Web Analytics
Jump to content

Ny gitar, eller reparere?


KimT
 Share

Recommended Posts

Hei, er en nyregistrert bruker, som for øyeblikket bestemte seg for å slutte å bare lese forumet, og registrere og spørre om gitar.

Er en relativt urutinert og fersk gitarist, som husket en "barndomsdrøm", og kjøpte en Ibanez Gio rg170dxl på thomann for noen år siden, og brukt den en sjelden gang. Nå de siste månedene fikk jeg plutselig lyst til å lære det skikkelig, og har trent jevnt. Men når jeg skifta strenger på den, løstnet broen, og kom ut. Er det hvert bryet å ta med en Ibanez Gio gitar til en lokal butikk, eller får jeg mere for pengene om jeg kjøper en ny gitar?

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg vet har den gitaren bro som holdes på plass av 2 bolter, stemmer det?

s_MLB_v_V_f_230489342_1593.jpg

I så fall er det normalt at den faller ut, det er spennet mellom strengene og boltene som holder den på plass.

Bare sett broa på plass inntil boltene og tre på de ytterste strengene først slik at den holder seg stabil.

Edited by Kaputnik
Link to comment
Share on other sites

Bildet der ligner, ja. To bolter, og fjærer inni som "motvekt på broen innvendig. Men, den løstnet ikke de jeg skifta strenger, hele broen vipper oppover når jeg stemmer strengene, og når jeg er ferdig med laveste, er de tykke feil, og strammer jeg de igjen, kommer den mere opp...


Jeg trodde bare det var strengene som "gikk" litt oppe med stemmeskruene først, før jeg så broen peke 40 grader oppover.



Når jeg tenker litt, tror jeg at jeg må ta en titt om noe er feil med fjærene, en som er hoppet av kanskje? Ser ingen løs fjær, begge to som er der inne er på plass.


Edited by KimT
Link to comment
Share on other sites

2 fjærer høres lite ut. Trenger vanligvis minst 3 fjærer for 009-strenger, 4 for 010 og oppover.

Jeg hadde kanskje kjøpt ei fjær eller to til, og stramma de to skruene som holder "fjærkloa" på plass.

Hvis du strammer nok med nok fjærer vil ikke brua rikke seg og fungere som en "hardtail".

Med 3 fjærer tipper jeg du må skru "kloa" inn til den er ca. 1 cm fra kanten.

Du mister da muligheten til å bruke vib-arma oppover, men den blir mye lettere å stemme samt at den vil holde stemminga bedre. Full bruk av vib-arm er heller kanskje ikke 1. prioritet i denne omgang?

Hvis du vil ha vibarma til å fungere begge veier foreslår jeg å søke på youtube etter "floating tremolo setup" da det er lettere å vise i bilder... hander mye om å finne balansen mellom strengespenn og fjærspenn - og kan ta litt tid å stemme gitaren hvis du ikke kjenner triksa ;)

Antar forresten at gitaren din ser omtrent slik ut på undersiden?

20120814%2B030.jpg

Edited by Kaputnik
Link to comment
Share on other sites

2 fjærer høres lite ut. Trenger vanligvis minst 3 fjærer for 009-strenger, 4 for 010 og oppover.

Jeg hadde kanskje kjøpt ei fjær eller to til, og stramma de to skruene som holder "fjærkloa" på plass.

Hvis du strammer nok med nok fjærer vil ikke brua rikke seg og fungere som en "hardtail".

Med 3 fjærer tipper jeg du må skru "kloa" inn til den er ca. 1 cm fra kanten.

Du mister da muligheten til å bruke vib-arma oppover, men den blir mye lettere å stemme samt at den vil holde stemminga bedre. Full bruk av vib-arm er heller kanskje ikke 1. prioritet i denne omgang?

Hvis du vil ha vibarma til å fungere begge veier foreslår jeg å søke på youtube etter "floating tremolo setup" da det er lettere å vise i bilder... hander mye om å finne balansen mellom strengespenn og fjærspenn - og kan ta litt tid å stemme gitaren hvis du ikke kjenner triksa ;)

Antar forresten at gitaren din ser omtrent slik ut på undersiden?

