Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pedaler og strømforsyning


Siss29

Anbefalte innlegg

Kan man kjøre nesten alle effektpedaler på batteri, eller er det noen som må ha egen strømforsyning? Er det noen bakdel i tilfelle å drive dem på batteri i forhold til strøm. Ser for eksempel ut som strømforsyningskabel må kjøpes i tillegg når man kjøper pedaler på e-bay (og der er det vel også gjerne annet strømsystem)

Neida, jeg skal ikke kjøpe meg noen pedaler riktig ennå. Må iallfall få Fender Mustang II forsterkeren i hus og se om jeg savner noe først. Men når jeg først er gira på en hobby, så blir jeg bare hekta av å surfe rundt og sjekke ut diverse utstyr på nett :blush: Og sist sjekket utstyr var JoYos US Dream og British Truetone pedaler :D

Endret av Siss29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ett adapter lignende dette http://myhrbraaten.no/effektpedaler/stromforsyning/boss-psa230p sammen med en slik type kabel http://evenstadmusikk.no/index.php?main_page=product_info&cPath=308_315_421&products_id=36767 for å gi strøm til tuner, compressor, vrengpedal, wahwah og delay. Billig og fungerer helt fint sett at alle dine pedaler er 9V og ikke trekker grusomme mengder strøm.

Sparer fort inn en slik "investering".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteridrift er forsåvidt ok.... Men om du glemmer å nappe ut pluggen fra input tapper den batteriet for strøm ganske kjapt.....

Blir fort dyrt i lengden med batterier.

Pedalbrett med fastmontert strømforsyning er tingen! F.eks en T-Rex Fueltank eller lignende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det blir kjøpt noen pedaler, så blir det nok mest brukt en i gangen for min del vil jeg tro, så da holder det sikkert med batteridrift da?

Absolutt!

Har ikke noe pedalbrett lenger, og det er ikke allverdens med pedaler jeg bruker heller, så jeg bruker stort sett kun batteri. Det fungerer helt glimrende for min del :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
  • 3 weeks later...

Hei!

Nei, det er ikke det du skal se etter. EU-plugg er strengt tatt benevnelsen på pluggen bare, og ganke riktig, den vi benytter her.

Men det som er viktig er at primærside på adapteren er 240VAC som vi har her i landet. I USA f eks benyttes 120VAC. At den har riktig plugg behøver på ingen måte å tilsi at den har riktig strøm på primærside!!!!

Begge de adapterne du linker til er "Switched-mode power supply", som enkelt betyr at de har en primærside som takler alt fra 100VAC - 240VAC. Ergo kan disse like greit brukes på amrikansk strømnett (110VAC), som norsk strømnett (240VAC)

Amper:

Sørg for at pedalen(e) dine får minimum det som er strømforbruket eller mer!!

Derfor ja, gjerne en adapter som gir mer, men er ikke noe poeng i om du ikke trenger mer enn hva den minste gir.

Parallell-kobling (eller også kalt Daisy-Chain) av strøm, bør strengt tatt ungåes, da du får jordsløyfer i oppsettet ditt som kan gi deg støy. (les artikkelen min om du vil lære mer om dette)

Endret av EiffelAudio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nei, det er ikke det du skal se etter. EU-plugg er strengt tatt benevnelsen på pluggen bare, og ganke riktig, den vi benytter her.

Men det som er viktig er at primærside på adapteren er 240VAC som vi har her i landet. I USA f eks benyttes 120VAC. At den har riktig plugg behøver på ingen måte å tilsi at den har riktig strøm på primærside!!!!

Begge de adapterne du linker til er "Switched-mode power supply", som enkelt betyr at de har en primærside som takler alt fra 100VAC - 240VAC. Ergo kan disse like greit brukes på amrikansk strømnett (110VAC), som norsk strømnett (240VAC)

Amper:

Sørg for at pedalen(e) dine får minimum det som er strømforbruket eller mer!!

Derfor ja, gjerne en adapter som gir mer, men er ikke noe poeng i om du ikke trenger mer enn hva den minste gir.

Parallell-kobling (eller også kalt Daisy-Chain) av strøm, bør strengt tatt ungåes, da du får jordsløyfer i oppsettet ditt som kan gi deg støy. (les artikkelen min om du vil lære mer om dette)

Jeg begynte å lese på den artikkelen din, men den ble så teknisk for meg at jeg datt av lenge før jeg hadde begynt :P Ble bare veldig forvirret.

Mener du at jeg heller bør kjøpe ett slik 9V adapter med lavere ampere for hver av pedalene mine enn å kjøre de gjennom en med daisy chain? Foreløpig har jeg bare 3 Joyo pedaler og dem står det rundt 5-9mA på ser jeg. Kommer til nok til å holde meg til slike enkle, billige Joyo pedaler og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.