Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Line6 vs rør


Lefsa

Anbefalte innlegg

Lurer på hva dere der ute syntes om forsterkere som line6 (line6 er bare et eksempel, det finens jo mange andre typer også...) kontra rørforsterkere generelt :mrgreen:

Har stort sett spilt på røramp'er og personlig mener jeg dette er det ultimate, men en røramp har jo sine "negative" sider også. Du må spille høyt for å få god tone. Rør går jo i stykker og disse ampene er dyrere i innkjøp. Har lenge lurt på å kjøpe en øvingsamp, f.eks en line6 modell. Amper som Line6 åpner jo for helt nye muligheter i studio, og ikke minst live. Er det gamle tradisjonelle fortsatt det beste? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener: Røramper låter best, men er også mest tungvindt.

Digitale amper gir deg utrolig mye muligheter, og er mer praktiske.

Spørs hvor mye du er villig til å ofre for det lille ekstra du får med en skikkelig amp. Men så spørs det jo også om du har bruk for alt du får med den digitale ampen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har Line6 Vetta combo + FVB. Kan komme med opptak og demo video, men må bli etter 1mai. Flytter da inn i ny kåk.

Kort sagt min formening om ampen;

Før var jeg i en konstant søke etter nye og "bedre" gitarer og amper. Nå leter jeg kun etter gitarer :) Ampen gir meg alt fra bly metal, via rock og over til jazz. Skal jeg ha noe mer, blir det for en heftig topp med 4*12. Da snakker vi i klasse ala Bogner.

Må fremme min amp-CV, syns dette gir mitt utsagn mer dybde:

- Marshall JCM 2000 topp

- Fender FM 212

- Randall 100watt combo G2-ettellerannet

- Peavey Bandit 212

Mine tidligere rack:

"Rack of Power"

- Mesa Boogie Triaxis

- Rocktron Intellifex

- TC Electronics G-Force

- Mesa Boogie 2:90

"Rack of Flush"

- Rocktron Piranaha

- Roland GP-16

- Marshall 8008

"Rack of Line6"

- Line 6 POD PRO

- Marshall 8008

"Rack of Marshall"

- Marshall JMP-1

- Marshall 20/20

- TC Electronics G-Major

"Rack of 80's"

- ADA MP-1

- ADA MP-2

- Rocktron Intellifex

- Marshall 20/20

+ en HAUG med pedaler, wha ect

Skulle jeg nå velge en løsning av alt jeg har ramset opp, ville jeg tatt Vetta'en.

Eneste jeg har og utsette er vekten - 30kg!

Og selvfølgelig noe som sier seg selv - dette er ikke en rør amp. Så alt man kan "gjøre" med en rør amp, er ikke tilgjenglig. Ei er den klassiske rør "lyden". Men er ikke dette den evige diskusjonen?

Til dere rør fantaster, skjønner dere godt :)

Men hele poenget mitt og konklusjonen min er såre enkel - jeg anbefaler dere å prøve vetta'en!

Til dere -"dette er jo bare PODXT i combo format" - så vil jeg si dere tar grundig feil.

Vil gjerne dele min visjon av verdens digitale musikerverden:

Ser man tilbake et godt stykke, var det KUN akustiske instrumenter. Deretter kom elektriske. Og nå har vi feks akustiske gitarister og elekstriske gitarister - feks er Vai en elekstrisk gitarer og Paco De Lucia en ak gitarist.

Nå driver el trommer sitt inntog for fult, og her får vi helt sikkert akkurat samme skillet ved tiden.

Hvorfor skulle da ikke dette skjer dette på gitarFORSTERKER fronten? Ligger litt i kortene.

Takker for oppmerksomheten, og nå kan jeg offisielt si at mange dager og timer med frustrert tenking er skrevet ned :roll:

Posten ble mye lengere enn jeg hadde tenkt.

