Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

PRS-SE Mike Mushook, Omlakkering.


Anbefalte innlegg

Ja, den Schectern har selvførgelig flammelønn topp. Nå går jeg for kun beis herdins mahogny no 52 og ibenholt sort no 59. Tenker å lage an slags burst med sort ytterst og gradvis lysere inn mot midten.

På bildet sager jeg ut for underarmen.

På det andre bildet har jeg laget en prøve.

post-5322-0-83279800-1392117104_thumb.jp

post-5322-0-54813100-1392117819_thumb.jp

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er litt skummelt, hadde ikke gjort dette med esp'n. Men det blei veldig bra.

På bilde 1 tusjer jeg oppsiden av kantlista sort, på siden beholder jeg den hvit.

Neste bilde viser ferdig beiset og første strøk lakk (tror jeg).

post-5322-0-33373100-1392305854_thumb.jp

post-5322-0-85804500-1392305963_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Færdig med å klarlakke, tror jeg bør gi den litt herdetid, en uke eller to før våtslip :unsure:

Uten å vite nøyaktig hvilken klarlakk du har brukt så ville jeg ventet i allefall 4 uker, minimum 3 uker. Ganske kjipt å lage merker i lakken under sliping/polering fordi den enda er myk eller å måtte våtslipe på nytt senere fordi lakken har krympet mer og synket mer inn i treverket fordi man ikke ventet lenge nok til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er den ikke herdet. Tror jeg ikke noe på.

Tar jeg feil, vil jeg gjerne vite det, for da skal jeg begynne å bruke denne jeg også. Lakk som tåler slip og buff etter 12 timer har jeg aldri opplevd, hvis man ikke bruker 2klakk, varme og UV. Slik luksus som det siste har eg ikke tilgang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer er nok under ideelle forhold, men et døgn bør ikke være noe problem med litt temp og god ventilasjon. Jeg tørker mine ting over varmtvannsberederen med en vifteovn(kaldluft)på gulvet for litt sirkulasjon. Har aldri måtte vente til dag 2.

Jeg ville nok ventet en del lenger med buffingen ja.

Endret av Carpal67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer er nok under ideelle forhold, men et døgn bør ikke være noe problem med litt temp og god ventilasjon. Jeg tørker mine ting over varmtvannsberederen med en vifteovn(kaldluft)på gulvet for litt sirkulasjon. Har aldri måtte vente til dag 2.

Jeg ville nok ventet en del lenger med buffingen ja.

12 timer refererer nok til tørketid som er når lakken er tørr på overflaten slik og er noe helt annet enn herdetid som refererer til når lakken har oppnådd sin optimale hardhet. At en vanlig 1k polyuretanlakk som vi snakker om i dette tilfellet er gjennomherdet på 12t er nok helt umulig. Polyuretan har en herdetid under normale forhold på 3-4 uker.

Man KAN våtslipe før dette...når lakken kun er tørr, men man risikerer bare å lage merker i lakken fordi den er så myk enda. Og under hele herdetiden så krymper lakken og synker slik at nye imperfeksjoner oppstår og man må våtslipe på nytt. Kanskje må man til og med lakke på nytt fordi man ikke har nok tykkelse til å våtslipe på nytt uten å brenne gjennom.

Endret av Scythes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer refererer nok til tørketid som er når lakken er tørr på overflaten slik og er noe helt annet enn herdetid som refererer til når lakken har oppnådd sin optimale hardhet. At en vanlig 1k polyuretanlakk som vi snakker om i dette tilfellet er gjennomherdet på 12t er nok helt umulig. Polyuretan har en herdetid under normale forhold på 3-4 uker.

Hvem snakker om den optimale hardhet?

Jeg sier at denne lakken kan ifølge bruksanvisningen bearbeides etter 12 timer. Da burde 24 timer være nok. Forteller du meg at anvisningen på denne lakken er feil?

3-4 uker er unødvendig.....hvor har du dette ifra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.