Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lære meg å skru på gitaren sjølv, eller få hjelp?


Zeph

Anbefalte innlegg

Eg har ein nyerverva JEM, og sit og lurer på kor mykje eg skal lære meg. Eg likar å gjere ting sjølv, er perfeksjonist, og stolar ikkje heilt på andre. Samtidig kan eg lite om gitarar, men ein finn jo så mykje på intervebben i desse dagar, og eg er god med Google. I tillegg må det vere greit å kunne fikse ting sjølv i framtida.

Den er spelbar i dag, men det er to ting som burde vore gjort noko med.

1: Buzz på E (low), A og G.

2: Alle fintunerskruene er heilt skrudd ut, så eg har lite å gå på.

Tremoloen sit og kanskje ein anelse lågt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med siste taler. Jeg har egentlig litt dårlig samvittighet for alle de gangene jeg har tatt betalt for jobber som eieren fint hadde fikset selv, spesielt nå som alt ligger tilgjengelig på nett. It aint rocket science!

Har trappet ned tech-virksomheten betraktelig, og tar ikke betalt fra kunder under 18 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver er ganske sikkert to problemer som krever to helt forskjellige grep.

Det å låse opp strengelåsen, justere mikroskruene til sånn "midt på," stemme opp og låse igjen er noe jeg i hvert fall synes du bør lære deg. Kan du ikke det, får du da ikke en gang skiftet strenger på gitaren selv.

Det at noen ikke ønsker å justere mer omfattende enn det, er da et personlig valg. Noen liker å skru, andre gjør det ikke.

Saken er jo det at det ikke bare er å skru i hytt og pine, man må faktisk skjønne hva disse justeringene fører til i praksis. Å skru uten at man vet hvorfor man skrur på det man skrur på, er bortkastet tid, og kan i verste fall føre til at man ødelegger ting, eller at gitartechen må bruke mye mer tid på å få ting i vater igjen.

Det er faktisk helt legitimt å betale andre for ting som er enkelt å fikse. La meg sammenligne dette med å skifte et batteri i en bil. Noen vet det som trengs for å gjøre jobben, og liker å stå krumbøyd med skiftenøkkelen for å få inn et nytt. Andre kan ikke tenke seg å gjøre en slik jobb. Ingen av delene er "feil" eller "riktig". I Norge pleier vi da å fylle drivstoff selv. I andre land kommer det noen løpende og fyller riktig drivstoff for deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk for svar.

Det du beskriver er ganske sikkert to problemer som krever to helt forskjellige grep.

Det å låse opp strengelåsen, justere mikroskruene til sånn "midt på," stemme opp og låse igjen er noe jeg i hvert fall synes du bør lære deg. Kan du ikke det, får du da ikke en gang skiftet strenger på gitaren selv.

Det at noen ikke ønsker å justere mer omfattende enn det, er da et personlig valg. Noen liker å skru, andre gjør det ikke.

Saken er jo det at det ikke bare er å skru i hytt og pine, man må faktisk skjønne hva disse justeringene fører til i praksis. Å skru uten at man vet hvorfor man skrur på det man skrur på, er bortkastet tid, og kan i verste fall føre til at man ødelegger ting, eller at gitartechen må bruke mye mer tid på å få ting i vater igjen.

Det er faktisk helt legitimt å betale andre for ting som er enkelt å fikse. La meg sammenligne dette med å skifte et batteri i en bil. Noen vet det som trengs for å gjøre jobben, og liker å stå krumbøyd med skiftenøkkelen for å få inn et nytt. Andre kan ikke tenke seg å gjøre en slik jobb. Ingen av delene er "feil" eller "riktig". I Norge pleier vi da å fylle drivstoff selv. I andre land kommer det noen løpende og fyller riktig drivstoff for deg..

Eg er med på kva du seier. Akkurat det å skru på riktig skrue er greit nok med veiledning online, men så er det jo mogleg å skru for mykje, for lite, i feil rekkefølgje osv. Skrur du til ei skru før du strammar ei anna, så kan det gå galt.

Er framgangsmåtar og kva ein bør vere obs på så godt beskrive at ein kan lære seg det? Du finn hundrevis at veiledningar på nettet. Har i tillegg manualen til gitaren. No er nok Ibanez-ressursar og nettsider førstevalg, der dei gjerne tar for seg ting å vere obs på.

