Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til ny gitar !


gitarleik

Anbefalte innlegg

Trenger litt innspel til valg av ny el-gitar. Har stort sett sett på alt som ligger ute på markedet , men sliter litt med å finne aktuelle modeller. Kan legge til at eg foretrekker å kjøpa brukt og dette gjer det noko vansklegare.

Har frå før ein telecaster eg er fornøyd med, men ønsker noko til å utfylla denne med. Tanken er ein slags allsidig gitar med fender spelbarhet som samtidig har moglegheit for meir varm og fyldig lyd. Dette er det eg har komme fram til så langt(Er ikkje fastsatt på noko måte).

- korina, mahagony eller swamp asch kropp(litt usikker på denne, sidan den er atskillig brightare i lyden)

- maple bolt on neck

- lett - medium vekt

- gjerne litt originalt design

- bra på clean og lowgain

- humbucker, p90

- Alt utenom floyd rose

- tynn- medium hals

- medium output pickups gjerne i vintageland

Gitarer eg har sett på så langt(både nye og brukte er) reverend double agent 3, prs swamp ash special, denne frå warmoth http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=46029436&folderId=3879267, g&l asat deluxe, tom anderson cobra . Mange av desse ligger i utgongspunktet eit stykke over mitt budsjett, men gjer vertfall ein peikepinne.

MÅ legga til at eg har komme fram til dette delvis gjennom tidlegare gitarer eg har eigd, men fyrst og fremst gjennom lesing på alt mogleg på nett + youtube osv. Derfor veit ikkje heilt korleis dette blir i praksis eller kor store forskjellar det er f.e.k mellom ask og korina kropp på samme type gitar.

Innspel til min tankegong eller forslag til aktuelle gitarer tas imot med glede !

Endret av gitarleik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lit vanskelig å vite hvor du vil hen rent sonisk. Det er ganske stor forskjell på Mahogany og Ask. mikker er jo også en hel vitenskap. det finnes jo også mange typer kropper og størrelser.. Det avhenger lit i hvilken prisklasser du har tenkt deg da.. men gode allroundere kan du finne hos Shur og Tom Anderson som bygger gitarer etter kunde spec. skal man få bygget sin egen custom er det jo viktig at du har et utganspungt og selv er bevist på hva du vil ha endret eller gjort annerledes!

Om du lurer på Tom Anderson så har jeg rimelig grei oversikt over modellene hans. Hos både Tom Anderson og Shur får du jo omtrent den halsen du vil, hva som helst av treverk kombinasjon/mikker osv osv..

skal du kjøpe brukt er det jo viktig å sette seg inn i specene til de aktuelle fabrikatene/modellene

Er du ute etter mer strat gitar da eller mer i HB land med mahoganykropp og masse sustain? Er Tele`n din en typisg twang/country gitar?

Ser den du linka til har Birdseye Maple hals. Det er mange gitarbyggere som ikke liker å bruke det pga at dem ikke er like stabile som f.eks hardrock Maple, men vakkert er det jo :-)

Endret av morten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en PRS ce-24 jeg kjøpte i fjor. Den oppfyller stort sett alle kravene du nevner. Jeg prøvde å bytte min vekk av en eller annen grunn, men nå er jeg superfornøyd. Ekstremt allsidig gitar, og kan brukes til det meste av musikk. Ikke så lett å få tak i her til lands kanskje, og de få som har vært ute til salgs, min egen inkludert har vært noe dyre, så det er jo noe som veier litt i mot da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Tre-45 i Trondheim var importør av PRS var jeg på nippet til å kjøpe en.. Fikk prøvd ganske mange modeller. Veldig god hals og spillbarhet, flott å se på og sikkelig bra finnish. tror det var en 24 ce eller custom. men jeg er en strat spiller og syntes mikkene var for dunkle. for tynt splitta. så det ble ikke PRS på meg.

Nå er det lenge siden jeg har prøvd noen PRS, men den Bren Mason sig. virka spennende!

