Web Analytics
Jump to content

Test av forskjellige power-rør i JCA PicoValve amp


askret
 Share

Recommended Posts

Skaffet meg en slik liten amp her om dagen. Kommer med 2 stk 12AX7B (China) og ett stk 6L6W6B (China) som rørbesetning. Og den er på 5 watt, kan slås ned til 2. En fin ting med denne ampen er at den kan bruke alle rør som måtte passe i sokkelen som powerrør, også EL84 med et adapter, uten å gjøre noen justeringer. Jeg hadde noen rør liggende, og testet, helst for å høre om det egentlig kunne høres forskjeller! Testet alt på 2 watt..

Her er hva jeg prøvde:

1: Originalt Kina 6L6

2: Mesa Boogie 6L6GC

3:Elektro Harmonix 6L6GC

4: Elektro Harmonix EL34

Hva så, noen forskjell? Lite.... Men det originale Kina-røret falt litt gjennom. Ganske tamt. dårlig og skurrende ved mye gain og høyt volum. Så det har jeg pakket vekk..

Mesa og EH sine 6L6 hørtes helt identiske ut, varm og fin lyd, nydelig på high gain og mye volum.

EL34 har nok noe mer gain, og er litt spissere i lyden.

6L6 var enklere å bruke på denne en-kanals ampen, må justere ned volumet på gitaren for å få clean-lyd. Med EL34 måtte jeg skru så lavt på gitaren at det ble helst for lavt i forhold til vreng-volumet.

Så for meg personlig låt det best med 6L6 av god kvalitet! Men jeg lot EL34 stå i... Mest på grunn av at jeg har to andre 6L6 amper, og hadde lyst på noe annet. Men jeg bruker ikke Bright-knappen på ampen med dette røret i...

Med tid og stunder vil jeg prøve noen andre kvalitetsrør i pre-ampen også. Kom gjerne med forslag til både pre-amp og power-rør som jeg bør teste!

Og til slutt må jeg bare si at det er ganske bra lyd i denne ampen! Strat + delaypedal er det jeg bruker nå!

DSC04097-800.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har to Fender amper med to forskjellige settinger (i tillegg til alle andre amper), en med 6L6 og en ombygd med EL34 (par).

I min ungdom på 80-tallet syntes jeg EL34 låt hakket tøffere, litt mer skranglete lyd, Men etterhvert som alderen har kommet har jeg hellet mer over på 6L6.

Der er jo tross alt en Fender Bassman 6G6B, og det sier en del.

Du skal ikke se bort fra at jeg modder tilbake og setter inn 6L6 i den andre etterhvert også. Men nå har jeg ikke bruk for alle ampene, så det har ingen hast.

