Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjip erfaring hos gitartech! trenger råd..


Anbefalte innlegg

Til trådstarter- skal du gjøre selv, harjeg to råd. Det ene er å skaffe seg en bok. Det er fint med Youtube, men kjøper du en bok skrevetav en erfaren gitarfyr, er det kvalitetssikret materiale som legges fram, og ikke en video fra en eller annen fyr du ikke aner om vet hva han snakker om. Bøkene til Dan Erlewine er fine saker, for eksempel.

Det andre rådet er å øve seg på minst en billig gitar før du kaster deg over en "godgitar" i mangetusenkronersklassen. Båndsliping er ikke veldig avansert, men det er håndarbeid, og man har godt av å få det i fingrene. Man får ikke topp resultat de første gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ville oppdatere denne tråden litt. I etterkant så har jeg prøvd å gjort litt båndarbeid selv. Jeg er ferdig med ESP`n og har begynt på BSG Custom`n min. På ESP`n brukte jeg 1200 våtslipepapir, teip mellom båndene, en liten trekloss som jeg hadde papiret rundt, 0000 stålull uten såpe, og en god porsjon selvtillit. Resultatet ble faktisk ganske greit. Ikke helt perfekt, men ihvertfall godt nok. Har fortsatt litt buzz på B og G på strengen på 14 bånd. Men ble ganske mye bedre.

Det jeg har lært av dette: Å benytte ordentlig kompetente folk som har god erfaring med dette. Å gå i de musikksjappene jeg var i, er som å handle mat på ett gatekjøkken, og forvente at man får gourmetmat som på gode restauranter.

Skal selvfølgelig ikke henge ut noen for dårlig jobb ved navn e.l, men vedkommende har jo på en måte "driti der man spiser". Hadde han bare gjort en bra jobb, så hadde jeg blitt fornøyd. Det skal jo også sies at jeg har vært kunde på det stedet i ganske mange år(forbruksvarer), og da er det ekstra surt å få en dårlig utført jobb. Men det skader jo forsåvidt ikke businessen hans siden han har avviklet/skal avvikle alikevel.

Takk for hjelpen her inne..! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kjipt når sånt skjer , men nå lar det seg fikse i hvert fall .

Graverende oppførsel av den tosken med filen sin .

Og "fikse" fretbuzz med å heve stolen masse....hahaha !

Joda finnes masse Youtube eksperter .

Eneste gangen jeg leverte inn en gitar for fiksing var for mange tiår siden .

Da ble en dyr Gibson 60-talls gitar nærmest ødelagt av et den mest kjente sjappen i Oslo ( på den tiden) .

Jeg ble så deppa den gang at jeg knapt nok spilte mer på den gitaren . Og det var den mest brukte før dette .

Det ble byttet bånd , da de originale var veldig slitt . Var såkalte fretless Wonder Gibson sak .

De satte på noen digre breie bånd . Det var mer fretbuzz enn før på de slitte bånda . Det var herpa i overgangen fra bånd mot bindingen på halsen .

Rett og slett voldtatt gitaren .

I tillegg gadd de ikke pakke den skikkelig når den ble sendt , så lakken var sprukket overalt da jeg fikk den tilbake .

Var vel et under at halsen ikke brakk ved headstock .

Jeg har siden dette ALDRI levert inn noen gitar . Og hvis jeg noen gang gjør det så vil det bli sjekket NØYE at mye folk er fornøyd med hans arbeid .

Dette var jo før internett tidsalderen , så var ikke informasjon tilgjengelig slik som nå .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Youtube kan man lære mye av, men kun hvis man i utgangspunktet vet hvordan alt på en gitar virker sammen. Og ser man på folk som er virkelig gode, eks Dan Erlewine som ble nevnt her, ser man hvor pinlig nøyaktige de er med hver minste lille detalj for å ikke ødelegge helhetsintrykket av gitaren. Båndbytte er ikke en teknisk vanskelig jobb, men poenget er jo at man ikke skal merke at bånd er byttet. Dette involverer å bruke riktige bånd, riktig filt radius og kroning som tilsvarer det som stod på gitaren originalt. Mange har verktøyene, men vet ikke hvordan man bruker dem. Bøkene jeg har lært mest av er "building electric guitars", "how to make your guitar play great" og "fretwork by stewart macdonald". Her lærer man masse om oppsett og reparasjon og det er dusinvis av småtriks underveis som gjør jobben MYE enklere. Det er også en stor videodatabase på stewmac.com og deres kanan på youtube om oppsett og reparasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.