Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

PRS-SE Mike Mushook, Omlakkering.


Anbefalte innlegg

Det er litt rart å måtte pusse opp og synd å begynne å slipe på en nesten ny og strøken gitar, men jeg tåler ikke sølvgrå, så det blir godt å komme i gang med dette prosjektet.

Planen er å slipe bort all fargen på forsiden av kroppen og bare lakkere med klarlakk. Eventuelt flambere og/eller beise først, for å få fram strukturene i treverket, samt å få en dyp mørk sherry rød farge. Treverket er mahogny.

Jeg skal også frese ut for underarmen. Detr kan bli vanskelig uten at binding og lakk flises opp. Kanskje jeg må skjære ut med baufil og slipe med 40 papir med plansliper etterpå. Jeg er usikker på om jeg lakkerer underarms utfresninga svart, gitaren har jo allerede en utfresning v. 22 bånd som er svart.

Baksiden, hals og hode beholder jeg svart.

Sluttfinishen er ikke helt perfekt så jeg skal gå over endene på bånda. Jeg tenkte å lagre den noen uker i et relativt tørt miljø, for å provisere fram litt "sjegg" på endene. Noen som har tips til sliping?

post-5322-0-77114100-1390892951_thumb.jp

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spår mye pussestøv i framtiden din... :) Du må nok begynne med å få av litt lakk og se hvilken farge det er på porefylleren under. Hvis det er type hvit sparkel har du en del jobb foran deg, men hvis den er mørk kan det se bra ut med klarlakk og evt. en cherry red beis.

Tror det er lite å hente på flambering av mahogny siden det ikke har spesielt synlig struktur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er lite å hente på flambering av mahogny siden det ikke har spesielt synlig struktur.

Tenkte meg det.

Går det helt galt så ender jeg bare opp med enda en svart gitar <_< cherry red beis er notert.

Han fyren her har en "spalted" maple top, er det noen som vet hvordan man får denne strukturen?

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spalted maple-struktur er, vel, spalted maple :)

Utseendet skyldes en soppinfeksjon i treet.

Shit, men kanskje jeg kan lage noe slikt med en slipemaskin?

Takk for opplysningen.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit, men kanskje jeg kan lage noe slikt med en slipemaskin?

Det måtte i såfall være å simulere utseendet ved å skjære ut tynne striper i toppen og fylle dem med mørk porefyller, eller noe.

Jeg tror du får 76512764512764% bedre resultat av å beise mahognyen og klarlakkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, mulig du misforstår, jeg har nok formulert det feil. Jeg mener ikke de sprekkene i i denne Lp, men selve strukturen som går på tvers av de vanlige linjene i treverket. Kanskje det heter qilted eller plain top?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha quilt eller flammetopp er den beste løsningen å lime på en tynn lønnefiner, men det blir i beste fall ganske omfattende. Da må du av med binding, plane ned kroppen et par mm, lime på ny topp og så lime på ny binding. Det funker dårlig å simulere mønster i treverket på andre vis.

Personlig likte jeg best ideen din med cherry red beis på mahognyen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjernet fargen, siste slip med 180 papir.

Det andre bilde viser et område ved bru pickup det var brukt porefyller, som jeg slipte bort. Området bare utvider seg når jeg sliper mer, selv med 320 papir. Kanskje jeg kan prøve med 800 papir, eller bare la det være.

post-5322-0-54608400-1390987873_thumb.jp

post-5322-0-45811000-1390988074_thumb.jp

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det ser ut som sealer/porefyller. Hvis du skal beise bør du få av alt.

Den overflaten jeg hadde slipt meg ned til var veldig glatt og ville ikke trekke beisen. Så jeg måtte til å slipe med 40 papir en gang til, da ble det bra.

Har også fått sagd bort for underarmen, det gikk fint med kantlist og lakk.

Nå driver jeg å eksprementerer med beis og lakk også flambering. Dette krever mye prøving og feiling og tolmodighet.

Det grommeste hadde vært å fått til noe slikt:

.http://schecterguitars.com/guitars/banshee-6-active-2013-12-19-detail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.