Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan koble to stereo outputs sammen til amp nr 2


bonsaxen

Anbefalte innlegg

Hei.

Har to pedaler med stereo outputs (Strymon El Capistan og Strymon Lex) som jeg kunne tenkt meg å ha koblet til forsterker nr 2 (samtidig), for å få en slags 3d-lyd. Hvordan gjør jeg dette? Må jeg ha en slags looper, en Y-ledning, eller noe annet? Begge pedalene har også mulighet til å få stereo inn, da det er en jumper som kan flyttes, men det er bare 1 input...

Har Boss LD-2, men usikker på den kan benyttes til dette?

Noen som vet?

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du mener at du skal ha all mono output i begge ampene + R/L stereosignal til hver sin amp?

Burde ikke en Y-kabel da funke fint for monosignalet?

Mine stereopedaler har to input/outputs, så problemstillingen din høres bare litt merkelig ut...

Endret av bento
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget mulig at det er jeg som tenker feil..Men slik ser pedalene ut bak, altså bare en stk input, men to outputs...:

post-6825-0-00042700-1391986248_thumb.jp

Slik ønsker jeg at det skal være, er så vanskelig å forklare med ord:

post-6825-0-36362200-1391986699_thumb.jp

Det jeg lurer på er om det er så enkelt som å bruke en Y-kabel/Looper for å samle signalet på de to? Det blir ikke støy/dårlig lyd, etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Kristoffer.

Har kun FxLoop på amp nr 2 (Dvs samtlige effeter før preampen på amp nr 1). Så for meg å koble inn foran preampen på amp nr 2 også.

Det kan jo bli støy fra ampene ved å kjøre de samtidig, utifra det jeg har lest..Forutsett at ampene matcher hverandre bra, vil det da funke fint og koble inn foran preampen på amp nr 2? Grunnen til at jeg ikke bare prøver og feiler, er at jeg ikke har Y-kabel/looper...Ennå :) Vil sjekke ut hva som blir beste løsning først..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som er greit å tenke på er om dette er noe poeng å tukle med - om forskjellen vil merkes i en bandsetting. Om det er verdt alt det ekstra peset på gigs osv., og hvor fornøyd lydmannen blir med å måtte forholde seg til denne løsningen... Spiller du ikke i band og vil gjøre dette bare for gøy, kjør på :D

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som tenker "submikser" når jeg ser dette?

Idet du beveger deg fra mono til stereo har du jo på en måte fjernet deg fra signalet som de fleste pedaler og amper for gitar er beregnet for.

Med en mikser vil du kunne hente inn og mikse de to signalene i stereo, og så kan du sende stereo signal til hovedmikser i PA, samt bruke en evt. alternativ buss for de to ampene. Ellers er alternativet å sende miksen kun til de to ampene, som så må mikkes opp. Oppmikking er uansett eneste måte å få med amp/cab-lyden i PA-miksen på.

Du skriver at pedalene kan ta stereo inn, og i så fall behøver du kanskje ikke en mikser, og kan kjøre stereo fra den første pedalen til den neste og så kjøre hhv venstre og høyre signal fra den siste pedalen til hver sin amp. Men jeg kjenner dessverre ikke de to pedalene godt nok til å si noe om hvordan det vil funke i praksis. Da vil man også måtte mikke ampene hver for seg til PA.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Kristoffer.

Har kun FxLoop på amp nr 2 (Dvs samtlige effeter før preampen på amp nr 1). Så for meg å koble inn foran preampen på amp nr 2 også.

Ja det blir jo i grunn 4 cable method +1. Du kjører inn på amp 2, ut fra send fxloop, splitter denne hvor én går til return og én går videre til lex.

Nå er det vel stereo inn og ut på de siste effektene, så du kan jo egentlig splitte signalet før cap og ha det slik hele veien hvor du bare har amp 1og2 i slutten av "rekka", istedet for å ha en preamp innkoblet før lex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.