Eg er elektrikar og glad i å skru, så eg vil gjerne gjere det sjølv, men eg må vere sikker på at eg kan finne nok informasjon til å kunne gjere det utan å risikere å skade gitaren. Som sagt er eg perfeksjonist og gjer stort sett saker og ting forsiktig og nøye iht. veiledning. Så eg trur den største utfordringa akkurat no er å få nok informasjon til å kunne gjere det riktig og styre unna feil. Eg har så langt lese gjennom manualen, lese nokre veiledningar på nett og sett videodemonstrasjonar, så eg har byrja å få ei forståing av korleis ting heng saman. Samtidig veit eg ikkje om buzz er på grunn av hals, strengehøgde, tremolo eller anna knask.

Ikkje har eg det så veldig travelt heller. Eg må få erfaring med det og tilegne meg kunnskap over tid. I starten går det an å få hjelp til dei feila eg har, og samtidig lære av det, men på sikt vil eg gjerne kunne skifte strengar, justere det som evt må justerast for å få riktig intonasjon, vinkel på tremolo, action, truss rod, fintunere osv...

Eg har skifta strengar og juster action på Squiren, som er ein start, men det er så mykje meir på ein JEM.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg startet med å justere microtunerene. Det er relativt ufarlig, og gjøres i korte trekk slik:

- Løsne lockingnuts, du kan gjerne dele opp dette til en og en nut. Ikke stram før du er ferdig.

- Juster microtuneren til den er omtrent midt på, slik at du kan justere begge veger. Med erfaring finner du ut hvilken retning det er fornuftig å ha "mest å gå på".

- Stem strengene med stemmemekanikken til de er, eh, stemt.

- Ta ev. neste sett. Det å dele det opp i sett, kan føre til at du sparer deg for litt jobb.

- Sjekk at gitaren er stemt når du er ferdig. Juster med mekanikken, ikke mikrotunerene

- Se punktet over, og hold på til du er fornøyd. Husk at de tykkeste strengene "trekker mest", så det er lurt å sørge for at de er stemt før du gir deg i kast med første- og andrestrengen.

- Når du har gjort dette kanskje tre- fire - fem ganger, og du er fornøyd, lås strengene. Stem med mikrotunere. Da bør du ha en del å gå på i begge retninger.

Nettet er fint det, men man skal alltid huske på at informasjonen ikke er kontrollert. Jeg har sett videoer som tilsynelatende er laget av fagfolk, der de sitter i et rom stappa med gitarer, og skryter på seg gitarjobbing for både den ene og den andre gitarhelten, og så er framgansmåten de viser fram helt på trynet, eller utdatert.

Nå kan det jo tenkes jeg er utdatert også, men da har jeg i det minste flere vel renomerte gitarmakere og teknikere med på laget. Dessuten gjør jeg aldri noe på andres gitarer som jeg ikke vet jeg behersker.
Poenget er at man kan ikke ta alt for god fisk bare fordi det ligger en video på Youtube. Videre er det viktig å huske at det ikke nødvendigvis ikke er slik at det er kun en måte å gjøre noe på når det gjelder en gitar. Det kan være flere gode veier til målet.

En liten detalj som viser at man bør vite hva man driver med, er at det er viktig å avlaste kniveggene på en flytende trem før man foretar en høydejustering på den. Glemmer man det, er det ikke uvanlig at man bare kan kjøpe en ny før problemet er fikset. Lære først, skru etterpå.

Ellers tør jeg i all beskjedenhet å anbefale denne tråden, som dekker noe av det du spør etter?

http://forum.gitarnorge.no/topic/51443-flytende-tremolo-for-dummies/

Ellers fikk jeg denne til jul, og jeg har lært masse. http://www.amazon.com/The-Guitar-Player-Repair-Guide/dp/0879309210

Det er vel feil å si at det er midt i blinken for en som har handlet en JEM, men ellers er det veldig mye god informasjon her. Nesten skummelt å se en tipunkts liste over hvordan man foretar en lett justering av bridge på en Strat, og hvor lang tid de ser for seg at det tar, sammenlignet med min fomling når det gjelder det samme. Ikke rart at mange synes det er dyrt å ha gitaren på service.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilleg til det Castor Fiber beskriver over, har jeg god erfaring med å strekke/tøye strengene og la locking-nuten stå ulåst over natten, før man låser strengene. Strengene vil tøye seg en del den første tiden etter at du har satt de på, og du vil slippe å låse opp for å stemme på nytt dersom du strekker og tøyer i strengene før du låser første gang. Jeg pleier å strekke de tjukkeste strengene mest, og er ganske forsiktg med den tynneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.