Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjip erfaring hos gitartech! trenger råd..


Anbefalte innlegg

Vel,jeg var innom min lokale gitarsjappa idag for å få noe fikset og sjekket på den ene gitaren min. tenkte at jeg kunne koste på den litt særbehandling,siden jeg ikke er helt fortrolig med meg selv og justering. Gitarfyren har drevet med service i 40 år. Jeg dro dit for å sjekke noen bånd og kjøpe en pickup ring. Etter å få kjeft da jeg kom, siden han sa jeg hadde prata om vokalmik(!?!),så sjekket han båndene mine. Det er ett bånd som jeg vet jeg har litt fretbuzz på.. Men problemet er dette:

Han brukte en grov fil som "linjal" når sjekket båndene mine. Da jeg kom hjem så fant jeg ut at 12 bånd til 22 er ekstremt ruglete av den satans fila! såpass ruglete at B og lys e røyk med engang, og jeg har ikke ryket en enestre streng på sikker 5 år. Ringte tilbake til sjappa igjen, og vedkommende nektet for at det var hans feil.

Da dro jeg til musikksjappe nummer to. Etter en time så fikk jeg tilbake gitaren.. Ikke en dritt ble gjort med den utenom å reise stolen 0.5 cm. Da sa han at nå buzzer det ikke så mye. Han var helt sikker på at dette ville bli riktig, siden han hadde brukt mye tid på å se tech videoer på YOUTUBE!

Så fra å levere en gitar som egentlig jeg var veldig fornøyd med, så endte det med å få den tilbake i kjip tilstand. Dette var det siste jeg hadde håpet på skulle skje, men så skjedde det.

Så nå trenger jeg tips om hva jeg skal bruke for å pusse båndene mine jevne igjen(slik dem var)??

Om noen har peiling på å fjerne fretbuzz,så mottar jeg tips med stor takk! vet bare at det buzzer på 14 bånd, men vet ikke om det er for høyt eller lavt. noen tips??

Heretter så kommer jeg til å gjøre alt som trengs på gitaren min selv! Jeg lærte i dag at jeg må ha mer tro på meg selv, og at folk som har vært i bransjen i mange år nødvendigvis ikke gjenspeiler kvalitet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å få bånda fine ville jeg brukt vannslipepapir i grovhet 1200 etterfulgt av såpefri stålull. Slipte senest i går bånd på en akustisk gitar med hump i treverket og derfor høyere bånd fra fra 12-16 bånd på cowboymeteoden. Brukte stålkantfil for snowboard/ski og det ble markant mye bedre, etterfulgt av slipepapir og stålull.

Kan ikke forstå at gitartechs som tar betalt, og samtidlig sitter på egnet verktøy ikke har stolthet til å gjøre en noenlunde allright jobb

Ville blitt drit forbanna( noe du sikkert er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hårreisende og for meg litt tvilsomt. Driver man i tech-virksomheten i 40 år VET man hvordan man håndterer slike basic ting. Skulle gjerne hatt den andre sidens versjon før mannen dømmes nord og ned. Den andre YouTube techen var åpenbart en amatør.

Endret av Gubbe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Han brukte en grov fil som "linjal" når sjekket båndene mine. Da jeg kom hjem så fant jeg ut at 12 bånd til 22 er ekstremt ruglete av den satans fila! såpass ruglete at B og lys e røyk med engang,"

Hvis han har ødelagt noe, så ville jeg tatt med gitaren tilbake dit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der høres jo skrekkelig ut.

Enig i at du egentlig burde tatt gitaren med tilbake, men kun for å vise den fram og kreve pengene tilbake. Ville ikke turt å la vedkommende gjøre noe mer på den.

Tror det beste vil være å få en gitarmaker til å gjøre dette.

Men, det er jo (kan være) artigere å gjøre det selv. Start med å sjekke ut videoer på youtube (fret leveling) om dette, så kan du vurdere om du vil gjøre det selv eller ikke. Ikke egentlig så vanskelig, men tar tid (i hver fall når jeg gjør det) og man må han litt verktøy for at det skal bli bra. Hvor mye og dyrt verktøy kommer an på hvor nøye man vil være. Rent økonomisk lønner det seg kanskje likevel å gå til en fagperson.

Når båndene er så ”ramponert” allerede så ville jeg nok selv ha startet med å planere alle båndene først med en radius pusse blokk for å være sikker på at alt er plant. Av med strengene, juster halsen slik at gripebrettet er så flat som mulig. Bruk en lang linjal, aluminiumsprofil el. lignede som du er sikker på er helt rett for å sjekke at gripebrettet er flatt (billige linjaler fra biltema er ikke helte rette).

