Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Få gitar og forsterker til å låte som GNR?


Siss29

Anbefalte innlegg

Jeg er helt blank på det der med analog lyd, digital lyd, osv osv. Det jeg ønsket var å eventuelt få litt bedre lyd enn bare via tven når jeg spilte Rocksmith.

Hva er phonoinngang?

Boomblasteren har AUX IN, Phones IN og inngang for å koble en gitar jack til den.

HDMI, digital optisk og digital coax = digital lyd. mini-hdmi-to-hdmi.jpg1001043.jpg9177-T.jpg

Phono (AUX, raud og kvit) og minijack (typisk hovudtelefonutgang) = analog lyd. pho8rear1-150x150.jpg3.5mm-mini-jack-4-pole-4p-male-plug-to-f

Du vil ha lyden frå Xbox til boomblaster. Dersom du brukar HDMI ut frå Xbox-en, så må lyden på eit eller anna tidspunkt konverterast frå digitalt til analogt signal, sidan boomblasteren ikkje har digital inngang. Dersom du brukar ein analog utgang på Xbox-en, så kan du plugge det rett i boomblasteren. Eg går ut frå at AUX IN på boomblasteren ser ut som på AUX-biletet mitt over. I så fall vil kabelen lenka til over fungere.

Har du hovudtelefonutgang på TV-en, så kan du koble HDMI frå Xbox til TV, og minijack frå TV til boomblaster. TV-en konverterer det digitale signalet frå HDMI-kabelen til analogt og leverer det ut gjennom ein minijack-utgang. Dersom du ikkje har minijack inn på boomblasteren, så kan du bruke ein sånn overgang:

1941216-lt-a.jpg

Eventuelt ein kabel. Her er det kun snakk om å endre pluggen på kabelen, ikkje endre på signaltypen. Det er analog lyd til analog lyd. Denne type overgangar finn du på Biltema, Clas Ohlson osv.

Dersom boomblasteren har ein minijack-inngang, så treng du kun ein sånn: sandberg-mini-jack-cable-male-to-male-0.

Fordel med å gå direkte frå Xbox til boomblaster er at du har færre koblingar. TV-en kan i teorien forsinke signalet, eller ikkje levere det ut i like god kvalitet over hovudtelefonutgangen, men det kan gjerne fungere og. Dersom du har HDMI-kabel, så er denne løysinga sannsynlegvis billigare enn å kjøpe Xbox-kabel med analog utgang.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HDMI, digital optisk og digital coax = digital lyd. mini-hdmi-to-hdmi.jpg1001043.jpg9177-T.jpg

Phono (AUX, raud og kvit) og minijack (typisk hovudtelefonutgang) = analog lyd. pho8rear1-150x150.jpg3.5mm-mini-jack-4-pole-4p-male-plug-to-f

Du vil ha lyden frå Xbox til boomblaster. Dersom du brukar HDMI ut frå Xbox-en, så må lyden på eit eller anna tidspunkt konverterast frå digitalt til analogt signal, sidan boomblasteren ikkje har digital inngang. Dersom du brukar ein analog utgang på Xbox-en, så kan du plugge det rett i boomblasteren. Eg går ut frå at AUX IN på boomblasteren ser ut som på AUX-biletet mitt over. I så fall vil kabelen lenka til over fungere.

Har du hovudtelefonutgang på TV-en, så kan du koble HDMI frå Xbox til TV, og minijack frå TV til boomblaster. TV-en konverterer det digitale signalet frå HDMI-kabelen til analogt og leverer det ut gjennom ein minijack-utgang. Dersom du ikkje har minijack inn på boomblasteren, så kan du bruke ein sånn overgang:

1941216-lt-a.jpg

Eventuelt ein kabel. Her er det kun snakk om å endre pluggen på kabelen, ikkje endre på signaltypen. Det er analog lyd til analog lyd. Denne type overgangar finn du på Biltema, Clas Ohlson osv.

Dersom boomblasteren har ein minijack-inngang, så treng du kun ein sånn: sandberg-mini-jack-cable-male-to-male-0.

Fordel med å gå direkte frå Xbox til boomblaster er at du har færre koblingar. TV-en kan i teorien forsinke signalet, eller ikkje levere det ut i like god kvalitet over hovudtelefonutgangen, men det kan gjerne fungere og. Dersom du har HDMI-kabel, så er denne løysinga sannsynlegvis billigare enn å kjøpe Xbox-kabel med analog utgang.

