Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp: Fjerne lukt fra gitar


mrj

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg overtok akkurat fattern Gibson SG faded, og hjemme her la jeg fort merke til en viss odør fra nederst på kroppen. Lurer på om ikke bikkja har markert litt der. Nå spilte ikke faren min så mye i det siste, så han har sikkert ikke lagt noe videre merke til det. Men lukta er der, og er heller stram. Greit med mojo, med får vel være grenser.

På denne gitaren tenker jeg at det er ganske tynn lakk, og at dette må fjernes skånsomt. Hvis det i det hele tatt lar seg gjøre, for jeg tror dette ikke er helt nye greier

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en tur på nærmeste norengros- lager og kjøp en boks med Ecolab spray cleaner. Prøv på et begrenset område først. Sjekk produkt- data før du setter i gang, denne skumsprayen er helt fantastisk, og fjerner alt. Jeg har brukt den å alt fra dataskjermer via tastatur, til bil, gitarer, elektronikk, kattetiss, rødvinsflekker på tepper (blir grønne) osv.

Tro det eller ei, jeg har faktisk fått skryt for knallblanke vinduer etter å ha lagt på et lag med sprayen, og tørket av med tørkepapir. Slike plusspoeng trenger vanligvis mye mer innsats.

Poenget her er at den fjerner tisselukt veldig bra. Jeg har hatt katt i mange år, og det har vært et og annet uhell. Hvorvidt den funker på sånn Gibsonlakk som var utdatert på femtitallet vet jeg ikke. Derfor- prøv på en liten flekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det herrene ovenfor anbefaler: Vaniljesukker. Det kan fjerne den rammeste stank. Har brukt det et par ganger i lignende situasjoner. I verste fall får du en aroma av vanilje etterpå (det er jo allerede standard i noen gitarkasser :P).

Endret av DrJustice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Europris selger et produkt som heter neutrilizer (eller noe i den duren).

Det er sprayflaske som pleier å stå i dyreavdelingen. Har brukt den på hundepiss og kattepiss. Ikke bare blir det rent, men den nøytraliserer lukta også.

Inneholder visstnok en liten andel av et annet produkt de selger; pizzoff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det kommer bedre råd enn mitt her, så da får jeg forsøke med ett til som jeg kom på-

Noen bilpleiefirmaer driver med luktfjerning fra biler, og har da et ozonapparat eller lignende som de setter inn i bilen over natta, eller kanksje flere netter, alt etter hvor vondt det lukter.

Jeg vet noen har fått lov til å ha gitaren inne i bilen under en slik behandling mot å betale for det, så har du et slikt firma i nærheten, kan du jo spørre om det er en mulighet. Da er det sikkert slik at de må kontakte deg når de får inn en nedspydd taxi eller noe lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.