Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

PRS-SE Mike Mushook, Omlakkering.


Anbefalte innlegg

Etter 12 timer så var det greit å matte med stålull og lakke på nytt. Når jeg reparerte kanten måtte jeg vente noen dager før jeg kunne slipe. Her jobbet jeg med mye tykkere lag med lakk samt overgang mellom lakk og ny reparasjons lakk. Tror det hadde gått lettere om jeg hadde ventet lengre....

Tørke gitarer av tre over varme er vel ikke særlig lurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem snakker om den optimale hardhet?

Jeg sier at denne lakken kan ifølge bruksanvisningen bearbeides etter 12 timer. Da burde 24 timer være nok. Forteller du meg at anvisningen på denne lakken er feil?

3-4 uker er unødvendig.....hvor har du dette ifra?

Snakker om det fordi det var det var herdetid vi snakket da du kom inn i diskusjonen. Tørr og herdet er ikke det samme .Selv om overflaten kan bearbeides etter 12t (f.eks slipe lett før ny påføring) så den ikke herdet og våtsliping/polering er ikke å anbefale før en lakk er gjennomherdet...og for vanlig 1K polyuretanlakk er dette 3-4 uker avhengig av tykkelsen. Akryl-lakk for å dra en sammenligning har en herdetid på 4-8 uker.

Etter 12 timer så var det greit å matte med stålull og lakke på nytt. Når jeg reparerte kanten måtte jeg vente noen dager før jeg kunne slipe. Her jobbet jeg med mye tykkere lag med lakk samt overgang mellom lakk og ny reparasjons lakk. Tror det hadde gått lettere om jeg hadde ventet lengre....

Tørke gitarer av tre over varme er vel ikke særlig lurt

Blir nok bra til slutt!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker om det fordi det var det var herdetid vi snakket da du kom inn i diskusjonen. Tørr og herdet er ikke det samme .Selv om overflaten kan bearbeides etter 12t (f.eks slipe lett før ny påføring) så den ikke herdet og våtsliping/polering er ikke å anbefale før en lakk er gjennomherdet...og for vanlig 1K polyuretanlakk er dette 3-4 uker avhengig av tykkelsen. Akryl-lakk for å dra en sammenligning har en herdetid på 4-8 uker.

Blir nok bra til slutt!! :)

Jeg har aldri i mitt liv som lakkerer opplevd å måtte vente i ukesvis før neste strøk, så vi får nok bare være enig i å være uenig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carpal- tviler ikke på dine kunnskaper, men jeg vet jo godt fra min egen hobbyvirksomhet som lekelakkerer at en lett puss før neste strøk er en ting, men en våtsliping og rubbing er noe helt annet, særlig hvis det er snakk om noen my man har slengt på. Jeg har vel opplevd å dumme meg ut på slike jobber selv om jeg har ventet i fjorten dager.

Du har sikkert kjent følelsen- plutselig kjennes lakken ut som tyggegummi mot papiret, og når man tar det vekk, ser man at man har et ruglete stygt felt med monsterappelsinhud som krever tørking, nedsliping og omlakkering.

Jeg har kun en eneste gang vært med på en "proffjobb" der det var snakk om boks, varme og UV, og så jo at det herdet fortere enn svint, til tross for masse lakk, men det er jo ikke slike muligheter de fleste av oss har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, om man legger på mye om gangen må du nok vente lenger, særlig med buffing som innebærer varmgang.....det er jo lov å bruke sunn fornuft, men 3-4uker tørketid før du kan høres mer ut som ei beisa ytterdør om vinteren.

Jeg legger som regel veldig tynt i flere lag, så jeg er kanskje bortskjemt på tørketid, men det er forskjell å barbere seg og sånn. Jeg synes faktisk det er lettere å våtslipe fersk lakk enn å tørrslipe.

P.s Du må bare rydde i tråden for min del...det ble vel litt lang avsporing.

Endret av Carpal67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser poenget ditt, men til tross for at man kalle det en avsporing, er det faktisk fagstoff til forumet, og det liker jeg.

Hadde det handlet om noe som hadde vært litt mindre DIY- relatert, så greit.

Det at det så langt ut i en fin tråd oppstår en diskusjon, er egentlig bra, synes jeg. Det heter "diskusjonsforum", og ikke "fasitforum". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri i mitt liv som lakkerer opplevd å måtte vente i ukesvis før neste strøk, så vi får nok bare være enig i å være uenig.

Tror det er en misforståelse her. Scythes mener ikke sliping før neste strøk, der er vi enige om 12-24 timer. Men sluttfinishen allpså våtslip rubbing og til slutt polering. Jeg mener også å ha hørt fra billakerere at man skal vente noen uker med å polere ny lakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

2000? Hva skal du med så mange? Kan jeg få kjøpe la oss si tjue stykker av deg?

laughing_smiley.gif

Har funnet my nytting hos Nordbond.no

Våtslipepapir opp til P2500:

http://www.norbond.no/vatslipepapir-ecowet-i-ark--230x280mm-p802500-p-1021-c-224.aspx

Er veldig fornøyd med Mirka poleringsmidler (bortsett fra at de har kun liters-flasker):

http://www.norbond.no/mirka-slipemateriell/polering-c-238-1.aspx

Endret av Wiker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg slipt og polert. Å hoppe over 2000 var ikke en god ide. Skulle prøvd å ringe Proffpartner, de kunne sikkert ha lagt et ark i en konvolutt... Mye jobb å polere etter 1500, men det går kanskje, eller jeg spanderer en boks med rubber.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.