Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Er dette trygt? (Handel fra eBay)


OsloGutten

Anbefalte innlegg

Jeg hilste på å kjøpe en R9 av han før jeg fant en R7 her hjemme. Vekslet en del mail med han og fikk masse ekstra info på instrumentet som ikke stod i annonsen (altså, ikke info som hadde noe å si for prisen). Virker som en selger man kan stole på. Han selger mye og dyre gitarer og har bra feedback, så egentlig ingenting å lure på...., annet enn prisen da. Du havner fort oppi tredve lapper på den der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sende som gåve vil ikkje hjelpe. Gåver er avgiftsfrie inntil 1000 kroner. Over det, så må du betale moms. Det betyr ingenting så lenge den merka verdien er riktig. Å setje lågare verdi på pakken kan bli problematisk dersom gitaren forsvinn eller blir skada. Forsikringa er basert på verdien den er merka med.

Med $100-150 i frakt vil du hamne på ca. 24 000 kroner.

Når selgar har 1100 tilbakemeldingar og 100% positive, så verkar det som eit trygt kjøp.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hør på begge kara her.

ikke få den sendt som gave. slike "gaver" blir sjeldent sendt, og det blir ubehagelig for alle parter når det garantert blir ettersyn.

alle (med unntak av noen etisk korrekte forumitter) skal være enig i at det er surt å måtte betale ymse avgifter/utgifter utover prisen som står på ebay, men slik er det desverre bare :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bare å få den sendt som gave lenger. Da må selger skrive 0 eller maks 1000 kr. Det har funket glimrende for mange jeg kjenner! Men er jo en risiko her, og det er disse: hvis verdien står på 0 -1000kr , så vil du få igjen veldig lite hvis den skulle bli borte i frakt eller att posten har skadet den( som kan skje,men man skal ikke være redd for å få shippet gitarer av den grunn, siden de fleste pakker godt!).

Prisen med moms blir da: 2995+245*6.126(dagens usa valuta) =19848.24 uten moms.

Med Moms = 19848.24 * 1.25 =24810 Nkr inklusive moms

Så det blir 6 tusen i moms. Da er det opptil deg om du tar sjansen, eller ikke. Men kjenner en del som har fått alle gitarene sine uten problemer med gift og verdien på under 1000kr.

Som regel når du ser priser på ebay, så kan du gange med 10, også trekke fra litt. da får du norsk prisen ca. eller regne ut som jeg visste deg over=) jeg har både fått gitar og 4 12 tommere på denne måten=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble utsatt for en 'stikkprøve' av tollerne sist jeg kjøpte noe fra ebay.

Jeg fikk melding om at gitaren lå i Oslo men ble ikke videresendt før jeg sendte de en kopi av kvitteringen på kjøpet. Butikken sa de skulle skrive en lavere totalsum på pakken, i tillegg til å merke den med 'used', noe de også hadde gjort. Men jeg måtte bite i det sure eplet og sende en kopi og dermed betale 'full pakke' da jeg hentet den ut på postkontoret. En kompis 'innenfor' sa at de tok slike stikkprøver innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har handlet rundt ti gitarer fra utlandet og alltid betalt mva. Har dermed hendt et par ganger at små (men dyre) ting har gått gjennom tollen uten å bli stoppet, selv om de har vært merket med riktig pris.

Endret av Rødvin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Jeg har aldri kjøpt noe på ebay før, så lurer på om dere tror det er trygt å handle fra denne selgeren.. Har dere noen andre tips foresten ved å handle fra eBay?

Research. Søk på Google, se hva folk på gitarfora skriver om selgeren. I dette tilfellet er det ikke så mye å finne i en fei; et par stykker som sier han er pålitelig og et spørsmål om en fake som ble tilbakevist. Hvis han var en svindler og faktisk har solgt/svindlet før ville man trolig funnet en del sinte innlegg. Ser trygt ut.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enkelt for tollvesenet å sjekke at en kjøper har betalt i noe utlandet .

Alle overførsler betalt fra Norge er registrert på navn og person nummer .

Jeg har noen kompiser som er blitt tatt for det . Han ene ble oppringt av tollvesenet...han spurte kompisen min om noen bildeler angående verdi...OGSÅ sa tolleren : Hva med dette beløpet som nettopp var betalt til samme firma som hadde sendt pakken ? Hahahaha....var bare å innrømme alt da hva han FAKTISK hadde betalt .

I verste fall kan tollvesenet konfiskere gitaren , da det er forsøk på smugling , og med såpass høyt beløp kan en bli politianmeldt og ende med dom på seg .

Å skrive GAVE på noe så dyrt vil nesten garantert bli stoppet .

En kan skrive lavere verdi og håpe på det beste , men som sagt det er enkelt for de å sjekke betalinger/pengeutførsler til utlandet gjort fra Norge .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En side av saken er vel det at man kan risikere å bli tatt, en annen sak er at det faktisk er svindel, og straffbart.

Jeg ville ikke innrømt på et åpent forum at jeg planla å lure statskassen, altså "alles" penger og gjøre meg til kjeltring for noen tusenlapper.

Blir omtrent som de som lurer forsikringsselskapet ved å oppgi at de har finere stereo i bilen enn den som ble borte. Greit nok det, ikke min sak, men blir litt provosert når man skryter av det. Det er blant annet jeg som får dyrere forsikring fordi noen driver med slikt.

Det at en og annen pakke glir gjennom tollen selv om den koster litt over to hundre blir noe helt annet enn å planlegge og gjennomføre en mva- unndragelse på noen tusen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Blir nok ikke gitar av selgeren for denne gang. Nyttig med svar- gjort meg klokere! Skal fortsette å holde øynene oppe for jazz-gitarer.

Angående det å sende som gave har jeg aldri vært borte i, men flott at dere forteller meg litt om det, så kommer jeg til å holde meg unna det hvertfall! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.