Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Emg81 i squier stry låter litt kjipo...


Anbefalte innlegg

Halloi!

For en liten stund siden fikk jeg montert en emg 81 i den gamle squiern min. Tenkte at den kom til å passe ypperlig til hissig harving...hadde tidligere en viper med emg's i, som jeg syntes låt ganske tight og fint, men i denne høres det nesten litt grumsete og ganske udefinert ut.

Er dette pga treverk , dårlig mikk, dårlig komponenter? Eller noen som har tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nok helst noe med kobinasjonen av pots og kondensator verdi..

etter min mening har treverk lite å si, spesielt på såpass hissige pickups.. strenge tykkelse og type har også en del og si..

2 av mine beste gitarer når det kommer til lyd er oppgraderte "billig" treverk gitarer

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til hva en del tror, er ikke aktive EMGs så veldig hissige i forhold til output. De er heller relativt normale i forhold til lydnivået de gir fra seg. Man trenger ikke lete lenge for å finne passive mikker som i praksis medfører at man trenger å stille inn forsterkeren på et lavere nivå. Jeg har en neve å velge i..

Når det er sagt, så er det viktig at man benytter riktige potmetre, og som før nevnt batterier som fungerer slik de skal.

EMG er jo kjent for at de fungerer "likt" uavhengig av treverk, Om det stemmer eller ikke, aner jeg ikke. Jeg har aldri testet, eller hørt en test av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme med kontrabeskjed; treverket betyr alltid noe for lyden, og gjerne mer enn noen liker å tro; uavhening av pickups. Det betyr dog ikke at billig låter dårlig. Det betyr at emg mikker ikke eliminerer lydforskjeller i trevirket. Tenk: spenn opp strenger over en 25,5" alublokk med jumbofrets og montér emg 81 under. Låter det lik en esp horizon fremg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt EMG i 4 forskjellige gitarer de siste årene. Selv om den typiske EMG-sounden er kraftig, så låt alle gitarene helt forskjellig fra hverandre. Vil påstå at forskjellen er like stor som med passive pickups.

Når det kommer til output, så bytta jeg ut EMG'ene med Seymour Duncan SH-5 i ene gitaren min. Merker at EMG vrenger fortere, men de er i utgangspunktet ikke så hissige i lyden.

En dårlig gitar vil låte bedre med en pickup-oppgradering, men den vil ikke nødvendigvis låte bra! Utfra hva du beskriver, så kan det høres ut som en koblingsfeil :) Du har bare en EMG i gitaren nå, men er det den eneste pickupen som er i bruk, eller har du en aktive humbucker/singlecoil montert i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun en emg i den.ingen andre mikker.det er mikk og volum :) hadde inntil nylig en gfs loudmouth i den,og bortsett fra at den støya veldig, så var den knall! Nå er den støyfri,men høres "feil" ut. Pluss den ulyden når jeg tar på volumknott da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som har påstått at EMG er upåvirket av alt av trevirke, strengetype, stol, nut og alt annet gitarister liker å hive inn i ligningen får å forklare at det ikke er mulig å sammenligne noe med noe annet. Jeg opprettholder min mening om at det er en viss enighet om at EMG er mindre påvirket av tre og slikt enn andre pickuper. Det er noe ganske annet enn det denne tråden har tatt en dreining mot. Greit nok, det, bare et godt bevis på at det er umulig å finne en "fasit" på jva som låter bra, og hvordan ting henger sammen. Rock on!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.