Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD Ibanez Jem 777VBK 1991


stensen

Anbefalte innlegg

Jem 777VBK var den Jem’n jeg regnet med å kjøpe sist i samlingen. (11 stk nå) (MÅ HA ROSA VSK) Men så dukket denne 1991 modell opp i Belgia. Tok kontakt med selgeren og han godtok å selge inkl frakt dersom jeg vant budrunden. Det var ingen bud. Og det tror jeg var pga at gitaren fremsto lite tiltrekkende på bildene. Så 10 sek før slutt la jeg inn 1000 EUR, og så var den min. Kanskje ikke veldig billig. Men VBK’n dukker ikke opp så ofte lenger.

Her kommer en prosedyre jeg gjør på alle gitarer som har blitt noen år gamle og som har fått litt dårlig stell av tidligere eier.

Tre kloss under tremolo, så av med alle strenger.

Sjekke/stramme muttere på tunere. Av med volum og tonekontroll ev stramme muttere.

Pusse knotter med tannbørste og zalo. Sjekke mutter på jack plug. Ofte slakk.

Er jeg usikker på om gitaren er ekte tar jeg av plekterbrett for å sjekke PUP’s for Dimarzio merke. Blåser rent samtidig med litt trykkluft.

Hender jeg skrur av halsen for å sjekke stempler i neck pocket.

På headstock og kropp gjør jeg en tre trinns prosess som er det samme som på bilpleie.

Lakkrens. Polish. Carnauba wax. Clayton wax er veldig bra. Den skal bare ligge på et minutt. Og den er ganske tung å jobbe med, men gir sinnsyk glans.

Dette fungerer på Ibanez lakk fra 1987 og til idag. Vil ikke anbefale noen å gjøre dette på lakktyper de er usikre på (tidlig Fender Gibson osv)

Så gripbrettet. Denne gang rosewood som er lettest å behandle. Masker gripbrett med tape.

0000 stålull på båndene så tynt lag med metallpolish. Og så tørk godt av. Ev Dremel med bomulskive.

Selve gripbrettet. Tørke av værste møkk med fuktig microklut. Så legge på lemon oil skrubbe med tannbørste. Q-tips inn mot båndene. Gjerne flere ganger. Tørk tørt.

Bakside hals. (Lønn) Rengjøre med fille med lighter benzin (napta) Så tynt lag med carnauba wax. Tørk så godt at halsen ikke føles klissete. Noen liker jo også å matte halsen litt med 0000 stålull. Smak og behag.

Plekterbrett pickupp cover rengjøres med Autoglym vinyl and rubber care.

Tremolo tas av og skrus helt fra hverandre. Alle deler får en dusj med wd40. Pusses rent. (ikke gold hardware) Må være forsiktig med å gnikke for mye på cosmo black finish fordi coatingen kan slites bort.

Sjekker tremolo anker (der høyde justerings skruen sitter) for slakk. Hvis duden som har hatt gitaren har vært litt over ivrig med vib armen kan det være nødvendig å ta ut ankeret og legge litt super lim i kantene på hullet i gitar kroppen. Ankeret skal presses inn. Hvis ikke tremolopostene er ok så vil hele tremoloen sitte skjevt. (takk Straymond).

Alle små sår i lakken kan lett fikses med negl lakk. Ta med gitaren til et parfymeri for å få riktig farge. Store hakk der all lakk er borte kan poppes delvis ut med å legge en våt fille på hakket og presse på fillen med en loddebolt. Den varme dampen vil kunne få treverket til å reise seg å redusere hakket.

Når det gjelder setup er jeg ikke spesialist. Men ang strenge høyde og for å unngå buzz pleier jeg å gjøre følgende. Har en tynn treflis som er avpasset fra en gitar som er satt opp ok. Dersom den går tregt under strengene i 1 bånd legger jeg på en shim under nøtten. (tynn metall skive som fås kjøpt på nettet i 0.1 0.3 0g 0.5 mm) Dersom det bare er trangt på de 3 øverste eller 3 nederste strengen kan den deles på midten. Justerer tremolo så strenge høyden er ok fra 12 – 24 bånd. Hvis det buzzer rundt 7 bånd slakker jeg trussrod for å lage mer (hengebro) på halsen. Til slutt kommer intoneringen.

Skjønner godt at folk ikke gidder å legge ned så mye arbeid som jeg gjør.

Men jeg liker å pusle med det. Gjerne med noen kalde øl, men ikke så mange at jeg ender som Gary Moore (RIP) Mener fortsatt (noen er kanskje enig i at Gary var tidlig ute på begynnelsen av 80 tallet med riffing som mange andre guruer har tatt etter)

Hør på solo i Shape of things, låt 3 fra Victims of the future.

Fikser du den er man kommet godt på vei innen tung rock.

Liten avsporing men godt å få sagt det.

Men det er summen av alle små detaljer som gir slutt resultatet.

Og det kan fort gå 10-15 timer.

Er jo også litt mer givende å holde på med blivende samleobjekter fra slutten av 80 begynnelsen av 90 tallet. I motsetning til moderne masseproduserte saker fra Indonesia.

Legger med noen bildet fra Ebay der gitaren ligger i kassen. Og etter litt jobb fra meg

Tar gjerne ros og kritikk dersom det er ting som burde, eller kunne blitt gjort på en annen måte.

post-7278-0-38641500-1393067195_thumb.jp

post-7278-0-20281600-1393067211_thumb.jp

post-7278-0-61775500-1393067365_thumb.jp

post-7278-0-01358900-1393067642_thumb.jp

post-7278-0-34305600-1393067668_thumb.jp

post-7278-0-23586700-1393067680_thumb.jp

post-7278-0-28011600-1393098367_thumb.jp

Endret av stensen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grættis! Du begynner å få en durabelig samling nå! :)

Tja vet ikke hvor mange man må ha for å kalle seg Kong JEM AV Norge. Men halleluja så mye glede det har gitt meg å gjøre gode dealer på disse gitarene. Vente på at de kommer i posten. Og gjøre de best mulig spillbare og presentable. Den ene vegger er full nå.

post-7278-0-51844300-1393099283_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.