20120814%2B030.jpg

Det ser likedan ut, ja. med 2 fjærer.

Samme strengetykkelse som sist?

Umm, jeg trodde det...

Siden det var fabrikk oppsettet som var på, antar jeg at det var feil. jeg kjøpte et sett med 10 13 17 26 36 46. Bør nok gå å kjøpe ett sett med fjærer. :)

Link to comment
Share on other sites

Ble rimelig paff da det skjedde på mitt første strengeskift på min første gitar også. Jeg slang inn ei fjær til. Det funka. Sånn i forhold til bildet over her så står fjærene på skrå inn mot midten, fremover(mot skruene som sitter i kroppen). En på hver siden, og en i midten.

Edited by Mortenolb
Link to comment
Share on other sites

Kanskje du kan lære litt av denne tråden, selv om den ikke er midt i blinken?

http://forum.gitarnorge.no/topic/51443-flytende-tremolo-for-dummies/?hl=%2Bflytende+%2Btremolo+%2Bfor+%2Bdummies%26%2339%3B

Det er her ikke snakk om noe "reparering", da det etter det jeg kan se ikke er noe som har gått i stykker. Her skal det kun justeres. Til vanlig bør du ha tre fjører eller mer, ja. To er snaut, og særlig med "10- sett.

Link to comment
Share on other sites

Ble rimelig paff da det skjedde på mitt første strengeskift på min første gitar også. Jeg slang inn ei fjær til. Det funka. Sånn i forhold til bildet over her så står fjærene på skrå inn mot midten, fremover(mot skruene som sitter i kroppen). En på hver siden, og en i midten.

Dette er et vanlig triks for å få litt ekstra spenn, og holder muligens for 10-46-strenger.

Teoretisk sett kan det by på problemer hvis man har tremoloen "flytende", da den midterste fjæra blir slakkere enn de to ytterste og kan hoppe av ved ivrig bruk.

Grunnen til at det er vanlig er vel at mange gitarer kommer med 3 fjærer?

Hvis du vil at brua skal ligge fast inntil kroppen foreslår jeg likevel å gå til 4 fjærer med det samme du er ute og shopper, de koster vel typ 20kr pr stykk eller no sånt.

For referanse:

100_7719.jpg

Edited by Kaputnik
Link to comment
Share on other sites

Reparere? Er det ikke bare snakk om å lære det mest elementære om oppsett av en en trem-bro? Spiller man på en gitar med trem-bro er innstilling en naturlig del av det å lære å spille på instrumentet. Skal brua flyte må fjærspennet justeres (stramme/slakke skuer og endre antall fjærer) så det balanserer spennet i strengene. Det krever litt trening, og ofte mange mindre justeringer før det balanserer helt. Skifter man strenge-tykkelse, eller gjerne bare bytter til strenger av en annen legering, endres spennet og brua må justeres. Skifter man alle strengene samtidig for å kunne rense/olje gripebrettet eller polere bånd må man regne med en del ekstra justering frem og tilbake før alle strengen er stemt og alt balanserer. Ser man på gitarene til folk som bruker flytende bro aktivt mangler gjerne lokket over fjærene. Det er bare i veien hver gang man har behov for å justere skruene. Ble gitaren kjøpt ny burde det følge med en beskrivelse av fremgangsmåten, men det finnes også gode forklaringer rundt om på nettet (inkl youtube) om man leter litt.

