Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken Marshall amp anbefaler du ?


Anbefalte innlegg

Fra Marshall Forumet. Hva blir forskjellen hvis det første gaintrinnet i preampen blir tatt vekk

slik det var på de første 2204 ampene som kom ut?

The main differences between a 2203 and 1959 are V1 and the volume pots. From V2a on, they are basically the same.

1959 uses V1a for the normal channel and V1b for the bright channel. 2203 cascades V1a into V1b.

Here are the simplified signal paths:

1959 bright channel:
input > V1b > volume pot > mixer resistors > V2a > V2b > tone stack > PI...

2203:
input > V1a > preamp pot > V1b > voltage divider > V2a > V2b > tone stack > master volume > PI...

V2b is a cathode follower that drives the tone stack in both. As you can see, a 1959 has 2 gain stages before the cathode follower, where a 2203 has 3.

The mixer in a 1959 combines the two channels before going to V2. The voltage divider in a 2203 is in the same place and behaves similar to the bright channel mixer resistor in a 1959 (attenuates the signal and boosts high frequencies due to the bypass cap).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars fyrn som bare lurte på en marshall røramp. Offer for folk som skal flexe med all marshallhistorikk-kunnskapen sin som er totalt uinnteressant... :P

Vet om en dude som selger en 2204 topp til 3k. Trenger et rørskift (som vel er på 800ish kroner)

Når folk sier JCM800 så er det somregel i 90% av tilfellene 2203 eller 2204 folk mener, med mindre noe annet er spesifisert.

Håper du får deg en JCM800, den spiller nazihøyt, men låter også kuler og krutt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 2204 som hovedamp i 10 år.

Så noen over her annbefalte JCM900 Higain Dual Reverb.

Syntes de låt kjipt i forhold til 2204'n min og andre 800 topper. Husker det krydde av JCM900's ingen ble kvitt.

De hadde mer gain, but that's it!

Rakk heldigvis å selge min JCM800 før bruktprisene på de sank veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk sier JCM800 så er det somregel i 90% av tilfellene 2203 eller 2204 folk mener, med mindre noe annet er spesifisert.

Litt merkelig når modellene originalt var JMP modeller, og ble solgt som JMP i Norge fra 1976 til 1984.

De to modellene som ble laget i JCM800 serien, og som bare finns der, er modellene 2205 og 2210.

Hva "folk flest" syns overlater jeg til Fremskrittspartiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marshall-nerdismen til Gunnar er vel omtrent like interessant for folk flest som den heslige lysekrona fra 1924 i avataren hans, som jeg antar henger i hans egen stue.

Det kunne forøvrig vært interessant å vite om trådstarter er ute etter en amp til band eller hjemmebruk. Hvis det er snakk om sistnevnte, så er vi plutselig inne på noe heeelt annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marshall-nerdismen til Gunnar er vel omtrent like interessant for folk flest som den heslige lysekrona fra 1924 i avataren hans, som jeg antar henger i hans egen stue.

Noen av oss synes faktisk det er interessant lesning. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Marshall Forumet. Hva blir forskjellen hvis det første gaintrinnet i preampen blir tatt vekk

slik det var på de første 2204 ampene som kom ut?

Da ignorere du jo fullstendig at cap'en i bright kanalen er økt og V1b plutselig har gått fra 820ohm til 10k osv osv....... det er endel vesentlige forskjeller på de kretesene ass.

Jeg har bygd en sånn mellom modell også og syntes den låter bedre enn de fleste skal ha det til............. men alle forventer jo at den skal låte enten som en 1987 eller en 2204..........

Øystein - 3k? hit me up?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.