Bare for å konkludere, igjen... lol@myself

1. Prøve en vetta!

2. Vi alle vet at digitalt aldri blir som ekte rør, men fyttif**n hvor tøff det er selvom!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv prøvd POD XT live brettet. Tror det er det det heter... :roll:

Var skuffet. Hadde hørt mye bra om dette, men syntes preampmodellene låt "kjølig" og lite inspirerende. Spilte gjennom en Fender Deluxe røramp - likner litt på hot rod'en.

Har til gode å prøve vetta'en. Ser du har vært igjennom en del utstyr der, sikkert mye bra, har ikke prøvd alt selv :wink: he, he

Personlig har jeg nå solgt min Orange ad140 topp ,og kjøpt en Orange OR120 topp fra 70 tallet. Klarer ikke å skille meg fra den klassiske rør-feelingen og feedbacken man får av en god røramp, og selvfølgelig en god gitar.

Forresten, kommer en VELDIG god gitar til sin rett på samme måte gjennom en line6 som i en god røramp? hva syntes dere?

Enkelte effektpedaler (gamle zoom-bokser ovs...) er jo helt håpløse. Disse boksene dreper alt av tone fra instrumentet og du kan like gjerne plugge inn en squire til 1.500.- som en strat til 15.000.- Det er min mening da :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv prøvd POD XT live brettet. Tror det er det det heter... :roll:

Var skuffet. Hadde hørt mye bra om dette, men syntes preampmodellene låt "kjølig" og lite inspirerende. Spilte gjennom en Fender Deluxe røramp - likner litt på hot rod'en.

Har til gode å prøve vetta'en. Ser du har vært igjennom en del utstyr der, sikkert mye bra, har ikke prøvd alt selv :wink: he, he

Personlig har jeg nå solgt min Orange ad140 topp ,og kjøpt en Orange OR120 topp fra 70 tallet. Klarer ikke å skille meg fra den klassiske rør-feelingen og feedbacken man får av en god røramp, og selvfølgelig en god gitar.

Forresten, kommer en VELDIG god gitar til sin rett på samme måte gjennom en line6 som i en god røramp? hva syntes dere?

Enkelte effektpedaler (gamle zoom-bokser ovs...) er jo helt håpløse. Disse boksene dreper alt av tone fra instrumentet og du kan like gjerne plugge inn en squire til 1.500.- som en strat til 15.000.- Det er min mening da :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv prøvd POD XT live brettet. Tror det er det det heter... :roll:

Var skuffet. Hadde hørt mye bra om dette, men syntes preampmodellene låt "kjølig" og lite inspirerende. Spilte gjennom en Fender Deluxe røramp - likner litt på hot rod'en.

Har til gode å prøve vetta'en. Ser du har vært igjennom en del utstyr der, sikkert mye bra, har ikke prøvd alt selv :wink: he, he

Personlig har jeg nå solgt min Orange ad140 topp ,og kjøpt en Orange OR120 topp fra 70 tallet. Klarer ikke å skille meg fra den klassiske rør-feelingen og feedbacken man får av en god røramp, og selvfølgelig en god gitar.

Forresten, kommer en VELDIG god gitar til sin rett på samme måte gjennom en line6 som i en god røramp? hva syntes dere?

Enkelte effektpedaler (gamle zoom-bokser ovs...) er jo helt håpløse. Disse boksene dreper alt av tone fra instrumentet og du kan like gjerne plugge inn en squire til 1.500.- som en strat til 15.000.- Det er min mening da :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også spilt gjennom alle presetsene på Live'n men de suger virkelig hardt i forhold til hva brettet kan gjøre.

Ellers er jeg absolutt inne på tanken om å skaffe meg en Vetta i stedet for alt jeg har. Michael Romeo bruker det både Live og i studio, og det låter absolutt fett nok for min del på de opptakene. Må få testet den litt skikkelig føler jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg synes at Line6 er en litt vanskelig forsterker. Man har minimum oversikt over hvilket volum man har på hver kanal og hvilke innstillinger man har. Så man må skrive ned alt, og dette er vel litt irriterende. Hvis man skal ha 4 kanaler så kjøp heller en forsterker der du faktisk ser hva man har stilt inn, så man ikke får det sjokket akkurat når man skal spille soloen på første sang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.