Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD x2


Truckstop Chuckie

Anbefalte innlegg

Skal vi se her. Har skiftet strenger og kikket litt under 'panseret' på Edwardsen. Tok bilder med iPhone, men treg som den er så bruker den vanvittig med tid på å laste opp til photobucket-kontoen min, så laster opp bilder i morgen.

Uansett...

Gitaren har anstendig tykkelse på lønnetoppen, og er naturligvis hel siden dette er en plaintop og ikke noe flammehav (grusomt valg av ord i disse tider....). Toppen har større bue enn på en CS historic, noe som vistes når jeg testet med M-69-ringene jeg har liggende.

Stemmeskruene har sett bedre dager. God kvalitet på de, men veldig slitne. To av de slarker bra og rasler når man spiller.

Båndene på gitaren ser bra ut, men trenger en polish - MEN det er et bånd som bør skiftes ut. Heldigvis er det snakk om tyvende båndet, så jeg som sjeldent beveger meg over tolvte bånd burde klare å leve med det.

En stor positiv oppdagelse er at den har, i så fall ABR-1 broa, hardware fra Gotoh. Stop tailen er ikke merket noe, men vekten på den er fin og langt lettere enn en tradisjonell forkrommet gibson stop tail. Pluss i margen.

Pickupene er ikke merket, men har hatt er klistremerke på undersiden tidligere. Begge pickupene har i hvert fall tegn som tyder på det. Har ikke prøvd gitaren plugget i enda, men det kommer. Nå er det natta.

I morgen kveld skal Epiphone Exploreren under lupen. Vil tro at den er litt med 'what you see is what you get'. Er lov å håpe i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22.ende bånd er ikke helt friskt, men er ikke mer enn at det er litt flatt.

Kommer nok ikke til å foreta meg noe når det gjelder 21.ende bånd, ikke med det første i hvert fall.

Gitaren trenger nye stemmeskruer, det er klart. Spilte litt nå før jeg dro på jobb, og de glipper veldig, og som nevnt før er noen av de veldig slarkete.

Ellers syns jeg gitaren virker bra. Det er morsomt hvordan strengetykkelse ikke bare er strengetykkelse. Har strenget den opp med EB 0.10 - 0.52, samme som jeg bruker på alle de andre elektriske, og sammenlignet med R7, som jo har samme skalalengde, så er denne latterlige lettspilt..., for mye. Strengene føles som gummistrikk, så her må det 0.11 - 0.52 til. De uomspunnede strengene føles merkelige.

Rent akustisk låter den litt tynt og lite artikulert sammenlignet med R7, noe som kan, eller ikke, tyde på at det er vesentlige forskjeller i kvaliteten på treverket som er brukt. R7en er tight og fin, denne føles litt pistrete i forhold, men fremstår allikevel som ganske ålreit.

Bindingen er nevnt før, ser veldig bra ut. Ditto med inlaysene.

Helt feil å sammenligne, men etter noen minutter med Epiphone Exploreren på fanget så oppleves den som et litt bedre instrument enn Edwardsen. Ikke mye, men litt. Selvfølgelig helt feil å sette de opp mot hverandre, men men. Epiphonen veier ikke mer enn Gibson SG Standard jeg har, altså behagelig vekt. Jeg hadde forresten glemt hvor behagelig Explorer-formen er å spille på. Litt rart, med tanke på hvor Odd den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har Epiphonen fått litt stell også. Når jeg først var i gang med strengeskift skiftet jeg like gjerne ut stemmeskruene til et sett låsbare. Strippet den ikke for alle strengene, så fikk ikke sjekket lengden på tenon. Gitaren våknet i hvert fall mer til liv med tykkere strenger. Moro!

Når man først er i gang, er lite og elendig iPad-bilde av 'the G's & the wannabes'.

pa5ata6u.jpg

Jeg trekker tilbake det angående vekta på Edwardsen. Den er ikke noe tyngre enn R7en min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sjekket bak panzeret etter signaler på pickupbytte. Litt usikker hvordan det var med tidlig Edwards, om de hadde Duncans eller hva de hadde.

Basert på hva jeg har plukket opp på MyLesPaul.com så er det snakk om tidlig Edwards, som gikk under 'Edwards by Navigator' og ikke 'Edwards by ESP', og blir plassert et sted mellom en 'vanlig' Edwards og en Navigator. Man skal ha det til at produksjonen av de første Edwards-gitarene ble flyttet (fra Japan til Kina) siden de ble for stor konkurrent til Navigator-gitarene. Mulig tåkeprat, men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er innsiden av kontrollrommet.

B4EF7BBB-8BB6-4A4F-AE6E-A8D265A8C16A_zps

Har ikke sjekket etter bokstaver eller tall på siden av potmeterne for å sjekke om de kan gi noen ytterligere svar på alder.

En av medlemmene på MyLesPaul.com har en lignende gitar, men visstnok en ESP fra sent 80-tall som har samme caps og 'cross routing', så de tyder i hvert fall på at vi snakker tidsrommet sent 80- og tidlig 90-tall. Det som gjør denne litt rar er at de uten serienummer, som min, egentlig skal ha grønne caps og ikke sorte, som var vanlig på de med serienummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sagaen fortsetter. Det finnes Greco Les Pauls fra samme periode som er identiske med denne i forhold til neck tenon, fret edge binding og 'cross routing' i elektronikk-hulrommet. Kan ikke tyde på annet enn at de er laget på samme fabrikk, men usikker om det betyr at Greco produserte noe for ESP i denne perioden eller omvendt. Tipper det siste. På de med flammetopp er det flammelønn tvers i gjennom, ikke noe laminat, og Dry-Z pickups. Uvisst om samme pickups ble satt på ESP/Edwards-utgaven, men tviler på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, LPen er fin. Det er nesten litt flaut å si det, siden jeg i den siste Edwards-tråden på en måte har fremstått som litt pro-Gibson i debatten 'originalen vs kopien'...., men dette er en veldig bra gitar, og fullt på høyde med en del av de Les Paul Standard-gitarene jeg har prøvd. Nå har jeg ikke noen Standard for hånden å sammenligne med, så det blir etter vage minner, men det får så være. Det kan være at den relativt lave prisen på gitaren har en finger med i spillet, men men. Pickupene i den låter ganske bra også, som en litt 'pinglete' humbucker. Høres kanskje ikke så attraktivt ut, men jeg syns de låter fint, men det er kanskje før jeg får plugget de i noe annet enn 11r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.