Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Roland Microcube vs Fender Mustang II


Siss29

Anbefalte innlegg

Det betyr at du ikke kan koble til CD, smartmobil, exbox, mp3spiller eller noe slikt hvis du har et backingtrack du vil jamme med. Du kan da bruke boomblasteren din til det i stedet for.

Ja ikke sant :D Har nå kjøpt meg Guns N Roses Greatest Hits nå, som jeg kan dundre på Boomblasteren samtidig som jeg prøver meg på soloen jeg holder på å øve meg på :P Eller på lydplanken nede på stua, hvor gitar og forsterker nå mest blir brukt (til gubbens fortvilelse sikkert :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis man kjøper denne brukt, hvordan er det da med Fender Fuse programvaren? Ut i fra det lille jeg har lest, er dette noe som skal lastes ned fra nett. Der må man bruke serienummeret på forsterkeren. Hvis man kjøper den brukt, så har nå vel gjerne vedkommende som selger den lastet ned programvaren med det serienummeret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller du mest med clean lyd, eller spiller du mest med vreng?

Foreløpig blir det sittet mest å klimpret uten forsterker, for å lære seg tabsene for Guns N roses sin Knocking on Heavens Door soloen. :P

Åssen det? Jeg er ganske så ferskis og har ikke snøring på hva som er vanlig å bruke på hva.

På Microcuben har jeg brukt mest instillingen som heter R-fier. Synes lyden dauer ut for fort på de andre instillingene for å spille solo med bends og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg spurte var fordi rørwatt-kommentaren (at rørwatt er høyere enn transistorwatt) bare er gyldig dersom man bruker forsterkervreng. Du bruker tydeligvis vreng, og da har du to valg, enten rørforsterker, der man ikke bør ha for kraftig forsterker til hjemmebruk (fordi rørvreng låter best når man presser forsterkeren), eller en ganske kraftig solid state (uten rør)-forsterker med god rørvrengsimulator.

Rørforsterkere er som regel ganske dyre, så i ditt tilfelle er nok en passe kraftig solid state med rørvreng å anbefale. Her er absolutt Fender Mustang II en god kandidat. Jeg har hatt små forsterkere med 8" element, og vil vel si at 10" er minimum, og i disse dager er det så mange med 12" element at det kun er størrelse eller vekt som evt. burde være noen grunn til å velge noe mindre.

Min liste over mulige alternativer:

  • Fender Mustang II
  • Line6 Spider IV 30
  • VOX VT40+ Valvetronix
  • Roland Cube 40GX

Dette er ikke fordi Mustang er noe dårlig alternativ, mer for å si noe om at det finnes flere alternativer. På bruktmarkedet finnes det også gode dealer på ting, og man trenger ikke å finne seg i at ting er defekt for å kjøpe brukt.

Jeg har selv en hybrid forsterker (Fender Super Champ XD, som er en kombinasjon av simulering og rør), og er veldig fornøyd med den. Jeg kjøpte den brukt i sin tid, og jeg ser nå at en er til salgs til en meget god pris (gitt at den er i god stand) her: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=46371808&searchQuery=fender+super+champ

Lykke til med forsterkerkjøpet. Uansett hva du velger, så tror jeg du får en enorm oppgradering fra Micro Cube.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg spurte var fordi rørwatt-kommentaren (at rørwatt er høyere enn transistorwatt) bare er gyldig dersom man bruker forsterkervreng. Du bruker tydeligvis vreng, og da har du to valg, enten rørforsterker, der man ikke bør ha for kraftig forsterker til hjemmebruk (fordi rørvreng låter best når man presser forsterkeren), eller en ganske kraftig solid state (uten rør)-forsterker med god rørvrengsimulator.