Ja det er en slik kabel på nederste bildet jeg har bestilt fra gubben, så da får vi håpe at den passer som den skal :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I rocksmith- tråden står det da noe om at det ikke lønner seg å kjøre lyden fra xbox via hdmi, fordi man da får større latency. Som sagt med forbehold om at jeg ikke har xbox, så vil man kunne plukke ut audiosignalet, analogt, rett fra xboxen, og da unngår man konverteringen i TV-en. Kobler man lyden ut fra hodetelefonutgangen på tv-en, får man større latency.

Xboxen har hdmi, men rett over den sitter det også en spesialplugg merket A/V. Det ser ut som om det skal være mulig å plukke ut analogt audiosignal ut av denne. Den kan da kobles til aux in på boomblasteren.

Bare en liten ting- boomblasteren har hodetelefon out, ikke in. Hodetelefoner produserer til vanlig ikke lyd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I rocksmith- tråden står det da noe om at det ikke lønner seg å kjøre lyden fra xbox via hdmi, fordi man da får større latency. Som sagt med forbehold om at jeg ikke har xbox, så vil man kunne plukke ut audiosignalet, analogt, rett fra xboxen, og da unngår man konverteringen i TV-en. Kobler man lyden ut fra hodetelefonutgangen på tv-en, får man større latency.

Xboxen har hdmi, men rett over den sitter det også en spesialplugg merket A/V. Det ser ut som om det skal være mulig å plukke ut analogt audiosignal ut av denne. Den kan da kobles til aux in på boomblasteren.

Bare en liten ting- boomblasteren har hodetelefon out, ikke in. Hodetelefoner produserer til vanlig ikke lyd. :)

Ja det var det jeg mente jeg hadde lest jeg også.

Prøvde å koble fra hodetelefonutgangen på tven til aux in på boomblasteren, men det ble overaskende lav lyd av det. Ble lavere enn å kjøre gjennom tven bare, selv om jeg kjørte lyden opp på full guffe? Bedre "basslyd" av det riktignok, men ellers veldig lav lyd :( Har brukt boomblasteren til det elektrikse trommesettet tidligere og synes den har fungert greit der. (Kobla det via guitarjacken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mitt tv kan du stille lyden ut til hodetelefon på samme måte som man styrer tv-lyden, men det er forskjellige volumkontrollere på disse. Altså...tv-volumet kan stå høyt, men når du plugger inn hodetelefonen så kan det hende at volumet er lavt, og må skrus opp med fjernkontrollen.

Antagelig er det det du har gjort uansett:-)

Hodetlf=hodetelefon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hodetelefonlyden veldig lav, kan du bruke gitarinngangen. Den har justerbar følsomhet. Jeg hadde testet hodetelefonlyden på tv-en med et headset først. Det normale vil være at lyden skal være på relativt lavt, da en vanlig line in/out er mer følsom enn hodetelefoner. Kobler man et "vanlig" headset til en line out, er det til vanlig slik at man så vidt hører at det er lyd der, altså veldig svakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hodetelefonlyden veldig lav, kan du bruke gitarinngangen. Den har justerbar følsomhet. Jeg hadde testet hodetelefonlyden på tv-en med et headset først. Det normale vil være at lyden skal være på relativt lavt, da en vanlig line in/out er mer følsom enn hodetelefoner. Kobler man et "vanlig" headset til en line out, er det til vanlig slik at man så vidt hører at det er lyd der, altså veldig svakt.

Jeg prøvde hodetelefonutgangen med hodetelefoner. Lyden blir veldig lav. Prøvde også å koble slik jack-kabel til hodeteleonutgangen med slik stor jackutgang på andre enden. (Altså headphones tv -> gitarjack boomblaster) Dette ga like lav lyd. (Brukt samme kabel til å koble digtalt trommesett til boomblasteren, og det har fungert bra) Så prøvde til slutt å koble gitaren til boomblasteren med instrumentkabel, og det ga best lyd.

Så å koble tven til boomblasteren via headphonesutgangen fungerer ikke helt max :(

Når jeg prøver å gå lydmenyen til tven med headphones koblet til, får jeg beskjed om at kablet hodeteledfoner og koblet til og får ikke tilgang til denne menyen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå som jeg har fått tak i Fender Mustang II v2 (som fungerer) , noen gode råd til hvordan jeg skal still den inn for å høres mest mulig ut som Slash i GNR?

Prøv noen Marshall-innstillinger (de heter som regel noe med "British" og "gain" hos Fender.)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.