Gå til innhold
  • Bli medlem
Flyndre

Gitarkjøp i Australia

Anbefalte innlegg

Jeg skal studere et halvår i Melbourne, og i den forbindelse lurer jeg på om noen har erfaring med kjøp av gitar in the land down under.

Både brukt og nytt aktuelt.

Tror ikke jeg orker styret med å ta med en herfra. Har ikke skikkelig kasse heller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De har vel omtrent samme utvalg der som i resten av verden mht de store merkene, men kanskje et bedre utvalg av gode brukte australsk-produserte gitarer. F.eks Maton har mye bra i flere prisklasser http://maton.com.au/

Endret av PerH

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg var på backpackingferie i 2004 var det lite utvalg av el-gitarer i Perth Sidney og Brisbane ihvertfal. Fender var dyrere enn her hjemme, ellers så var de australske gitarmerkene ganske rimelige. Mulig det er bedre utvalg i Melbourne

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo fortelle litt om mine erfaringer fra Melbourne, i tilfelle noen andre skulle lure på det samme seinere.

Jeg søkte opp noen gitarsjapper på google maps, og fant Music Swop Shop, som ligger noen minutters gange fra campusområdet til University of Melbourne. Dette er en 2nd hand butikk som stort sett selger brukte instrumenter til helt ålreite priser. Endte opp med en ny Monterey-gitar til ca 220 dollar. Spilte gjennom det de hadde i billigsegmentet, men det var mye ymse oppsett og gamle strenger, så det var litt vanskelig å danne seg et skikkelig inntrykk av de ulike gitarene. Gikk derfor for nevnte nye Monterey som var bra satt opp og med nye strenger. På ingen måte noen fantastisk gitar, men mye for pengene, og siden jeg bare skulle ha den i vel fire måneder var det ikke så nøye, så lenge jeg hadde noe å spille på.

Hyggelige folk i butikken som også gikk med på å kjøpe den tilbake for halv pris når jeg reiser hjem igjen, dersom den er i ok stand. Taper noen kroner på det, men å slippe stresset med å selge den på gumtree (Australias versjon av finn.no) er verdt det IMO. De er også behjelpelig med å selge gitarer for kunder mot 20% av salgssummen. Hadde kanskje vurdert dette hvis det var snakk om en dyrere gitar.

Endret av Flyndre

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Maton Tommy Emmanuel EBG808TE (?) i Sydney i 2007, tror den gitarsjappa dessverre er konkurs nå. De hadde 2 modeller inne, prøvespilte begge lenge og fikk den for 2000 AUD den gangen, tror listepris var 2200 eller noe sånt. Nydelig gitar, høres veldig bra ut over PA med kombinasjon av mikrofon og piezo.

Da jeg dro hjem tok jeg den med som håndbagasje (uten å spørre, det gikk helt fint) og fikk derfor tilbake sales tax som sikkert utgjorde 200$. Dette får man vel (som turist i alle fall) på objekter som koster 300$ og oppover. Hjemreise gikk helt fint, gitaren fikk "bo" i kleskottet på business og hadde det fint der mens jeg krøllet meg sammen litt lenger bak:)

Den australske dollaren var litt koseligere i 2007 enn den er nå. Det er ikke noe stort poeng i å kjøpe amerikanske merker hvis jeg ikke husker helt feil, men man kan gjøre noen greie kjøp på småting og på australske gitarer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.