I dette tilfellet virker det som om du har fått på litt tykkere strenger enn de som var der fra før. Er det ikke mer å stramme inn på skruene må du sette på en ekstra fjær. Gitarer med slik bro leveres normalt med ekstra fjærer, eller du kan kjøpe ekstra fjærer i butikk. For raskt å komme frem til rett innstilling om du ønsker en flytende bro finner du noe som kan legges mellom gitarkroppen og brua så den står i den posisjonen du ønsker å ha den balanserende. Så strammer du fjærene litt mer enn det som kreves for å holde brua i balanse og stemmer opp. Nå ligger brua inntil det objektet du har lagt under. Så slakker du forsiktig på fjærene til sperren du har lagt inn faller ut. Da skal det være sånn omtrent i balanse. Har brua låsesystem (fastskrudd oversadel og stemmeskruer på brua) setter du stemmeskruene på brua i midtstilling så du har mest mulig å gå på i begge retninger før du setter på en ny streng. Så balanserer du opp på samme måte og stemmer opp med stemmeskruene på hodet før du strammer skruen(e) som låser oversadelen og gjør deretter finstemming med stemme-skruene på brua.

Vil man ha en bro som hviler mot gitarkroppen er det enklere. Da strammer man bare fjærene litt ekstra så brua ligger mot kroppen når man stemmer opp, og så slakker man festet til fjærene så man får passe motstand i vib-systemet, men ikke så mye at brua reiser seg fra kroppen. Jeg spiller mye med vintage-trem hvor brua ligger inntil kroppen og er så stram at jeg kan bøye 3.streng opp en hel tone uten at brua begynner å reise seg.

Link to comment
Share on other sites

Den ble levert med 3 fjærer; 3. fjæra lå i en pose. de to andre er montert på skrå som på bildet. Husker ikke for øyeblikket hvor den er, men, 20 kroner høres ikke så ille ut.

Per: At noe hadde gått i stykker var første tanken min, dette var også første gang jeg har skiftet strenger på en elektrisk; Har nok mye å lære. ^_^

Edited by KimT
Link to comment
Share on other sites

Hvis du gjør som Castor sier, så skal det gå bra :)

Selv om det er samme strengetykkelse, så kan det faktisk være forskjell i spenn på forskjellige merker/leverandører. Noe som kan gi vinken på broen :)

Det er verdt å bruke tid på å lære seg å justere gitaren skikkelig en gang, så kan du det til ettertid.

