Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Er dette trygt? (Handel fra eBay)


OsloGutten

Anbefalte innlegg

En side av saken er vel det at man kan risikere å bli tatt, en annen sak er at det faktisk er svindel, og straffbart.

Jeg ville ikke innrømt på et åpent forum at jeg planla å lure statskassen, altså "alles" penger og gjøre meg til kjeltring for noen tusenlapper.

Blir omtrent som de som lurer forsikringsselskapet ved å oppgi at de har finere stereo i bilen enn den som ble borte. Greit nok det, ikke min sak, men blir litt provosert når man skryter av det. Det er blant annet jeg som får dyrere forsikring fordi noen driver med slikt.

Det at en og annen pakke glir gjennom tollen selv om den koster litt over to hundre blir noe helt annet enn å planlegge og gjennomføre en mva- unndragelse på noen tusen.

Støtter dette:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har innrømt å planlegge snyte på momsen her? Det var ikke poenget med mitt innlegg ihvertfall. Har man råd til å bruke 20 lapper på en gitar, så bør man ha råd til momsen også forsvidt. 2 ganger har jeg sluppet å betale moms. Det er over 10 år siden, og det var IKKE jeg som skrev gift på pakka, eller 0 i verdi.

Ikke for å spekulere i noe, men åssen stiller momsloven seg til hvis man kjøper en gitar feks fra usa/ebay/forhandler og sender den skriver gift/0 i verdi? Er det da mottaker eller avsender som er ansvarlig? For det må jo være kjipt å bli tatt for momsunndrag hvis man ikke har piling på at avsender skrev den på pakka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare understreke at jeg ikke har noen intensjoner om å være verken hellig eller skinnhellig, men gjentar kort de to viktigste momentene mine- en, jeg synes personlig det er litt stusslig å kjøre seg til lovbryter for noen tusenlapper, og to, og det viktigste, dette er et åpent forum. Vi diskuterer ikke ulovligheter, uansett om det gjelder piratkopiering, skattesnyteri, forsikringssvindel eller mer alvorlige forbrytelser.

Slik jeg vurderer det er denne tråden i grenseland. Jeg skulle i ettertid ønske jeg hadde skilt bedre mellom moderatorrollen og min personlige mening, selv om de henger i hop.

Jeg har ikke noe mandat eller ønske om å "dømme" noen som har postet som ikke har sammenfallende meninger med meg selv. Beklager hvis noe har blitt oppfattet slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner innleget ditt castorfiber, og er nå fullt klar over at det å få gitaten tilsendt som en gave ikke er lurt. Dette skrev jeg forøvrig i et par poster over. Jeg aner ikke hvor jeg fikk tanken fra, men trodde ikke det var helt uvanlig. Jeg syntes uansett det var fint jeg tok det opp og sa hva jeg tenkte, slik at dere kunne fortelle om erfaringer og konsekvener slik at jeg, og evt. andre ferskinger slipper å gå i den fella. Jeg er forlengst klar over at det å sende den som gave ikke er så lurt som jeg tenkte ved første tanke, så akuratt det trenger ikke nødvendigvis å bli tatt opp igjen. Jeg er som sagt helt fersk når det gjelder å kjøpe brukte gitarer fra utlandet, men fint at jeg får høre om erfaringer. Jeg har for øyeblikket ingen intensjoner om å gjøre noe ulovlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfattet ikke at du skulle ha intensjoner om noe ulovlig. Ser at det jeg skrev kan virke dumt nå. Men ihvertfall, gang alltid prisen fra USA med 10. Det er en god pekepinn hva totalen vil koste inn til landet. Og en tips som jeg har brent meg på selv, er at hvis du bestiller noe og det står tax eller VAT included, så gjelder dette IKKE norsk avgift. den kommer i tillegg!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder TAX eller VAT, skal man jo egentlig ikke betale det når man importerer da det er avgifter som er ment for landet det selges fra. Man bør likevel gi beskjed om at den skal trekkes fra, da det ikke virker som det er automatikk i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.