Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Peavey 6505+ 112 - Buzz/støy


dolo

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en Peavey 6505+ 112 combo som støyer litt. Lurer egentlig bare på om dette er normalt, eller om det kan være noe galt med rørene eller noe? Den har to 6L6GC poweramp-rør, og fem 12AX7 preamp-rør. Buzzen justerer seg etter hvor mye gain jeg kjører på med, og blir svakere når ampen ikke mottar signal fra gitaren (har vanligvis en noise gate som fjerner støy fra gitaren, men ikke på videoen jeg har lagt ved). Noen som vet noe om dette? Er det noe jeg må leve med?

https://www.dropbox.com/s/ed0zrxzwku5jzt8/IMG_0006.mov

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg ville fjernet alle preamprørene først og så startet opp forsterkeren. Det er ikke mulig å forsterke noe signal da, men om det er noe problem med utgangsrørene/utgangstrinn vil det kunne avsløres. Deretter slår man av forsterker og setter inn neste rør (12ax7), det som er plassert nærmest utgangsrørene, slår på forsterker og hører. Om det ikke skjer noe gjenta prosessen til alle rørene er inne. Om ikke spesifikt rør avslører feil så er nok problemet i strømforsyningen og støyen fordeles til alle rørene. Det er heller ikke noe problem å la rørene i preamp bytte plass, eksperimenter. Dette gjør jeg alltid for å sette det minst mikrofoniske rør først i kretsen. Om ikke rørtesten gir resultater så vil jeg anbefale å levere den inn til noen med utstyr og kompetanse til å feilsøke…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du pedaler koblet foran? Har du testet andre steder enn der du spillte inn videoen? Var det i såfall like mye støy da? Tenker bare at det KAN være problemer med støy i elektrisk anlegg, selv om det høres litt ut som rørproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet litt nå, uten å bli noe klokere. På vedlagt bilde har jeg nummerert slotene til preamp-rørene. Til å begynne med tok jeg ut alle preamp-rørene, satte i et rør i slot nr 2 og testet. Ingen støy, kun en svak brumming dersom jeg la øret inntil høyttaleren. Fortsatte med enda et rør i slot 3, samme resultat. Og det samme gjentok seg med rør i slot 4 og 5. Når jeg da satte rør i slot 1, var buzzen/støyen tilbake. Tok ut alle rørene igjen, utenom røret i slot 1. Fortsatt støy, men ikke like sterk. Byttet ut røret med et av de andre, samme resultat. Testet alle rørene i denne sloten, og hver gang var den samme støyen der. Det er altså ingenting støy med rør i slot 2, 3, 4 og 5, men i slot 1 blir det støy uansett.

Jeg er ganske grønn når det kommer til det tekniske med forsterkere, så hva tror dere kan være feilen her?

Og nei, jeg har ingen pedaler foran, og jeg har testet ampen i flere forskjellige hus med samme resultat.

post-10034-0-61606900-1393947885_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør test en gang til. Men når du setter i preamprør så starter du med rør 1, så 5-4-3-2 (følger dine nummer fra bildet). Da gjør du testen slik jeg mente.. Du vil trolig få gradvis mer støy..

Endret av SteikBacon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.