Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Plektreteknikk med flere personligheter!


katarsis

Anbefalte innlegg

Under forrige øvingsøkt satte jeg meg litt ned og studerte min egen plektreteknikk, og oppdaget til min egen forbauselse at stilen min har utviklet seg til en snål hybrid!

Når jeg spiller nedover på halsen så "economy picker" jeg, men når jeg går oppover "alternate-picker" jeg etter boka, men skal jeg igjen gå nedover på halsen med en string skipping så "alternate picker" jeg igjen... Hvordan i alle dager skjedde dette :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternate picking da bruker slår man plekteret opp og ned, alltid. Hvis det forrige slaget gikk ned, skal det neste gå opp, selv om det bytter streng.

Economy picking er å fortsette plekterretningen når neste note er i samme retning.

Sånn kort og greit :)

Det som jeg har fått høre er at det er greit å bygge opp en base med alternate picking for å helle switche over på economy picking når det trengs for hastighet. Men som så mye annet, personlig preferanse.

EDIT:

Endret skriveleifen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternate picking da bruker slår man plekteret opp og ned' date=' alltid. Hvis det forrige slaget gikk ned, skal det neste gå ned, selv om det bytter streng..[/quote']

Tror du mente å si 'opp' her.

Ellers er definisjonene dine riktige. Alternate picking er opp-ned-opp-ned samme hva, mens economy picking innebærer sweeping der det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternate picking er det man bør bygge det meste av plekterteknikken sin rundt, ettersom economy picking er hjelpeløst til. feks skalaløp der man skifter fra 3 noter pr streng og til 2 noter pr streng.

Likevel er det lurt å kunne economy også, til sweeping, arpeggioer, og andre passasjer der man kan bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt å tenkte over min teknikk og. Jeg spillte det som kommer etter sweep delen på soloen til Eugeene i filmen Crossroads og jeg fant ut at jeg spillte mye mer presist ved å bare slå ned på strengene. Når jeg prøvde med alternate så blei det vedlig upresist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternate picking er det man bør bygge det meste av plekterteknikken sin rundt, ettersom economy picking er hjelpeløst til. feks skalaløp der man skifter fra 3 noter pr streng og til 2 noter pr streng.

Likevel er det lurt å kunne economy også, til sweeping, arpeggioer, og andre passasjer der man kan bruke det.

Det er tydelig at du ikke har forstått begrepet 'economy picking' helt, da eksemplet du gir er fullstendig feil. Economy picking kan brukes til ALT. Visse ting er noe vanskelig med det, men like fullt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.