Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Møbelgitarprosjekt - ex Chapman ML-1


Kaputnik

Anbefalte innlegg

Er i ferd med å bygge om en av gitarene mine men klarer ikke helt å bestemme meg for hvilke pups jeg skal gå for... Har en ferdigruta mahignikropp, god hals og mekanikk liggende.

Var egentlig ute etter noen paf-aktige humbuckere (overstyrt LP ala hr. Page), men jeg har også begynt å vurdere om P90s ikke hadde vært så dumt. Kroppen er ruta for HH, så de må i så fall være humbucker-størrelse.

Vet ikke om pup-bredden har mye å si, men brua jeg skal bruke er F-spaced.

Ønsker helst metallcover (blank, ikke gull).

Har budsjettert 1000,- for settet inkl frakt/moms, burde vel la seg gjøre å finne noe dugandes til den prisen? Brukt kan såklart også vurderes så lenge ikke ledningene er klipt.

Noen tips/forslag?

Endret av Kaputnik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg seymour duncan antiquities om du vil ha PAF pickups, noen 100 lapper dyrere men låter helt kanon.

har disse i en Hagstrøm super swede og er strålende fornøyd.

Har også en gitar med Dream 90 og Dream 180, (P90 og en slangs mellomting mellom P90 og humbucker)

Veldig gode pickups dette også, men blir på en litt annen side av tone skalaen så vil ikke sammenligne de 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Har hørt både bra og ikke så bra reviews av GFS - spesielt en del klager på mikrofoniske pups.... kanskje noen av modellene er (mye) bedre enn andre? Dream 90 kommer jo tilogmed under 200-kronersgrensa, så skal se litt nærmere på de der.

Vurderer å teste Dream 90 i neck og en PAF-aktig sak i bridge - er det noen av PAF-typene til GFS som duger?

Er det ellers mulig å seriekoble to P90er som en "kvasi-humbucker" i midtposision, feks vha en push/pull pot - og ikke minst, vil dette høres bra ut?

Hvordan er Gibson stock pups? Virker som det ikke er så hardt å finne lite/pent brukte original-pups fra LP/SG til under 500-lappen.

Har hørt mye fint om DiMarzio 36th anni PAF, ser ut som de koster 8-900 nye, så med D90en er man jo nesten på budsjett der og...

Duncan blir nok for dyrt nytt, og litt langt mellom brukte også.

Endret av Kaputnik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Aphelion her, 57 låter bra.

Må heller ikke undervurdere burstbuckere ;)

Skal du gå for Dream 90, så anbefaler jeg Dream 180 i bridge, de 2 er helt perfekt i sammen..

men igjen ikke sammenlignbart med PAF da er helt annet spekter..

Skal sies jeg har et par med Wilkinson PAF's som er helt på høyde med SD pickupsene i hagstrømmen.. men om jeg har vært veldig heldig med akkurat det settet eller ikke er vanskelig å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er en Dream90 bestilt til neck-slotten - under 300 spenn inkl frakt :)

Tror kanskje 490T er den beste kandidaten for bridge-pos, f-spacing og pris tatt i betraktning. De koster 750,- på 4sound, men kanskje ikke umulig å skaffe slike brukt for en rimelig penge?

Tror ikke 57 classics er F-spaced, og i back-to-back test likte jeg lyden av 490/498 bedre (mer "åpen" lyd) - tar jeg feil?

Her er bilde av mottakeren. Planlegger å lage skikkelig "møbelgitar" med gloss oljefinish hvis veden ser ok ut i våtdrakt. Hals og bru er fra en Chapman ML-1, låsemekanikk er på vei fra Kina (håper de duger).

2h6847p.jpg

Endret av Kaputnik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke veldig møbelfaktor over det treverket der, dessverre, men det kan hende du får frem litt mer spill og struktur hvis du påfører noen lag med svakt farget beis som du pusser ned mellom hver gang (ikke pusse helt vekk). Er nok stygt redd for at denne ikke vil bli seendes ut som noe mer enn hva den ser ut som nå, bare i en blankere og eventuelt mørkere drakt.

Møbelgitar kan være så mangt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whoa... partsgitar med Chapman-deler allerede. Hva er grunnen til oppdelingen?

Først og fremst fordi at jeg ikke liker HSS-konfigen i originalen, pluss at Chapman-kroppen veier i underkant av 3 tonn, sånn ca

Ikke veldig møbelfaktor over det treverket der, dessverre, men det kan hende du får frem litt mer spill og struktur hvis du påfører noen lag med svakt farget beis som du pusser ned mellom hver gang (ikke pusse helt vekk). Er nok stygt redd for at denne ikke vil bli seendes ut som noe mer enn hva den ser ut som nå, bare i en blankere og eventuelt mørkere drakt. Møbelgitar kan være så mangt. :)

Jeg regner forsåvidt det meste av gitarer med olje/naturell-finish som "møbelgitarer" ;)

Veden er nok mye tydeligere enn det som vises på bildet (blitz og nypusset treverk gjorde at den ser blassere ut enn i virkeligheten). Tar ikke mer enn en halvtime etter pussing før treverket begynner å "blomstre" av å trekke til seg fuktighet fra lufta.

Når det er sagt tror jeg ikke jeg vil ha for mye kontrast i veden pga at det er en 3-piece plankekropp, den ene skjøten er pen men den øverste er ikke like bra. Tenkte å sette inn litt rustfarge på hele greia, men tror ikke jeg går for farget porefyller på denne.

Lurer på hvor mye farge olja gir av seg selv dog - kan vel kanskje blande inn litt farge i de øverste lagene, eller bør fargen ligge i det første laget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.