Endret av morten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Par forslag (alle har 25,5" skala og koster ikke skjorta):

Nebelung Chordette

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=46637172

Fender Blacktop Jazzmaster (ikke den brua du spesifiserte)

http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=&artno=278996

Fender Modern Player Marauder

http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=13572&artno=299002

Hagstrøm SuperSwede

http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=721077&artno=164997

Endret av Kaputnik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode forslag. Telen min er ein typisk tele ja, men unntak av p90 i neck(så den er kanskje ikkje så typisk allikevell). Trenger ikkje evig sustain, men vil gjerne ha ein litt feitare og varmare lyd enn i telen. Har nok ikkje erfaringen eller ferdighetene til å fortellja akkurat nøyaktig kva eg er ute etter. Poenget med tråden var kanskje meir å komme endå nærmare eit rett valg Har sett ein del på prs har imidlertid berre erfaring med ein prs se custom 24, som virket som ein heilt grei gitar. Problemet med prs og tom anderson er vel at de er eit stykke over budsjettet. Dei må vertfall kjøpast brukt om det skal bli aktuelt, blir ikkje bestilt custom i og med at mine preferanser garantert ikkje er landa. Er hovudsakleg vokalist så gitarene blir brukt mest heima + ein gong i ny og ne i band/live samanheng. Budsjettet er jo litt studentprega og ligger ein plass på ca 4000-10 000 kr avhengig av kor mykje utstyr eg får solgt, nivå av GAS og om det er mogleg å få tilbake pengane ved eventuelt salg seinare. Chordette har eg faktisk sett på ! Det som suger er at den nesten må å kjøpes ny + at eg er litt skeptisk til filtetrons pickups(er vell rimleg brighte?), sjølv om eg har lite erfaring i gretsch/tv jones/rickenbacker/duesenberg land.

Endret av gitarleik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å selger ein hagstrøm northern series supe swede flame, så hagstrøm super swede er nok ikkje aktuelt :P Trur ikkje noko les paul ish er så aktuelt. Har ingen erfaringer med fender HB gitarer, men er redd for at de låter for "Fender aktig" sjølv om ikkje desse akkurat var ein tele eller strat

Endret av gitarleik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med G&L da?

Der får du utrolig mye gitar for pengene!

Mange på bl.a. Youtube som tester G&L mot Fender, der Fender ikke scorer så veldig høyt...

Har faktisk bestilt meg en G&L Asat Deluxe II fra Black Ice-serien deres.

USA-bygde gitarer til under 10k. Flere på forumet her har bestilt fra denne butikken, meg inkludert: www.upfrontguitars.com :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at http://www.glguitars.com/instruments/USA/customcreations/Savannah-Collection/savannah-asat-deluxe-2.asp var fristande, men desverre ganske dyr sidan den må kjøpast ny. Har også sett på ein Patrick Eggle Berlin Pro V frå 1996 http://musikkweb.no/marked/objekt/Patrick+Eggle+Berlin+Pro+V+Selges_284492 , nokon som har erfaringer med desse? Dei har setneck, men så lenge den er komfortbal å spela på går det bra, Einaste bekymringa mi er tremolosystemet wilkinson vs100c, men det kan vell eventuelt blokkerast.. Det er heller ikkje tonekontroll på desse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Dusenberg? Knallgitarer til en relativt fornuftig pris. Både '49er ( http://www.duesenbergusa.com/guitars/49er/index.html ) og Starplayer Special ( http://www.duesenbergusa.com/guitars/starplayerspecial/index.html ) skulle falle nogenlunde innenfor spesifikasjonene du er ute etter.

Jeg hadde en Patric Eggle Berlin Pro i mange år. Det var en kjempeflott gitar. Den låt knallfint både med fulle humbuckere og med pickupene splittet. Og vibarmsystemet er noe av det mest stabile jeg har vært borti. Patrick Eggle blir ofte referert til som fattigmanns PRS, og selv om det nok er en sannhet med modifikasjoner, er det definitivt noe i uttrykket. Jeg eier en PRS nå, så jeg har et visst sammenlikningsgrunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på duesenberg(har til og med blitt tilbudt ein i byttehandel for litt sidan), men blir ikkje heilt klok på kor dei ligger lydmessig. Ser nokon skriver dei er ein krysning av rickenbacker og gretsch. Vil du sei at Patrick Eggle Berlin Pro er verdt 900kr ? Har sett dei har gått for litt forskjellig avhengig av årgang, men 1996 modell skal jo vera innanfor "the golden years".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G&l er aktuelt. Har ein tribute eg er middels fornøyd med, korleis er kvaliteten på USA gitarene opp mot f.e.k suhr , anderson og den gjengen? Under 10 000 inklusiv frakt, momns og toll ?

Jeg betaler $1290 for min G&L som blir bygget as we speak, og den prisen inkluderer frakt.

Det skulle vel bli ca 7700 kr UTEN toll og moms. Det blir uansett billig (synes jeg) for en custom-bygd G&L USA-gitar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.