Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp med VST i Ableton


Anbefalte innlegg

Heisann!
Jeg har nå hatt et lite hjemmestudio i noen uker. Føler jeg har noenlunde kontroll/peiling og greier å finne ut av det meste sjøl. Liker også å sitte å fikle med ting jeg ikke får til, helt til jeg fikser det. Men nå er jeg lei.
Det gjelder VST/VSTi, hele greia blir litt for "data-teknisk" for meg. Jeg brukte en demo av Cubase 7 i en måned før jeg gikk over til Ableton live lite 8, som jeg fikk med midi keyboardet mitt. I Cubase 7 funket de aller fleste VST'instrumenter som jeg lastet ned (lovlig) fint, men nå sliter jeg litt.
Noen instrumenter funker, imens noen ikke. Selv om jeg legger alle i samme mappe etc, og følger instruksjoner jeg får. Vet jeg burde sette meg litt mer inn i det kanskje, men om noen har god peiling på disse greiene her inne på forumet, hadde det vært fint å få litt hjelp!

Håper det er mulig å forstå hva jeg spør om her, men hovedsaklig vil så lurer jeg på hvorfor et par av VSTi'ene funker, som foreks "Lounge Lizard 3", imens andre ikke viser seg i Ableton.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Ser ingen har svart her.

Har du gitt opp?

Heisann!
Jeg har nå hatt et lite hjemmestudio i noen uker. Føler jeg har noenlunde kontroll/peiling og greier å finne ut av det meste sjøl. Liker også å sitte å fikle med ting jeg ikke får til, helt til jeg fikser det. Men nå er jeg lei.
Det gjelder VST/VSTi, hele greia blir litt for "data-teknisk" for meg. Jeg brukte en demo av Cubase 7 i en måned før jeg gikk over til Ableton live lite 8, som jeg fikk med midi keyboardet mitt. I Cubase 7 funket de aller fleste VST'instrumenter som jeg lastet ned (lovlig) fint, men nå sliter jeg litt.
Noen instrumenter funker, imens noen ikke. Selv om jeg legger alle i samme mappe etc, og følger instruksjoner jeg får. Vet jeg burde sette meg litt mer inn i det kanskje, men om noen har god peiling på disse greiene her inne på forumet, hadde det vært fint å få litt hjelp!

Håper det er mulig å forstå hva jeg spør om her, men hovedsaklig vil så lurer jeg på hvorfor et par av VSTi'ene funker, som foreks "Lounge Lizard 3", imens andre ikke viser seg i Ableton.

Skal prøve å svare på det jeg kan om Ableton.

Det er 3 ting man bør være obs på:

1. Hvilken bit versjon av ableton man har innstallert kontra hvilken versjon plugin er som man innstallerer.

Det finnes 32 bit og 64 bit.

Hvis du har innstallert 32 bit Ableton så kan du kun bruke 32 bit VST plugins og vice versa.

Hvis man da laster ned fks gratis plugins så sørg for at du laster ned rett versjon

2. Hvis du bruker windows 7 eller vista, muligens også windows 8, så kan problemet være at du må starte Ableton som administrator.

Alt etter hvilken versjon du har, finn der du har innstalelrt ableton, før versjon 8.3 her:

C:\Program Files\Ableton\Live 8.x.x\Program\Live 8.x.x.exe
Høyreklikk og kjør som administrator
Dukker de opp nå?
Les evt mer her

https://www.ableton.com/en/articles/vst-plugins-don-t-show-up-in-live/

3. Etter at du har åpnet Ableton gå til file og preferences. Gå til file/folder og sjekk at vst folder stemmer med der du har lagt vstene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.