Edited by Hank Annicke Noe
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Interessant lesning.Jeg er nysjerrig på Harley Benton og kvaliteten på disse.Ikke at jeg har tenkt å kjøpe en selv,hehe,jeg har vel de gitarene jeg skal ha og er fornøyd med det.Men jeg har skrudd på en del billiggitarer oppigjennom tidene,og har vel dannet meg et bilde av hvordan det ser ut under den skinnende overflaten.Vet ikke om du tok noe bilde av elektronikken før du oppgraderte,men det hadde vært interressant å se hvordan det ser ut. Her er forøvrig et bilde av elektronikken på en Gibson:
    • Ser ut som det er kun i USA du kan få tak i dette.
    • Var redd den SC550-II ` en måtte kasseres etter å ha konstantert at halsen hadde en svak s-form når den ble forsøkt justert rett, men til min store overraskelse ble den veldig bra. Oversadelen var bare slengt nedi hakket uten å renske opp først, deretter hadde de kutta slottene. Tok den av, rensket og satte den i på ny. Da ble den marginalt lavere og et hakk under det jeg ville turt å file selv, men det fungerer helt perfekt. Og da kan det ikke bli bedre Båndene var så ujevne at gitaren ikke var spillbar uten ekstremt mye relief og kjempehøy action. Et bånd var mye høyere enn de andre til tross for at det tilsynelatende var forsøkt slipt allerede. Halsen ble ikke helt rett, som nevnt, ved å justere trussroden, så jeg satset på å kompensere med sliping av båndene. Her var det heldigvis masse å a av, og de er til og med rustfri. Holdt pusten etter at strengene var på, og kunne konstantere at den hadde fått ørlite relief av lasten strengene påførte. Action var svært lav, men - tadaa- ingen choking, unormal buzzing eller noe som helst. Det var ikke nødvendig å justere trussroden tilbake, halsen kom rett i stilling når strengene var spent opp. Justerte broa slik at action ved 1. streng havnet et sted mellom 1,25 og 1,5 og ca 1,75+ ved 6. Fungerte med lavere og, så jeg er veldig fornøyd med denne båndjobben - spesielt med et litt skremmende utgangspunkt. Tittet under pickup`ene og her hadde de på typisk Harley Benton-vis bomma med en skru slik at den stod nede i selve utsparingen. Får vel lime på en beta og bore et skikkelig hull. Ellers så pickupene forseggjorte ut med skikkelig strekkavlastning på kabel og 4 ledere til hver. Så her kan man sette opp coilsplitting om ønskelig. Alle hulrom er skjermet, og pot`ene er fullsize. Lønnetoppen ser ut til å være fullsize, men det er nok en veneer på toppen der igjen selv om den merkelig nok har en slående 3d-effekt. Gitaren låter bra akustisk og jeg høres sikkert dust ut når jeg påstår at disse Tesla-pickup`ene låter grisebra. Utrolig at denne gjengen klarer å selge en sånn haug med det som egentlig er kremdeler til den prisen - men det er dessverre ikke en ferdig gitar uten mye jobb når det er satt sammen på en sånn måte. Spesielt med tanke på at dette var erstatningen for et totalt vrak som ikke kunne reddes og gikk i retur. Vi vet jo at de får det til rett som det er - T-stylen jeg nevner over var nær perfekt i så måte (gitt bort til en ung musikkstudent som måtte flykte fra hjemlandet for et par måneder siden) og en TE40 Redblast (Filtertronsak)  hadde strøken hals og alle bånd sånn de skulle være. Nå må jeg bare få skaffet med en original Strat til samlingen. Og noe kult med floyd som den Solar`en nevnt over. Og få solgt den Big Muff Pi`en. Vi skjønner alle hvor dette bærer, ikke sant?          
    • Må innrømme at det har blitt noen flere Harley Benton siden åpningsinnlegget i denne tråden. Geniale gitarer å lære seg båndsliping og oppsett på, ikke så veldig stor risiko om noe skulle gå galt. Og man kan faktisk ha flaks å ende opp med et knallbra instrument etter litt jobb -  de fleste er ikke klare for bruk ut av esken. Paradoksalt nok er de dyreste jeg har kjøpt også de som kom mest uferdige. En Fusion II var ikke mulig å justere opp pga flere veldig ujevne bånd. Fikk tilbake en femhundrelapp og la ned litt arbeid på hals/bånd, og nå har den  veldig lav action uten noen problemer. Holder på med en SC550 II nå og her var første stopp å ta ut oversadelen, renske opp og montere den skikkelig. Noen fryktelig høye bånd, og har prøvd å justere halsen rett for å planslipe båndene men den er rett og slett litt s-formet når den rettes ut. Får bare slipe i vei og se hvor det bærer, kan vel kompensere mye med høyden på båndene tenker jeg. Målet er lav action og bittelitt relief, og jeg tror S-formen forsvinner da. Den låter ihvertfall overraskende bra, disse Tesla-pickup`ene er ikke til å kimse av. Med 5 HB-gitarer og en bass i samlingen tenker jeg det holder med det merket. Nå tør jeg ta for meg dyrere instrumenter om det skulle bli nødvendig   Sikler  på Solar, spesielt  A1.6FRC. Har ikke noe med floyd og aktiv elektronikk i samlingen, så det må bli neste. Kommer til å prøve å unngå å kjøpe gitarer uten rustfri bånd i fremtiden og Solar kommer med det. Alternativt må jeg lære meg å skifte bånd. Har jo noen HB med nikkelbånd jeg kan øve meg på  
    • Er det noen som vet hvor man kan få tak i roasted pine emner som kan brukes til el kropp? Det eneste jeg har funnet er amerikanske sider der emne koster ca 1500,- kr men frakter er på 4000,-   Det eneste norske jeg har funnet er terrasse plank med det er for tynt og smalt. 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.