Rørforsterkere er som regel ganske dyre, så i ditt tilfelle er nok en passe kraftig solid state med rørvreng å anbefale. Her er absolutt Fender Mustang II en god kandidat. Jeg har hatt små forsterkere med 8" element, og vil vel si at 10" er minimum, og i disse dager er det så mange med 12" element at det kun er størrelse eller vekt som evt. burde være noen grunn til å velge noe mindre.

Min liste over mulige alternativer:

  • Fender Mustang II
  • Line6 Spider IV 30
  • VOX VT40+ Valvetronix
  • Roland Cube 40GX

Dette er ikke fordi Mustang er noe dårlig alternativ, mer for å si noe om at det finnes flere alternativer. På bruktmarkedet finnes det også gode dealer på ting, og man trenger ikke å finne seg i at ting er defekt for å kjøpe brukt.

Jeg har selv en hybrid forsterker (Fender Super Champ XD, som er en kombinasjon av simulering og rør), og er veldig fornøyd med den. Jeg kjøpte den brukt i sin tid, og jeg ser nå at en er til salgs til en meget god pris (gitt at den er i god stand) her: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=46371808&searchQuery=fender+super+champ

Lykke til med forsterkerkjøpet. Uansett hva du velger, så tror jeg du får en enorm oppgradering fra Micro Cube.

Endte til slutt opp med en brukt Fender Mustang II. Ser ikke ut til å være noe dårlig valg i forhold til det jeg har lest rundtomkring her.Typen til mor mi kjøpte seg for en stund siden akkurat denne og, og jeg har ikke hørt noe negativt om den derfra heller :) (Dog spiller/liker han nok litt annen type musikk enn meg da :P)

Ser ut som det er en jungel av muligheter der ute, og da er det greit å velge noe som flere har prøvd og funnet bruktbart synes jeg :)

Men tilbake til min manglende forståelse for type forsterker,type effekter type lyd (vreng vs clean feks) Noen som vi gi meg en enkel forklaring av dette?

Hva bruker feks Slash i GNR på soloene sine? I Knocking on Heavens Door hører jeg jo at de skifter mellom forskjellige typer lyder. Men jeg er jo ikke akkurat så avansert at jeg kan fortelle at han sikkert bruker slik og slik på det og det :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tilbake til min manglende forståelse for type forsterker,type effekter type lyd (vreng vs clean feks) Noen som vi gi meg en enkel forklaring av dette?

Hva bruker feks Slash i GNR på soloene sine? I Knocking on Heavens Door hører jeg jo at de skifter mellom forskjellige typer lyder. Men jeg er jo ikke akkurat så avansert at jeg kan fortelle at han sikkert bruker slik og slik på det og det :blush:

Hvis du ser videoen jeg linket til der, så starter han å spille clean, når han trykker på pedalen går lyden over til vreng (overdrive). Kort forklart, vreng er mer skitten i lydkarakteren.

På Knockin' on heavens door går vers i clean, på refrengene spilles det med vreng og det samme på soloene. Det er vanligst at man spiller med vreng når det er soloer (hvert fall innen rock).

Håper det hjelper litt :)

Btw. du trenger ikke en pedal før amp for å få til vreng (overdrive), med Mustang ampen kan du få mange forskjellige typer vreng uten noen pedaler. Uten at jeg har veldig god kjennskap til Mustang, så mener jeg at den til og med skal kunne simulere forskjellige typer vrengpedaler også (correct me if I'm wrong).

Endret av MartheyG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan funker denne Fender Mustangen sammen med pedaler da? Har surfet litt rundt for moro skyld og hørt på diverse pedaler av forskjellige merker. Blant annet Joyo US Dream som jeg likte veldig godt lyden på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slik at rørforsterkere tar oftest pedaler bedre enn transistor, men ser at ved hjelp av software'n til Mustangen kan du sette opp ditt eget oppsett hvor du også kan legge til pedaler. Så tror hvert fall du kan leke litt med det først, før du begir deg ut på pedalkjøret ;)

fenderfuse.jpg

Endret av MartheyG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.