetningene selv. Er bare det at jeg oppdaget den fargen nå fordi jeg har studert en del slash cover og lesson videoer.

Jeg liker jo lyden av slash sin gitar iogmed at jeg liker det meste av musikken til GNR fra den gang jeg var yngre, men det er ikke sikkert jeg hører så godt forskjell som dere gjør.

Gitaren er kun ment for hobbybruk her hjemme, så kanskje likegodt kunne kjøpt en slik (Epiphone Les Paul Vintage 100) uten å merke så stor forskjell jeg (De to først var kanskje litt penere utseendemessig da :P) :

WEB_Image%20Epiphone%20Les%20Paul%20100%

Endret av Siss29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars trådstarter er sikkert enda mer forvirret nå enn da h*n postet den første posten :-O
Jeg slår et slag for Epiphone LP Standard, det er en kurant gitar, god å spille litt live med også.
At Epiphone kun er "hobbygitarer" er bullshit. My opinion ;) Det eneste som er minus for mannen i gata er muddy pickups og dårlig pickupvelger, men for mer "proffe" er no det null stress å bytte ut.

Velg gitar med hjertet, ikke med øynene :D
Jeg elsker dette forumet, men for stakkars nybegynnere kan det fort bli et sykt kjøpspress.....

Endret av Affen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig pickupvelger er det forøvrig på Gibson også.

Så lenge gitarhalsen føles bra, og gitaren gir en godfølelse, er det en smal sak å fikse andre ting senere, om ønsket skulle være der. Når du er i butikken, spør om forskjellige halsprofiler. Her er det stor forskjell i preferanser.

Vet ikke hva Epiphone Standard kommer med? 60's slim? I så fall gull :)

Her inne kjøper folk Gibson Custom Shops og bytter alt av hardware og elektronikk nesten før de har plugget gitaren i forsterkeren. Galskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig pickupvelger er det forøvrig på Gibson også. Så lenge gitarhalsen føles bra, og gitaren gir en godfølelse, er det en smal sak å fikse andre ting senere, om ønsket skulle være der. Når du er i butikken, spør om forskjellige halsprofiler. Her er det stor forskjell i preferanser. Vet ikke hva Epiphone Standard kommer med? 60's slim? I så fall gull :) Her inne kjøper folk Gibson Custom Shops og bytter alt av hardware og elektronikk nesten før de har plugget gitaren i forsterkeren. Galskap.

Amen :)

Ja, tror det er slim hvertfall, hadde en 2009 standard, den hadde slank og fin hals.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chapman Guitars ML-2 kunne vell også vert eit alternativ, ligger litt over 4000kr ny

Fy den var stygg (Spesielt headstocken :o)

fa63c3c9ec8ce490fc2d2888f27f3900.image.2

Så forresten verre ut på dette bildet headstocken enn på andre bilder når jeg googlet den. Men synes LTDen, Tokaien og Epiphonen var noen hakk finere ja.

Quilt top pro versjonen av Epiphone Les Paul Standard var forresten hakket finere enn vanlig Les Paul Standard PlusTop Pro:

LesPaulStandQuiltPRO_FC.jpg

vs

LesPaulStandPlusPRO_HS.jpg

Tror det er noe med den mer graderte overgangen fra rød til gulorange som gjør susen for meg. Likte veldig godt LTDen og utseendemessing, men tror nok jeg kommer til å helle mot en Epiphone Les Paul Standard når jeg tar skrittet å oppgradere gitar.

Som enkelte nevner her, så vil det sikkert være en stor nok oppgradering for mitt hobbybruk. En gitar som jeg kjøper meg vil ALDRI bli brukt til annet enn hobbybruk, så da er nok sikkert en Gibson eller annen gitar oppi 5000 og mer ganske overkill :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.