Kan nok komme unna med en billig radius blokk i tre, men det er lett at det ikke blir helt flatt:

http://www.stewmac.com/shop/Tools/Special_tools_for_Neck,_fingerboard/8_Radius_Blocks.html

For å være sikker på at det ble bra gikk jeg selv nylig til anskaffelse av ei lang radius blokk (men den var ikke billig):

http://www.stewmac.com/shop/Tools/Special_tools_for_Neck,_fingerboard/Aluminum_Radius-sanding_Beam.html

Brukte 600 og 800 papir for fin-jevning:

http://www.stewmac.com/shopby/product/5766

Etter på skal vel båndene re-krones går jeg ut i fra (har kun jobba på egne Rickenbacker basser, og der lar man båndene være flate):

http://www.stewmac.com/shop/Fretting_supplies/Shaping_and_crowning.html

Sandpapir og stålull er vel en vanlig måte å polere båndene etterpå. Har selv brukt disse selv og de fungerer greit:

http://www.stewmac.com/shop/Fretting_supplies/Polishing_and_abrasives/Fret_Erasers.html

Streng opp gitaren, og justerer gripebrettet flatt.

Halsen reagerer litt annerledes under belastningen med strengene på. Så, selv om alle bånda var helt planert uten strengene på, så kan det likevel hende at enkelte bånd er litt for høye (over hele båndet, eller bare deler av båndet) når strengene er på og truss-rodene strammet.

Derfor, la gitaren hvile noen dager slik at halse for ”satt seg”. Gå så over hvert enkelt bånd for å sjekke om det er partier som er for høye. Nyttig (uunnværlig) redskap for dette:

http://www.stewmac.com/shop/Fretting_supplies/Measuring/Fret_Rocker.html

Marker eventuelle forhøyninger med tusj. Av med strengene og fil/puss ned forhøyningen. Men ikke for mye – vil jo ikke at det skal bli for lavt. Bedre å gå over en runde til hvis det fortsatt er for høyt. Streng opp igjen og la gitaren hvile ett par dager. Gå over på nytt for å sjekke om det fortsatt er forhøyninger, og gjenta hele greia til alt er bra.

Litt omfattende kanskje, men jeg er selv allergisk mot frett-buzz så jeg blir nok litt vel nøye med dette.

Edit:

Farken. :blush: Det er jo en hel tråd om temaet her på forumet. Du finner sikker all informasjon der.

http://forum.gitarnorge.no/topic/23593-fretleveling/

Endret av Wiker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange svar=).. Dette var 10 mil sør for Elverum. Til den som tvilte: han brukte en grov fil som linjal(rett refereanse) til å sjekke bånda. Jeg tenkte ikke noe over det før je kom hjem og begynte å spille igjen. Nå skal det sies at samme person avvikler businessen sin. Derfor ville han ikke hjelpe, men kunne sjekke bånda. så slik skjedde det.

Jeg har absolutt ikke lyst til å stikke ned til han igjen, for jeg er rimelig sikker på at dette blir bare argument mot argument. Uansett, så sa han jo på forhånd at han ikke kan skru på ESP siden at ESP er tatt av sortimentet av alle Norske leverandører(dette er jo bare svada??), men at han kunne sjekke bånda for å konfirmere hvilket bånd som buzzer. Så om det hadde vært masse feil, så kunne han ikke ha hjulpet meg uansett. MEN å ripe opp bånda mine kunne han.

Den andre butikken jeg besøkte var hakket bedre, for han brukte ihvertfall ett plastkort!

Jeg skulle virkelig ønske at jeg kunne skryte vedkommende som gjorde det med gitaren min opp i skyene! På en måte så hadde han fortjent det siden han har gitt oss muligheten til å handle i en instrument sjappe i lokalmiljøet i ganske mange år. Men klart, jeg er IKKE den første som har vært misfornøyd med dem.. Virker som om resultatet avhenger av humøret,for det er veldig blandet. Har selv hatt gode erfaringer fra dem, men ikke med gitarer.

Jeg skal lære meg det å refrette/fretlevel selv. Er mye bedre at jeg gjøre noe feil på gitaren min, enn at andre gjør det. ihvertfall når dem er såkalt fagmann.. Tror ikke det er fagmann egentlig, bare at vedkommende er selvlært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dette er noe dritt...

Har selv erfart en håndfull av disse i starten når jeg begynte å spille for snart 15år siden. Stolte på de lokale sjappene med såkalt "erfaring". En kommer til et punkt hvor en blir lei, og lærer seg selv hvordan ting gjøres. Når en leverer gitaren sin til en person uten utdannelse på området så kan det gå bra, det kan også ende mye verre enn utgangspunktet. Det er helt utrolig hva noen kan ta på seg av arbeid de ikke har greie på.

Ta dette som en erfaring rikere, og gjør kloke valg fra nå av. Det meste kan du lære selv med enkle grep. Båndarbeid kan læres det også, men det trengs en del øving, og gjerne litt bra verktøy. Det er så absolutt verdt pengene å få akkurat dette utført av en dyktig utdannet gitarmaker. Det koster, men det ender sååå mye bedre.

Endret av anotherfx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.