Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mandolin


Erkny

Anbefalte innlegg

Av en eller annen grunn så har jeg fått litt GAS på en mandolin.... Surfa litt på et mandolinforum(!) der enkelte mente at en mandolin under 6000$ var ikke verdt å satse på...!

Anyway - det kan hende at jeg liker mandolin, og derfor gidder jeg ikke å kjøpe en billigskit-sak som blir byttet ut etter 6mnd. For rundt 3-4 K burde det være noe som holder god nok kvalitet til hjemmebruk og litt livebruk. Pickup ikke noe must.

Er det noen grunn til å velge f-style foran dråpeform?

Noen som besitter denne kunnskapen her på forumet?

På forhånd takk!

Mvh

Erkny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke peiling, men f-style er jo klart fetere å se på... ;)

At alt under 6k$ er tull! er nettopp tull! med mindre du skal gjøre karriere som bluegrassmusiker i USA.

Har ikke prøvd, men har hørt at Recording King og Morgan Monroe lager ganske kurante saker til kurant pris. Er nok innenfor ikke-proff-segmentet. Skal leite litt etter ei side jeg ikke husker navnet på. Sjappe som fører endel mindre kjente merker som lager bluegrass-instrumenter + at de fører litt mer kjente merker som Paul Beard resonator-gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

instrumentalley.com var det. Vet ikke så veldig mye om siden, utover at jeg faktisk bestilte meg en Beard squareneck dobro, betalte alt og angret et par dager senere da jeg fikk tips om Sams-dobroen som jeg gikk for i stedet. Var null problem å få refundert beløpet som ble tilbakebetalt umiddelbart.

Elderly.com er også ei sjappe som er bra på akustiske instrumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei noen bluegrassproff i statene har jeg ingen ambisjon om å bli.

Har lagt merke til Recording King og Morgan Monroe ifm dobroer, og har forstått at det er kurante greier. Ser her hjemme på berget at Fender , Ibanez og Gretsch dukker opp på nettbutikkene. Er det okei kvalitet på disse...? (Ser det er blandede følelser på div reviews på nettet, men igjen - det kan ha vært samme gjengen som mente at 6000$ var det eneste gangbare...!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F-style er selvsagt tøffest, men du får desidert mest for pengene om du går for A (dråpeformet).

Jeg har spilt på en Eastman MD-615 kjøpt fra The Mandolin Store i noen år, og er veldig fornøyd med den. Eastman, Kentucky og The Loar skal alle være gode valg for en første mandolin, men disse kan sikkert være vanskelige å få tak i her til lands...

Jeg har inntrykk av at en del av de billige mandolinene man får tak i her til lands dessverre ofte er bedre egnet som eggdeler enn som musikkinstrument.

Butikker som The Mandolin Store og Folkmusician spesialiserer seg på mandoliner, og instrumenter kjøpt derfra får seg en skikkelig setup. Det er jo selvsagt skummelt å kjøpe uprøvd, men jeg har bare gode erfaringer med The Mandolin Store.

Les deg litt opp på mandolincafe.com :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv mandolin før du kjøper! De to største problemene med mandoliner er tynne halser og høye strenger, noe som gjør dem tungspilte. Jeg har prøvd både Fender, Ibanez og Gretsch, uten at jeg blei imponert av hverken byggekvalitet eller spillbarhet. Jonny musikk i Drammen har inne noen Ortega-mandoliner som var fin lyd i og var gode å spille på. Liker godt Tacoma sin M1 og M3-serie, definitivt de beste jeg har spilt på i lavere prisklasser. De fås vel kun på Ebay og ligger på rundt fem lapper.

Endret av Ichi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Audun sier det er forskjell på finer/laminert treverk. Selv har jeg en Cort mandolin som er helt grei å spille på og har relativt ålreit lyd. At du må opp i x-antall 5 sifra tusenlapper for et OK instrument tror jeg ikke er tilfelle. Prøv noen å se hva du liker er rådet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok nesten bli til at jeg prøver før jeg kjøper ser det ut til... Får se hva de lokale sjappene har å by på ved en anledning. Angående treverk så har det vel litt mer å si på et akustisk instrument enn på et elektrisk om det er laminert eller heltre-topp..?

Takker for innspill alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En F- eller A-style-mandolin er jo gjerne archtop. Toppen og bunnen skjæres/formes for hånd: http://www.gradymandolins.com/carvingthetop.html. Hvordan toppen er skåret har naturligvis mye å si for hvordan man oppfatter lyden av instrumentet.

Når et instrument bygges med finér, blir gjerne toppen (og/eller bunnen) formpresset.

Om du vurderer et instrument opp mot fem tusen kroner, ville jeg i det minste ha gått for noe med heltre.

Her har du bang for the buck: http://www.ebay.com/itm/Eastman-MD505-A-Style-Mandolin-with-Hard-Case-/350878720248?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item51b20060f8

Lykke til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en morgan m-63e med pickup for noen år siden. Den var studiobrukt så fikk litt avslag på den og inkl. kasse var det vel 3500kr tror jeg. Den har funket fint så lenge jeg har hatt den. Gjorde en setup på den for lenge siden, og da ble den mer lettspilt, da den hadde høy action da jeg kjøpte den. En helt grei mandolin og fin å spille på. Pickupen som er i har veldig svakt signal og lyden er veldig spiss, så tone knotten er gull verdt, ruller den ned på ca 2. Var i studio en gang med den og brukte en typisk studiokondensator mikk, husker ikke type, men da låt det krem!

I jula kjøpte jeg en morgan monroe squareneck dobro. Go` bluegrasslyd, men kvaliteten var litt så som så da jeg skrudde den opp. Brønnen hadde en sprekk der den ble limt, men ser ut som den holder fint. Ved halsfestet er det en ganske lang lakksprekk. Og jeg har nettopp montert fishman aura pickupen, når jeg tok ut de gamle sadlene var de egentlig for tykke, så treet fliste på sidene. Cone'n satt heller ikke tight på og det gjorde ikke spideren heller helt 100%. Men i ettermiddag skal jeg strenge den opp og teste. Gleder meg!

Men prøv i butikk som de andre sier! Man trenger ikke ta opp lån for å kjøpe seg mandolin. Det finnes jo mye bra i den prisklassen du leter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.