Kan kanskje være en idé å ta den med til en som kan dette, og være på prosessen som en opplæring selv om det i utgangspunktet er en ganske "billig" gitar?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Interessant lesning.Jeg er nysjerrig på Harley Benton og kvaliteten på disse.Ikke at jeg har tenkt å kjøpe en selv,hehe,jeg har vel de gitarene jeg skal ha og er fornøyd med det.Men jeg har skrudd på en del billiggitarer oppigjennom tidene,og har vel dannet meg et bilde av hvordan det ser ut under den skinnende overflaten.Vet ikke om du tok noe bilde av elektronikken før du oppgraderte,men det hadde vært interressant å se hvordan det ser ut. Her er forøvrig et bilde av elektronikken på en Gibson:
    • Ser ut som det er kun i USA du kan få tak i dette.
    • Var redd den SC550-II ` en måtte kasseres etter å ha konstantert at halsen hadde en svak s-form når den ble forsøkt justert rett, men til min store overraskelse ble den veldig bra. Oversadelen var bare slengt nedi hakket uten å renske opp først, deretter hadde de kutta slottene. Tok den av, rensket og satte den i på ny. Da ble den marginalt lavere og et hakk under det jeg ville turt å file selv, men det fungerer helt perfekt. Og da kan det ikke bli bedre Båndene var så ujevne at gitaren ikke var spillbar uten ekstremt mye relief og kjempehøy action. Et bånd var mye høyere enn de andre til tross for at det tilsynelatende var forsøkt slipt allerede. Halsen ble ikke helt rett, som nevnt, ved å justere trussroden, så jeg satset på å kompensere med sliping av båndene. Her var det heldigvis masse å a av, og de er til og med rustfri. Holdt pusten etter at strengene var på, og kunne konstantere at den hadde fått ørlite relief av lasten strengene påførte. Action var svært lav, men - tadaa- ingen choking, unormal buzzing eller noe som helst. Det var ikke nødvendig å justere trussroden tilbake, halsen kom rett i stilling når strengene var spent opp. Justerte broa slik at action ved 1. streng havnet et sted mellom 1,25 og 1,5 og ca 1,75+ ved 6. Fungerte med lavere og, så jeg er veldig fornøyd med denne båndjobben - spesielt med et litt skremmende utgangspunkt. Tittet under pickup`ene og her hadde de på typisk Harley Benton-vis bomma med en skru slik at den stod nede i selve utsparingen. Får vel lime på en beta og bore et skikkelig hull. Ellers så pickupene forseggjorte ut med skikkelig strekkavlastning på kabel og 4 ledere til hver. Så her kan man sette opp coilsplitting om ønskelig. Alle hulrom er skjermet, og pot`ene er fullsize. Lønnetoppen ser ut til å være fullsize, men det er nok en veneer på toppen der igjen selv om den merkelig nok har en slående 3d-effekt. Gitaren låter bra akustisk og jeg høres sikkert dust ut når jeg påstår at disse Tesla-pickup`ene låter grisebra. Utrolig at denne gjengen klarer å selge en sånn haug med det som egentlig er kremdeler til den prisen - men det er dessverre ikke en ferdig gitar uten mye jobb når det er satt sammen på en sånn måte. Spesielt med tanke på at dette var erstatningen for et totalt vrak som ikke kunne reddes og gikk i retur. Vi vet jo at de får det til rett som det er - T-stylen jeg nevner over var nær perfekt i så måte (gitt bort til en ung musikkstudent som måtte flykte fra hjemlandet for et par måneder siden) og en TE40 Redblast (Filtertronsak)  hadde strøken hals og alle bånd sånn de skulle være. Nå må jeg bare få skaffet med en original Strat til samlingen. Og noe kult med floyd som den Solar`en nevnt over. Og få solgt den Big Muff Pi`en. Vi skjønner alle hvor dette bærer, ikke sant?          
    • Må innrømme at det har blitt noen flere Harley Benton siden åpningsinnlegget i denne tråden. Geniale gitarer å lære seg båndsliping og oppsett på, ikke så veldig stor risiko om noe skulle gå galt. Og man kan faktisk ha flaks å ende opp med et knallbra instrument etter litt jobb -  de fleste er ikke klare for bruk ut av esken. Paradoksalt nok er de dyreste jeg har kjøpt også de som kom mest uferdige. En Fusion II var ikke mulig å justere opp pga flere veldig ujevne bånd. Fikk tilbake en femhundrelapp og la ned litt arbeid på hals/bånd, og nå har den  veldig lav action uten noen problemer. Holder på med en SC550 II nå og her var første stopp å ta ut oversadelen, renske opp og montere den skikkelig. Noen fryktelig høye bånd, og har prøvd å justere halsen rett for å planslipe båndene men den er rett og slett litt s-formet når den rettes ut. Får bare slipe i vei og se hvor det bærer, kan vel kompensere mye med høyden på båndene tenker jeg. Målet er lav action og bittelitt relief, og jeg tror S-formen forsvinner da. Den låter ihvertfall overraskende bra, disse Tesla-pickup`ene er ikke til å kimse av. Med 5 HB-gitarer og en bass i samlingen tenker jeg det holder med det merket. Nå tør jeg ta for meg dyrere instrumenter om det skulle bli nødvendig   Sikler  på Solar, spesielt  A1.6FRC. Har ikke noe med floyd og aktiv elektronikk i samlingen, så det må bli neste. Kommer til å prøve å unngå å kjøpe gitarer uten rustfri bånd i fremtiden og Solar kommer med det. Alternativt må jeg lære meg å skifte bånd. Har jo noen HB med nikkelbånd jeg kan øve meg på  
    • Er det noen som vet hvor man kan få tak i roasted pine emner som kan brukes til el kropp? Det eneste jeg har funnet er amerikanske sider der emne koster ca 1500,- kr men frakter er på 4000,-   Det eneste norske jeg har funnet er terrasse plank med det er for tynt og smalt. 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.