Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Test av forskjellige power-rør i JCA PicoValve amp


askret

Anbefalte innlegg

Skaffet meg en slik liten amp her om dagen. Kommer med 2 stk 12AX7B (China) og ett stk 6L6W6B (China) som rørbesetning. Og den er på 5 watt, kan slås ned til 2. En fin ting med denne ampen er at den kan bruke alle rør som måtte passe i sokkelen som powerrør, også EL84 med et adapter, uten å gjøre noen justeringer. Jeg hadde noen rør liggende, og testet, helst for å høre om det egentlig kunne høres forskjeller! Testet alt på 2 watt..

Her er hva jeg prøvde:

1: Originalt Kina 6L6

2: Mesa Boogie 6L6GC

3:Elektro Harmonix 6L6GC

4: Elektro Harmonix EL34

Hva så, noen forskjell? Lite.... Men det originale Kina-røret falt litt gjennom. Ganske tamt. dårlig og skurrende ved mye gain og høyt volum. Så det har jeg pakket vekk..

Mesa og EH sine 6L6 hørtes helt identiske ut, varm og fin lyd, nydelig på high gain og mye volum.

EL34 har nok noe mer gain, og er litt spissere i lyden.

6L6 var enklere å bruke på denne en-kanals ampen, må justere ned volumet på gitaren for å få clean-lyd. Med EL34 måtte jeg skru så lavt på gitaren at det ble helst for lavt i forhold til vreng-volumet.

Så for meg personlig låt det best med 6L6 av god kvalitet! Men jeg lot EL34 stå i... Mest på grunn av at jeg har to andre 6L6 amper, og hadde lyst på noe annet. Men jeg bruker ikke Bright-knappen på ampen med dette røret i...

Med tid og stunder vil jeg prøve noen andre kvalitetsrør i pre-ampen også. Kom gjerne med forslag til både pre-amp og power-rør som jeg bør teste!

Og til slutt må jeg bare si at det er ganske bra lyd i denne ampen! Strat + delaypedal er det jeg bruker nå!

DSC04097-800.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to Fender amper med to forskjellige settinger (i tillegg til alle andre amper), en med 6L6 og en ombygd med EL34 (par).

I min ungdom på 80-tallet syntes jeg EL34 låt hakket tøffere, litt mer skranglete lyd, Men etterhvert som alderen har kommet har jeg hellet mer over på 6L6.

Der er jo tross alt en Fender Bassman 6G6B, og det sier en del.

Du skal ikke se bort fra at jeg modder tilbake og setter inn 6L6 i den andre etterhvert også. Men nå har jeg ikke bruk for alle ampene, så det har ingen hast.

Endret av Hank Annicke Noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.