Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

pickups til epi flying v korina


helgen666

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurte på om noen har erfaringer/tips til heite pups til min gamle V?

Gitaren er billig og noget velbrukt, så jeg gidder ikke bruke masse peng på aktive seymore duncans eller sånt.

Har sett på GFS crunchy rails og en annen ganske hot passiv fra dem.

Noen som har prøvd disse i evt tilsvarende gitar?

Mvh

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, folkens!

Er ikke spesielt ute etter aktive. Vil heller ha passive med noget mere dynamikk. Har emg'er i Charvelen min, og det holder i denne omgangen.

Ingen som har prøvd chrunchy eller power rails?

Ser for meg, at jeg trenger noe med mye bånn, men det kan jo være, at det er de originale epi mikkene, som mangler bass/fylde.

Var det noe PAF lignende, jeg prøvde hos deg, Castor?

Virket bra de også, men det er jo litt mere busk i LP, enn i V.

Blir vel kanskje ikke hot nok, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prakket jo på deg å teste flere. Tenker du på epien, var det en P90 og to Chrunchy PAFs fra GFS i den. I telen er det blades, pluss en aktiv boost og EQ. I den rosa (som kledde deg veldig) :P er det vel en Shark-pickup i en helt annen prisklasse. :)

Ellers har jeg et par rails liggende som har vært inn og ut av gitarer, og de har også fungert greit. Har ikke hatt de inne i for eksempel Epien du testet, så det blir vanskelig å sammenligne/anbefale. Den ene grunnen er jo at pickups fungerer forskjellig i forskjellige gitarer, samt at smaken er som baken, minst. Det den ene liker, er noe som andre ikke liker. Derfor er det vanskelig for meg å sammenligne PAFs versus rails for deg. Skal jeg si noe, låter vel Railspickupene litt mer moderne enn Paf-ene, men jeg synes at pafene passer velidig bra. Favoritten min er bridge, pluss rundt 80% av P90 blandet inn. Det låter kule, synes jeg.

GFS- pickup er ikke løsning på alle problemer, men de har i hvert fall så høy kvalitet at man hører/opplever forskjell på dem. Videre er prisen så lav at man kan kjøpe flere og eksperimentere uten at det medfører økonomisk ruin. Til sist er det slik at man får greit betalt for pent brukte pickups. Det at firmaet er problemløst å handle med hjelper.

Det eneste jeg kan komme på som er negativt, er at skruene som er brukt ikke er standard, Derfor må man beregne ganske mye mikk og makk hvis det ikke følger med ringer og skruer. Sørg for at det er inkludert, skruer fra "alle de andre" passer rett og slett ikke. Dumt, men sant.

Lyst til å se en tråd om montering og oppgradering av Epien? Hvis svaret er ja, kan du jo kikke her:

http://forum.gitarnorge.no/topic/46194-modifisering-av-en-gammel-fiende/?hl=%2Bgammel+%2Bfiende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der var epien, ja! Synes jo den låt bra.

Det var jo egentlig dumt at du ikke tok bilde, med den rosa. Er sikker på at dama hadde kost seg rått, hvis hu hadde sett det.

Ser GFS har noen monteringssett. Burde sikkert ha noe slikt, så lenge man ikke kan bruke skruene fra gitaren.

En annen interessant mulighet er jo coilsplit. Hva trenger jeg egentlig til det? Må vel ha en bryter av noe slag ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den litt mytiske coilspliten er faktisk veldig enkel. La onkel CastorFiber fortelle deg et bittelite eventyr.

En gang, for veldig lenge siden, langt langt borte var det en gitarpickup, laget av to spoler, med litt magnet og noen jernbiter i. Vi har altså to spoler laget av veldig tynn kobbertråd. Det er da til sammen fire ender med ledning.

La oss si at man kobler litt tykkere ledning til disse fire endene. Kobler man to ender sammen, er det to ender igjen. Så kobler man en av disse endene til "hot", og den andre til "ground", og så har man en humbucker, altså en pickup som fjerner jordstøy, og en del annen støy som kan oppstå rundt en gitar.

Så langt alt veldig forenklet og vel. La oss si at man i stedet for å koble sammen de to endene kobler de til en enkel vender som er slik at hvis den står i den ene posisjonen, så er de to ledningene man har koblet til den koblet på samme måte som om man bare hadde de koblet de sammen, altså humbucker. Ingen forskjell i det hele tatt, bare at man har loddet ledningene til en vender.

I den andre posisjonen, kobler man rett og slett den ene enden til jord. Det kortsluttes altså, kretsen har ingen verdi. Når man spiller på gitaren, så lages det et signal, men det er koblet til seg selv, og blir borte. Da sitter man igjen med signalet fra den ene spolen, altså en singlecoil. Det er kun en aktiv spole.

Bryteren forekommer i et par- tre varianter, enten som en miniswitch, gjerne ettermontert, eller som en switch som er montert på en pot, type enten push-pull eller push-push, eller man kan velge å bruke et potmeter som trinnløst "blender" inn mer og mer av den andre coilen. Det siste vil forandre litt mer på lyden i gitaren enn de to andre, men det blir å dra det for langt i denne posten.
En humbucker vil aldri høres helt likt ut som en singlecoil, fordi det er to spoler inne i bildet, og dermed to magneter, men det er en annen historie.
Etterpå levde alle lykkelig til sine dagers ende.

Så- takk for hyggelig besøk og handel, koselig at du likte gitarene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen, for gode tips!

Opplever forsåvidt, med emgene mine at det må skrus litt mer på volumpotten for å renske opp signalet, enn på mine (forholdsvis kjipe) passive.

Fat pat er vel de du har i LP'en Castor? (sammen med p90)

Har også sett på VEH (van eddie halen/vintage extra hot) buckerne fra gfs.

Noen som har prøvd dem?

Takk, til deg også Castor! Artig å få prøve litt forskjellig! Kan jo hende jeg kontakter deg igjen, når jeg endelig får bestemt meg for pickups.

Kabinettet begynner forøvrig å komme seg litt, men det er enda litt skarp lyd fra det ene elementet. Er jo uansett meninga å bytte elementer med tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.